המפתח להפסקת האש בסוריה נמצא במוסקבה

ידם של אסד, איראן וחיזבאללה על העליונה - ומכאן שהפיתוי שלא לעצור את הלחימה גדול

ג'ון קרי וולדימיר פוטין / צילומים: רויטרס
ג'ון קרי וולדימיר פוטין / צילומים: רויטרס

חרף ההצהרות הגאות של שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי ומקבילו הרוסי סרגיי לברוב על המתווה שהושג להפסקת אש בין המורדים למשטר אסד בסוריה, הרי שהעיניים נשואות כעת דווקא לאדם אחר, שהתרחק מהמצלמות במהלך מרתון הדיונים בנושא - נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

ארגוני המורדים המתונים במדינה המדממת - מלבד דאעש וג'בהת פתח א-שאם - הביעו נכונות לכבד את המתווה לצד ספקות בנכונותה של רוסיה ושל המשטר לעמוד בו, והצדק כנראה עמם. לפיכך, אם מוסקבה לא תטיל את מלוא משקלה ותעצור את צבא סוריה, חיזבאללה ואת אנשי משמרות המהפכה האירניים מלתקוף יעדי אופוזיציה - קשה לראות באופק הזדמנות נוספת לעצור, ולו לזמן קצר, את האש.

הפסקת הלחימה, על פי המתווה, תחל לרגל עיד אל-אדחא, חג הקורבן, ביום שני. הנשקים יונחו בעיקר באזור חאלב, ומשם התקווה היא כי ההפסקה תתפשט לשאר האזורים בסוריה. לכל הצדדים ברור כי אין מדובר בהפסקת אש כוללת, מאחר שדאעש לא מתכוון לכבדה.

לפיכך, על רוסיה לפקוח עין על צבא אסד ובני בריתו - איראן וחיזבאללה - שבידיהם הכוח להביא לאסון הומניטרי אם ימשיכו בפעולות הצבאיות, בעיקר באזור חאלב, והפסקת האש לא תשרוד. כרגע, ידו של הציר השיעי על העליונה במלחמה באזור; הוא הצליח לחדש את המצור על השכונות שבשליטת האופוזיציה, ומכאן שהפיתוי שלו לא לעצור את הלחימה גדול, אפילו גדול מאוד.