דוד פורר רוכש את רוב החזקותיו של זוהר לוי בכלכלית

פורר ירכוש כ-12% מכלכלית ב-265 מיליון שקל ויהפוך לבעל המניות הגדול בחברה עם החזקה של כ-24%

זוהר לוי / צילום: תמר מצפי
זוהר לוי / צילום: תמר מצפי

איש העסקים זוהר לוי מוותר על האפשרות להפוך לבעל שליטה בקבוצת כלכלית ירושלים. חברת סאמיט, שבשליטת לוי, מכרה היום (ד') 12% ממניות כלכלית ירושלים לאיש העסקים דוד פורר תמורת תמורת כ-265 מיליון שקל, מחיר שמשקף כ-8.8 שקל למניה.

פורר מחזיק כיום כ-12% ממניות כלכלית ירושלים ובעקבות הרכישה יהפוך לבעל המניות הגדול בחברה. בנוסף, נראה כי ההחלטה של פורר לרכוש מניות במחיר זה, מורידה מהפרק את האפשרות שהוא ימכור את מניותיו לאחים סיידוף במסגרת הצעת הרכש שהוגשה לפי מחיר של 7.25 שקל למניה.

סאמיט  שרכשה את מניות כלכלית ירושלים  רק השנה, הרוויחה 120 מיליון שקל על המניות שנמכרו היום, ובנוסף מורחת על הנייר עוד 80 מיליון שקל נוספים על המניות שנותרו בידה (כ-8% מהחברה) ועל האופציות שברשותה.

נושא השליטה בכלכלית ירושלים לוט בערפל בחודשים האחרונים. החברה, אותה מוביל דודו זבידה, ממשיכה לשפר את מבנה המאזן שלה במקביל לשיפור בתוצאותיה העסקיות. זאת, בזמן שהחברה מתנהלת ללא גרעין שליטה, והיא נמצאת תחת הצעת רכש למניותיה שהגיש עופר סיידוף, ושתוצאותיה יתבררו בתחילת השבוע הבא.

אתמול (ג') השלימה כלכלית את השלב המוסדי ב הנפקה של סדרת אג"ח חדשה (יד') צמודה למדד ובעלת מח"מ של 7.7 שנים וגייסה 528 מיליון שקל. בהנפקה התקבלו ביקושים בהיקף של מעל מיליארד שקל, והריבית נקבעה על 2.4% - מרווח של קצת יותר משתי נקודות אחוז מעל אג"ח ממשלתית מקבילה שנסחרת לפי תשואה של כ-0.3%.

למרות המח"מ הארוך, זכתה כלכלית ירושלים לשלם ריבית נמוכה יחסית על החוב לאחר שהעניקה למחזיקי האג"ח ביטחונות בדמות שיעבוד על כמה נכסים שבבעלותה, ובהם: בנייני משרדים וחניון במרכז ירושלים, מבנים מסחריים באזור התעשייה עטרות שבצפון העיר וכן מרכז מסחרי בחולון ונכס מניב בכפר-סבא.

עם השלמת השלב הציבורי בהנפקה בימים הקרובים צפויה כלכלית לגייס בסך הכל 600-610 מיליון שקל, כשמטרת ה גיוס היא מיחזור חובות קיימים ומימון צורכי הפעילות השוטפת.

כלכלני מידרוג העניקו לקראת ההנפקה דירוג של Baa1 לחובות כלכלית באופק חיובי. החוב נטו של החברה עמד בסוף הרבעון השני השנה על כ-10 מיליארד שקל.ההנפקה, שמאפשרת לחברה להאריך את המח"מ הממוצע על הסדרות שלה, מתבצעת כאמור לצד שיפור ניכר באיתנות הפיננסית של החברה ותוצאותיה העסקיות שהביאו לזינוק של 38% במניה בחצי השנה האחרונה ולירידה חדה בתשואות על סדרות האג"ח שלה.

כך למשל, סדרה יג' של כלכלית (שקלית במח"מ של 3.9 שנים) ביצעה מהלך עלייה מרשים של 26% בשנה האחרונה והתשואה עליה ירדה ל-3.8%. שווי השוק של כלכלית עומד כיום על 2.2 מיליארד שקל והונה העצמי על כ-2.7 מיליארד שקל.

ביום ראשון החליט דירקטוריון כלכלית לדחות את ההצעה שקיבלה מחברת סאמיט של זוהר לוי, למכור לה מחצית ממניותיה בחברה-הבת מבני תעשייה (39.2% מההון), וזאת בעסקה שתתבצע לפי שווי ההון העצמי של החברה הנמכרת. סאמיט, בשליטת זוהר לוי, היא בעלת המניות הגדולה בכלכלית ירושלים (עם קרוב ל-20% מהמניות) ולה שלושה נציגים בדירקטוריון, כולל לוי והיו"ר רון בארי.

בהודעה נמסר כי דירקטוריון כלכלית דן בהצעת סאמיט במשך מספר ישיבות, ובסיומן החליט לדחותה. הסיבות לדחייה לא דווחו, אולם הן נובעת כנראה מהמחיר הלא אטרקטיבי מספיק לדעת הדירקטורים.

זאת ועוד, ביום ראשון הקרוב יחול המועד האחרון להיענות להצעת הרכש החלקית שהגיש איש הנדל"ן האמריקאי עופר סיידוף לבעלי המניות בכלכלית. סיידוף הציע לרכוש מהם 73.6 מיליון מניות במחיר של 7.25 שקלים למניה, ובתמורה כוללת של 533.6 מיליון שקל. אם ייענו בעלי המניות להצעה, המותנית במימוש מלא, יחזיק סיידוף בכ-30% מזכויות ההצבעה בחברה (כ-26% בדילול מלא), ויהפוך אפקטיבית לבעל השליטה בה. כיום מחיר המניה בבורסה גבוה בכ-20% ממחיר ההצעה של סיידוף, אך ייתכן כי חלק מבעלי המניות הגדולים, ואולי אפילו סאמיט, ייענו לה כדי לממש רווחים גבוהים על השקעתם שנצברו בשנה האחרונה.

דודו זבידה, מנכ"ל כלכלית, ציין היום כי "הריבית הנמוכה והמח"מ הארוך משקפים את אמון המשקיעים בדרך שהתווינו ונותנים לנו רוח גבית להמשיך ולהוביל את החברה. השלמת השלב המוסדי בהצלחה מעידה על כך כי מבנה ההון של החברה כיום חזק ויציב ומאפשר לה לפעול לפיתוחה העתידי בתחום הנדל"ן המניב בהתאם לתכניותיה העסקיות. אנו נמשיך בפעילות ההשבחה של הפורטפוליו שלנו תוך שקיפות ולטובת כלל בעלי העניין בחברה".