התא הנשי של דאע"ש בצרפת תכנן לפוצץ את מגדל אייפל

אחד מהסמלים החשובים ביותר של צרפת הפך למטרה של תא טרור רצחני שהורכב מנשים בלבד שנשבעו אמונים לארגון דאע"ש - כך נחשף השבוע ■ הנשים תכננו לפוצץ את המגדל באמצעות מכונית תופת

מגדל אייפל / צילום: רויטרס
מגדל אייפל / צילום: רויטרס

אם לשלושה מצרפת שתכננה להפציץ את מגדל אייפל, הפכה לחברה הראשונה שהורשעה מתא הטרור היחיד אי פעם שהורכב אך ורק מנשים במדינה. אורנלה גיליגמן בת ה-29 מואשמת בניסיון לרצח ומעורבות בפעילות פלילית של תכנון מתקפת טרור.

שלוש נשים נוספות נמצאות בחקירה לאחר שמכונית עמוסה בבלוני גז נמצאה לפני כשבוע בסמוך קתדרלת נוטרדאם בפריז. בזמן שרבים חששו שהבניין העתיק הפך למטרה, גיליגמן סיפרה לשוטרים שהמטרה הייתה למעשה מגדל אייפל. על פי מקורות בקיאים בתיק, ניסיון הצתת המכונית על ידי גיליגמן, שברחה מיד לאחר מכן. גיליגמן ניסתה להצית סיגריה שנמצאה ברכב, לצד שישה רימונים ומכלים מלאים בבנזין. על אלו נמצאו טביעות אצבעותיה. בינתיים, היא ברחה לדרום צרפת יחד עם בן זוגה, ונעצרה בשבוע שעבר. על פי החשד, שניהם ניסו לברוח לספרד.

נציין שגיליגמן כבר הייתה ב"רשימת השחורה" של רשויות החוק לאחר שבעבר ניסתה להצטרף לארגון דאע"ש. היא מסרה לחוקריה שהתא שבו הייתה חברה, שהתפרק מאז, תכנן לבצע פיגוע קטלני במגדל אייפל. חברות נוספות בתא היו אינס מדאני (19), שרה הרווט (23) ואמל סקאו (39). על פי החשד, הן היו "נחושות בדעתן ליצור חורבן והרס ברחבי פריז".

גם מדאני, החברה הצעירה ביותר בתא, נתפסה על ידי רשויות הביטחון. היא נמצאה בדירה בדרום פריז כשלצידה מכתב פרידה שכתבה, בו הצהירה על נאמנותה לארגון דאע"ש. גם אצל יתר חברות הקבוצה נמצאו קשרים לארגון הרצחני. כך לדוגמה שרה הרווט, שנמצא כי הייתה מאורסת לפעיל דאע"ש שנהרג בשנה האחרונה.

מנואל ואלס, ראש ממשלת צרפת, התראיין לאחרונה לכלי התקשורת במדינה ומסר כי כ-15,000 בני אדם נמצאים על "הרדאר של גורמי הביטחון והמודיעין במדינה", מתוך חשש שהם מעורבים בפעילות טרור. בחודש יולי האחרון מגדל אייפל שוב עלה לכותרות בהקשר של טרור: ביום הבסטיליה, יום העצמאות הרשמי של צרפת, מופע זיקוקים שכשל יצר בהלה שהמגדל האיקוני הותקף ע"י הארגון הרצחני. הסרטון של המגדל "בוער" הופץ ברשת וגרם לבהלה רבה.