ממשל אובמה תוקף את סרטון הטיהור האתני של נתניהו

דוברת הסטייט דיפרטמנט: אנו מתנגדים נמרצות לאפיונם של מתנגדי ההתנחלויות כתומכים בטיהור אתני" ■ "אנו מאמינים שהשימוש בטרמינולוגיה הזו אינו יאה ובלתי מועיל"

ברק אובמה בארגנטינה / צילום: רויטרס
ברק אובמה בארגנטינה / צילום: רויטרס

ממשל אובמה תוקף בחריפות סרטון שהעלה אתמול (ו') לרשת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ובו הוא טוען כי התנגדות להתנחלויות בגדה המערבית כמוה כתמיכה בטיהור אתני של הגדה מיהודים.

בתדרוך היומי לכתבים אמרה אליזבת טרודו, מנהלת המחלקה לקשרי עיתונות במשרד החוץ האמריקאי: "ברור שאנו חולקים נמרצות על אפיונם של אלה שמתנגדים לפעילות ההתנחלויות, או אלה שרואים בהן מכשול לשלום, כאנשים שקוראים לטיהור אתני של הגדה המערבית מיהודים. אנו מאמינים שהשימוש בטרמינולוגיה הזו אינו יאה ובלתי מועיל".

"ההתנחולויות הן נושא שצריך לדון בו בשיחות על המעמד הסופי", אמרה הדוברת. "את הבעיה הזו צריך לפתור במו"מ בין הצדדים. אנו שותפים להשקפה של כל אחד מהממשלים הקודמים בארה"ב ולקונצנזוס האיתן של הקהילייה הבינלאומית, שהפעילות המתמשכת של ההתנחלויות היא מכשול לשלום. אנו מוסיפים לקרוא לשני הצדדים להפגין, באמצעות מדיניות וצעדים בשטח, שיש להם מחויבות כנה לפתרון של שתי מדינות לשני עמים".

טרודו הדגישה, כי ארה"ב הביעה בעבר, פעמים חוזרות ונשנות, את דאגותיה העמוקות מכך שהמגמות בשטח מוסיפות לנוע בכיוון ההפוך. כדבריה: "עובדה שאין עליה עוררין היא, שרק השנה הועמדו אלפי יחידות דיור לרשות ישראלים בגדה המערבית; מאחזים בלתי חוקיים והתנחלויות בלתי מאושרות קיבלו הכשר חוקי באופן רטרואקטיבי; שטחים רבים יותר בגדה המערבית הופקעו (מידי הפלסטינים) ונמסרו לישראלים באופן בלבדי; וחלה הסלמה דרמטית בהרס (בתים) - יותר מ-700 בתים פלסטיניים נהרסו, ו-1000 פלסטינים נותרו ללא קורת גג".

"כפי שאמרנו פעמים רבות בעבר, התנהלות כזו מעלה ספקות ממשיים לגבי כוונות ישראל בגדה המערבית בטווח הארוך", אמרה טרודו.

למרות שהתדרוך נערך שעות ספורות בלבד לאחר שהסרטון של רה"מ עלה לרשת, אמרה הדוברת, כי ממשל אובמה מקיים שיחות ישירות עם ממשלת ישראל בסוגיה הזו. היא סירבה לדווח על המגעים אך ציינה, כי לישראלים הובהרה עמדת הממשל, שהסרטון "אינו יאה ובלתי מועיל". מדבריה עולה, כי הפרשה הזו רק מתחילה: "יהיו לנו שיחות עם בעלי בריתנו וידידינו הישראלים ונראה איך זה מתפתח".

בסרטון אומר נתניהו, כי יש קווי דמיון בין נוכחות יהודים בגדה המערבית לנוכחות כשני מיליון אזרחים ערבים בישראל. בעיני ישראל, אזרחיה הערבים אינם מכשול לשלום, אמר רה"מ. לעומת זאת, הרשות הפלסטינית דורשת שלא יימצאו יהודים במדינה פלסטינית פוטנציאלית, וזאת אפשר להגדיר כ"טיהור אתני".