אל-על זינקה 740% ב-3 שנים; התקדמות ברכישת המטוסים

חברת התעופה דיווחה על עסקה למכירה וחכירה מחדש של שני מטוסי בואינג 787-8

מטוס אל על / צילום: תמר מצפי
מטוס אל על / צילום: תמר מצפי

חברת התעופה אל על  ממשיכה להתקדם עם פרטי עסקת הענק שלה לרכישת צי מטוסי בואינג חדישים מדגמי דרימליינר, בהשקעה צפויה של כ-1.025 מיליארד דולר. אמש (ב') דיווחה אל על כי חתמה על עסקה למכירה וחכירה מחדש (Sale & Lease Back) מול חברה זרה ששמה לא פורסם, לשניים ממטוסיה מדגם 787-8 שרכשה מבואינג.

שני המטוסים יימכרו לחברה הזרה עם מסירתם מבואינג ויוחכרו בחזרה לאל על, שציינה כי להסכם שנחתם מול החברה הזרה לא צפויה השפעה חשבונאית מהותית וכן כי יש לה אופציה לבטל עסקה זו בתנאים מסוימים. אל על גם חתמה על הסכם חכירה של מטוס מדגם 787-9 מאותה חברה, ובסך הכול צפויה להחכיר מהחברה הזרה ארבעה מטוסי בואינג מדגמי דרימליינר ל-12 שנים, עם אפשרות להיפרד מחלק מהם לאחר 10 שנים. שניים מהמטוסים צפויים להימסר לאל על במהלך 2018 ושניים נוספים בדצמבר 2019 ואוגוסט 2020.

העסקה מול בואינג, שהוגדרה בעבר על-ידי מנכ"ל אל על דוד מימון כ"תכנית ההצטיידות הגדולה ביותר בתולדות אל על" כוללת רכישת 16 מטוסי דרימליינר מדגמים 787-8 ו-787-9, מנועים וחלקי חילוף. התשלום בגין כל מטוס יתבצע במועד מסירתו לחברה בניכוי מקדמה של 30% שתשולם מוקדם יותר, בהתאם לתנאי העסקה.

בחודש מארס פרסמה אל על הזמנה להציע הצעות לגופי מימון לממן את תשלומי המקדמות של שלושה מטוסים בבעלותה הצפויים להגיע לידיה ב-2018, ועד כה טרם עדכנה בנושא.

ביוני הציעה אל על למספר חברות את צי מטוסי הבואינג שלה מדגם 747-400 כחלק מהיערכותה לקליטת מטוסי הדרימליינר, והיא בוחנת את ההצעות שקיבלה.

אל על, שנמצאת בשליטת כנפיים אחזקות של בני הזוג תמי ודדי בורוביץ' ופויו זבלדוביץ', נהנית ברבעונים האחרונים ממחירי הנפט הנמוכים בעולם. בחודש שעבר סיכמה את המחצית הראשונה של 2016 עם רווח נקי של קרוב ל-14 מיליון דולר, אחרי רווח של קצת יותר מ-1 מיליון דולר במחצית המקבילה אשתקד. הכנסותיה במחצית השנה שמרו על יציבות, ברמה של 934 מיליון דולר.

על רקע התוצאות החיוביות, מניית אל על נסקה בשנה האחרונה ב-125% ומשקפת לחברה שווי של 1.7 מיליארד שקל. בשלוש השנים האחרונות מציגה מניית אל על את התשואה השנייה בטיבה בבורסה (אחרי יבואנית מוצרי החשמל תדיראן) עם זינוק של 740%.