שעות לאחר השיגור: קשיים בתקשורת עם לוויין התצפית "אופק 11"

לאחר שעות מותחות מאז ששוגר הלוויין לחלל, דווח כי קיימות בעיות בכמה מערכות: "יש אינדיקציות שחלק מהמערכות עובדות לא כמו שציפינו" ■ ניסיונות הייצוב צפויים להימשך כמה ימים

שיגור הלוויין אופק 11 / צילום: מנהלת החלל במפא"ת, משרד הביטחון
שיגור הלוויין אופק 11 / צילום: מנהלת החלל במפא"ת, משרד הביטחון

במשרד הביטחון ובתעשייה האווירית מדווחים הלילה (ג') על קשיים בתקשורת עם לוויין התצפית "אופק 11" ששוגר היום מפלמחים. מנהל מפעל חלל בתעשייה האווירית, עופר דורון, אמר כי "יש אינדיקציות שחלק מהמערכות עובדות לא כמו שציפינו, ואנחנו מנסים לייצב אותו". הוא הוסיף כי השעות הראשונות של הלוויין "תמיד קשות".

לדבריו, ניסיונות הייצוב עשויים להימשך ימים רבים. ראש מנהלת לוויין במשרד הביטחון אמנון הררי אמר כי "הלוויין נכנס למסלול ויצרנו קשר אתו". הוא הוסיף כי "פועלים לתקשר עם המערכות שלו".

זמן קצר לאחר השיגור הערב אמר גורם ביטחוני אמר כי "בשלב זה מחכים ראשי מערכת הביטחון והתעשיות הביטחוניות שלקחו חלק משמעותי בפרוייקט לסיום השלבים הקריטיים של שיגור הלוויין לחלל". הוא ציין כי בשלב הראשון, אמור הלוויין להיכנס למסלול התנועה סביב כדור הארץ ולהתחיל להקיף אותו. לאחר מכן, השלב השני יהיה להתחיל לשדר תקשורת לארץ ולבצע משימות. "יעברו כמה ימים טובים עד שניתן יהיה לקבוע שהכל עבר בהצלחה", סיכם הגורם.

לפני כשנתיים שוגר לוויין הריגול "אופק 10" . השיגור בוצע אז ממשגר לוויינים מסוג "שביט" מבסיס פלמחים. "אופק 10" הוא לוויין ריגול בעל מכ"ם המסוגל לאסוף מודיעין ביום ובלילה, בתנאי מזג אוויר מורכבים.