"השוק בארה"ב מתחיל להפנים כי העלאת ריבית נוספת בפתח"

לאומי שוקי הון: "גרירת רגליים נוספת של הפד תביא לאובדן אמון של השווקים בו, ובעקבותיו לחוסר יציבות ולתנודתיות חריגה בשווקים הפיננסיים"

ג'נט ילן וסטנלי פישר / צילום: בלומברג
ג'נט ילן וסטנלי פישר / צילום: בלומברג

דודי רזניק, מנהל דסק מחקר מאקרו בלאומי שוקי הון, התייחס היום (שבת) למצב בשווקים: "שוק המניות בארה"ב סיים את שבוע המסחר בירידות שערים חדות של מעל ל-2% במדדים המובילים. היה זה היום הגרוע ביותר בשוקי המניות בארה"ב, מאז 24 ביוני, יום לאחר החלטת הברקזיט של בריטניה.

"הגורם העיקרי לירידות השערים היה הבנה של השוק (סוף סוף) כי העלאת ריבית נוספת על-ידי הפד נמצאת בפתח. בתקופה האחרונה מספר בכירים בפד (כולל היו"ר ג'נט ילן וסגנה סטנלי פישר) התבטאו בדבר הצורך להמשיך בתהליך הנורמליזציה של הריבית, על רקע הדרך הארוכה שעשתה כלכלת ארה"ב מאז המשבר, כולל התאוששות שוק העבודה ולמעשה הקרבה ליעדים שהוצבו בעבר מבחינת התעסוקה הצמיחה ואפילו האינפלציה, למרות שזו עדיין נמצאת מעט מתחת ליעדי הפד.

למרות התבטאויות אלו השווקים לא הפנימו את הדברים והמשיכו להאמין כי העלאת ריבית לא צפויה לפני חודש דצמבר השנה. התבטאותו של אחד מראשי הפד - נשיא הפד בבוסטון אריק רוזנגרן - הייתה טריגר נוסף. רוזנגרן לא רק התבטא בדבר הצורך בהעלאת ריבית, אלא גם הזהיר מפני התחממות יתר של הכלכלה במקרה של השתהות מיותרת, לטעמו, בתהליך העלאת הריבית", אומר רזניק.

"אתמול, לראשונה, נראה כי השווקים הפנימו את האפשרות הריאלית להעלאת ריבית כבר בהחלטה הקרובה בעוד 10 ימים (21.9). במקביל לירידות השערים בשוק המניות, בשוק האג"ח הממשלתי ניכרה עליית תשואות בעיקר בחלק הבינוני-ארוך של העקום. יש לציין כי גורם נוסף שתמך במגמה השלילית בעולם ביום שישי הייתה החלטת הריבית בגוש האירו ביום חמישי השבוע, אשר הותירה את הריבית ואת כמות הרכישות ללא שינוי. ההחלטה התקבלה באכזבה מסוימת על רקע ציפיות להארכת תקופת הרכישות מעבר לחודש מארס 2017 לכל הפחות, ו/או להרחבת מסגרת הרכישות החודשית".

 

רזניק מוסיף, כי "יש לזכור כי מאז סוף חודש יוני רשמו השווקים עליות שערים כמעט רצופות במהלך חודשיים וחצי, שהזניקו את מדדי נאסד"ק ו-500 S&P לשיאים נומינליים חדשים. באירופה במהלך אותה תקופה נמחקו כל ירידות השערים מתחילת השנה במדד הדאקס ואילו מדד הפוטסי 100 בלונדון רשם עלייה של קרוב ל-6% מתחילת שנת 2016.

"לסיכום, נראה כי השוק מתחיל להבין כי העלאת ריבית נוספת של הפד נמצאת בפתח, בין אם בהחלטה הקרובה ובין אם באחת ההחלטות הנוספות (נובמבר ודצמבר) עד סוף השנה. מבחינת הפד, נראה כי העלאת ריבית היא חובה, שמטרתה להשיב את האמון בבנק המרכזי, לאחר שבמהלך השנה גרר השוק את הפד להמשך השמירה על הריבית, וזאת למרות שהפד הצהיר בסוף השנה שעברה על כוונה ל-4-3 העלאות ריבית במהלך שנת 2016".

רזניק מסכם באומרו, כי "גרירת רגליים נוספת של הפד וההתמהמהות בהעלאת ריבית עלולה לגרום לאובדן אמון של השווקים במדיניות ובהצהרות הפד, מה שעלול להביא לחוסר יציבות ולתנודתיות חריגה בשווקים הפיננסיים. לכן דווקא העלאת ריבית עכשיו והצהרה בדבר מחויבות לתהליך העלאה איטי, ארוך וזהיר, עשויות להיות בבחינת מה שירגיע את השווקים".