מחיר הנפט יורד: צפי לעודף היצע גם ב-2017

מחירי הנפט ממשיכים לרדת, על רקע דוח של סוכנות האנרגיה הבינלאומית ■ הדוח מצביע על המשך המגמה של צמצום הביקוש והגדלת ההיצע ■ "הצמיחה בביקוש מאטה, וההיצע עולה. מלאי הנפט מתנפחים לרמות שמעולם לא נראו"

שדה נפט בעיראק שנתפס על ידי לוחמים כורדים / צילום: רויטרס
שדה נפט בעיראק שנתפס על ידי לוחמים כורדים / צילום: רויטרס

מחיר הנפט  ממשיך לרדת היום (ג') בעקבות תחזית של סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA), שחוזה כי עודף ההיצע בשוק הנפט ימשיך גם בשנת 2017. הנפט נסחר מתחילת השבוע במגמה שלילית, לאחר נתונים שפורסמו והעידו על גידול במספר הקידוחים בארה"ב. גם היוזמה הסעודית-רוסית לניטור המחירים בשוק, שייתכן ותכלול הקפאת תפוקות, לא הועילה לבלימת הירידות. כלכלנים סבורים כי הסיבה לכך היא שהתפוקות מצויות ממילא ברמה גבוהה מאוד, המתקרבת לרמות השיא אי פעם.

ה-IEA מסמנת את 2017 כשנה הרביעית ברציפות שתתאפיין בעודף היצע. הצמיחה בביקוש לנפט ירדה לשפל של שנתיים ברבעון השלישי השנה, כשלמגמה תרמו בעיקר סין והודו. לפי הדוח, "ההיצע ימשיך לגבור על הביקוש לפחות במחצית הראשונה של השנה הבאה, ונצטרך להמשיך להמתין לחזרת השוק לאיזון".

כמעט שנתיים לאחר שקרטל OPEC החליט להקטין את ההיצע העולמי בטווח הארוך ולהפעיל לחץ על מתחריו באמצעות הורדת מחירי הנפט והגדלת התפוקה, השווקים עודם נאבקים עם היצע עודף והמחיר נותר בסביבות 50 דולר לחבית. כאמור, ייתכן שהארגון יבחר בקרוב להקפיא את התפוקה במסגרת שיתוף הפעולה של הממלכה הסעודית, שעומדת בראש הארגון, עם רוסיה.

תחזית ה-IEA חוזה ביקוש של 97.3 מיליון חביות ליום בשנה הבאה, קיצוץ של 200 אלף חביות ליום מהתחזית הקודמת: "עמודי התווך של הצמיחה בביקוש - סין והודו - דועכים (...) התמריץ שנוצר מהמחירים הנמוכים מאבד מהשפעתו".

לפי הדוח, סעודיה עקפה את ארה"ב כיצרנית הנפט הגדולה ביותר בעולם, עם תפוקה של 10.6 מיליון חביות ביום בחודש אוגוסט. ארה"ב החזיקה בתואר מאז אפריל 2014.

הסוכנות מסכמת: "הצמיחה בביקוש מאטה, וההיצע עולה. בעקבות כך, מלאי הנפט במדינות ה-OECD מתנפחים לרמות שמעולם לא נראו".