"הנשיא טראמפ נתפס כמסוכן אך עם פוטנציאל לחולל שינוי"

סקר חדש משרטט את דילמת הבוחר האמריקאי: לבחור במועמדת בטוחה, בעלת כישורים, עם מזג מתאים לנשיאות - או במועמד עתיר סיכונים שיוכל לנער את המערכת

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

סקר חדש של "ניו-יורק טיימס" ורשת CBS, שפורסם אתמול (ה'), שופך אור על הדילמה הגדולה של הבוחר האמריקאי: האם להצביע בעד מועמדת בטוחה, בעלת כישורים, עם מזג שמתאים לנשיאת המעצמה הגדולה בתבל, אך פוליטיקאית שנחשבת בשר מבשרו של הממסד, או בעד מועמד עתיר סיכונים, אך עם יכולת לנער את המערכת הלאומית ולחולל בה טרנספורמציה. שאלה זו מפלגת את אוכלוסיית הבוחרים בארה"ב לשתי קבוצות עיקריות כמעט שוות בגודלן ברמה הארצית, על פי הסקר: 44% מעדיפים את המועמדת ה"בטוחה", 42% מעדיפים את המועמד "עתיר הסיכונים" במדגם של בוחרים שקרוב לוודאי יצאו להצביע.

הסקר, כמו סקרים קודמים שפורסמו בשבוע שחלף, מצביע על התכווצות היתרון הגדול שממנו נהנתה קלינטון בשבועות שאחרי ועידת המפלגה הדמוקרטית, אך הוא גם מראה כיצד הבוחרים מתמודדים עם שאלה גורלית: ללכת על בטוח ולהנציח הווה שהם אינם אוהבים, או להסתכן במנהיג שעלול להוליך אותם מהפח אל הפחת, אך, אולי, ייצור בדרך מציאות חדשה בזירה האמריקאית.

מרבית הבוחרים - 67% - רואים בטראמפ אדם מסוכן (30% סבורים שהוא "בטוח"). 64% גורסים כי הוא משולל מזג שחיוני לנשיא. אך, בה בעת, 48% תופסים אותו כסוכן שינוי. יתר על כן, 51% סבורים שטראמפ ייטיב לטפל בכלכלה מאשר קלינטון.

לעומת זאת, "רק" 51% רואים בקלינטון אדם מסוכן (47% סבורים שהיא תהיה מנהיגה בטוחה). רוב הבוחרים - 55% - אמרו שיש לה המזג שמתאים לנשיאה. והם סבורים שהיא תצלח יותר מטראמפ בטיפול בטרור ובביטחון לאומי, במדיניות חוץ ובהגירה. אך רק 36% מהנשאלים סברו שקלינטון תוכל לחולל שינוי אמיתי בוושינגטון

וכמו בסקרים אחרים, גם כאן מביעים הנשאלים סלידה משני המועמדים: 63% אמרו שקלינטון אינה ישרה וראויה לאמון, ו-60% חושבים כך על טראמפ.

ה"טיימס" מציין, כי העובדה שטראמפ נחשב כבעל פוטנציאל גדול יותר לחולל שינוי מדאיגה כמה מהיועצים של קלינטון. הם מנסים למקד את דעת הקהל באופיו של טראמפ יותר מאשר בשאיפת הבוחרים לחולל שינוי בסטטוס קוו. מהסקר אפשר להסיק, שפלח גדול מהבוחרים מוכן ליטול סיכון ולהכניס את טראמפ לבית הלבן ובלבד שיצליח לנער את וושינגטון מן היסוד.

וכך, פחות מחודשיים לפני הבחירות, המירוץ נעשה צמוד יותר. במדגם של בוחרים רשומים, יש לקלינטון יתרון של 46% לעומת 41%. אך מדד הבוחרים הרשומים פחות אמין ממדגם הבוחרים שקרוב לוודאי יצאו להצביע. במדגם זה, מצטצמם היתרון של קלינטון ל-2% - 44% לעומת 42%, כפי שציינו קודם.

 

ויש גורם נוסף: שני מנהיגים של מפלגות קטנות - גארי ג'ונסון הליברטאריאני וג'יל סטיין, מנהיגת מפלגת הירוקים - מושכים קולות בעיקר מקלינטון. אם משקללים את הקולות שהם יקבלו, היתרון של קלינטון על פני טראמפ נעלם כליל ונהפך לתיקו: 42% לכל אחד. (8% יצביעו בעד ג'ונסון; 4% בעד סטיין). במילים אחרות: ג'ונסון עלול להכריע את הבחירות: אם הוא ישלול מקלינטון כמה אחוזי תמיכה במדינות המפתח, טראמפ יוכל לזכות בבחירות.

ואכן, סקרים בכמה מדינות מפתח, שעלולות לקבוע את גורל הבחירות, כאוהאיו ופלורידה, מצביעים על התכווצות הייתרון של קלינטון גם ברמת המדינות. כמה סקרים מראים על יתרון קטן לטראמפ.

בכל זאת, בשלב זה לפחות, הסקרים מראים שלקלינטון יש יתרון בחבר האלקטורים - הגוף שיבחר רשמית את הנשיא. המועמד שיצבור לפחות 270 קולות בגוף זה - ייכנס לבית הלבן. לטראמפ יש סיכויים להגיע למספר זה, אך סיכוייה של קלינטון רבים הרבה יותר.