"נוהל חדש של הרבנות יעלה את מחירי הבשר בכשרות בד"ץ ב-15%"

בין הקריטריונים: מכסות ייצור יומיות הנמוכות ב-40% מהקודמות, קיצור יום העבודה ל-6 שעות והחלפת הצוות לאחר חודשיים ■ לדברי ארז דהבני, בעלי בלדי, כך הרבנות מנסה לייצר משרות ולהגדיל את נתח השוק של ההכשר שלה

יבואני בשר קפוא יוצאים נגד הרבנות הראשית לישראל וטוענים כי נוהל חדש שהיא פרסמה לייצור בשר קפוא וטרי בחו"ל, יגרום בפועל להתייקרות של כ-15% במחירי הבשר לצרכן.

מדובר בנוהל שנשלח לפני ימים אחדים לכל יבואני הבשר בישראל ומפרט קריטריונים חדשים שעל יבואני הבשר יהיה לעמוד בהם על-מנת לקבל כשרות בד"צ לבשר. הנוהל ייכנס לתוקפו מיד לאחר חגי תשרי הקרבים ויהיה תקף לכל סוגי הכשרויות הגבוהות, לרבות בד"צ העדה החרדית, בד"צ בית יוסף, כשרות הרב רובין, מחפוד ובד"צ מוצפי.

לדברי ארז דהבני, מנכ"ל ובעל חברת בלדי ליבוא ושיווק בשר, "עד היום עבדנו לפי נוהל שהיה תקף במשך עשרות שנים. פתאום עכשיו החליטו לשנות אותו, ולא ברור למה. למגבלות שהרבנות משיתה עלינו בנוהל החדש אין כל נגיעה להלכות כשרות. זו החלטה פזיזה שתמנע מציבור שלם הצורך בשר שמוגדר 'בד"צ' - שרובו ציבור קשה-יום - את היכולת לרכוש את הבשר בגלל עלייה משמעותית במחיר".

הנוהל שפרסמה הרבנות הראשית קובע מכסות ייצור יומיות הנמוכות משמעותית מהמכסות שהיו נהוגות עד כה. מדובר בשחיטה של 300 ראשי בקר ביום לכל היותר, בהשוואה ל-500 ראשים שנשחטו עד היום - ירידה של 40%.

עוד קובע הנוהל הגבלה של שעות העבודה של השוחטים ל-6 שעות ביום, אף שבישראל יום עבודה מלא כולל 8 שעות עבודה. מגבלה נוספת היא קביעה שלפיה יבואן יהיה רשאי "לעבוד עם אותו צוות במשך 8 שבועות ברציפות באותה עונה, לכל היותר. למעלה מכך, יש לשבץ צוות אחר".

לדברי דהבני, "עד היום השוחטים עבדו 7 שעות ביום, ועכשיו הרבנות דורשת להפחית את יום העבודה בשעה בלי להפחית את שכרם. כמו כן, צריך להגדיל את צוות השוחטים ב-3 עובדים".

- למה?

"סתם. כי הם החליטו החלטה שרירותית. מדובר בעובדים שהרבנות שולחת, ולכן ככל שיש יותר עובדים - יש לרבנות יותר משרות להציע לציבור שלה. עשרות שנים הנוהל הנוכחי הגן על הלכות הכשרות, ועכשיו נראה שמשיקולים זרים לכאורה משנים אותו. בנוסף, עד היום עבדנו עם אותו צוות במשך 4 חודשים, וכעת נצטרך להחליף צוותים כל חודשיים, על כל העלויות הקשות הנלוות לכך וראשיתן בהטסת הצוותים. גם המגבלה הזו תצריך עובדים רבים חדשים ותוסיף גם היא למשרות שהרבנות תציע".

- בפגישות שהיו לכם שמעתם הסברים לנוהל החדש?

"הרבנות הראשית רוצה להאדיר את כשרות הבשר החלק, שהיא כשרות הבית שלה, ובאופן עקיף לפגוע בכשרויות הגבוהות והמהודרות של הבד"צים. בפגישות שקיימנו עם נציגי הרבנות הראשית הם אמרו לנו מפורשות 'מצדנו שלא יהיו כשרויות בד"צ'. להנחתם, אם מחיר הבשר לצרכן של הכשרויות הגבוהות יעלה, הצרכנים ייאלצו לרכוש בשר חלק בהכשר של הרבנות הראשית".

דובר הרב הראשי לישראל הכחיש את הטענות. לדבריו, "יש יבואנים שמרמים את הציבור. הם מייבאים בשר בכשרות רבנות רגילה, מדביקים עליו מדבקה של בשר מהדרין, ועל זה גובים מחיר גבוה יותר. אמרנו להם אל תמכרו בשר רגיל ותבקשו כסף כמו בשר מהדרין. על כשרות בד"צ גובים יותר כי מחזיקים צוות גדול יותר שעובד לאט יותר כדי לבדוק טוב יותר את הבשר. קבענו תנאי סף מינימליים שמתחת להם הבשר כבר לא מהדרין".