סטארווד האמריקאית תנסה לגייס מהמוסדיים בישראל

הגיוס יתבצע במסגרת מהלך לגיוס הקרן ה-11 של קרן ההשקעות בנדל"ן שמוביל בארי סטרנליכט, והכספים יופנו להשקעות בצפון אמריקה ובאירופה

בארי סטרנליכט / צילום: רויטרס
בארי סטרנליכט / צילום: רויטרס

קרן ההשקעות בנדל"ן סטארווד קפיטל נמצאת במהלך לגיוס הקרן ה-11 שלה, ול"גלובס" נודע כי בכירי הקרן האמריקאית צפויים להגיע לישראל במהלך השבוע הבא לסדרת פגישות ("רוד שואו") עם משקיעים מוסדיים. יעד הקרן ה-11 של סטארווד הוא גיוס של כ-6 מיליארד דולר, ובישראל הכוונה לנסות ולגייס ממשקיעים מוסדיים מאות מיליוני דולרים. הכסף שיגוייס יופנה להשקעות בצפון אמריקה ואירופה, תוך ניצול הזדמנויות, כמו למשל עזיבת אנגליה את גוש האירו או הזדמנויות שעשויות להיווצר בארה"ב לאחר הבחירות בנובמבר השנה.

ההשקעה בנדל"ן מניב מעבר לים נהנית מפריחה בשנים האחרונות, על רקע התשואות הנמוכות בשוק איגרות החוב הממשלתי והקונצרני, והגופים המוסדיים מרבים לבצע השקעות - הן בחברות זרות הפועלות בשוקי הנדל"ן הגלובליים, והן בהשקעה ישירה בנכסים מניבים בחו"ל. קרן סטארווד פעילה כ-25 שנה, וחלק מפעילותה מדווח מדי רבעון במסגרת חברה ציבורית. הקרן מיוצגת בישראל על-ידי עוז ישראלי, שותף וראש מחלקת בנקאות השקעות בחברת הייעוץ של BDO, שתנהל את הפגישות והמצגות של הקרן בישראל.

סטארווד קפיטל הוקמה ב-1991 על-ידי בארי סטרנליכט (Barry Sternlicht), המשמש גם היום כיו"ר ומנכ"ל הקרן. כחמש שנים לאחר הקמתה השתלטה סטארווד על ITT, הבעלים של רשת מלונות שרתון, ובתוך שמונה שנים (עד שעזבה אותה) הפכה את שרתון הכושלת לרשת המלונות הגדולה בעולם, עם שווי של כ-20 מיליארד דולר, לעומת כ-8 מיליון דולר בעת ההשתלטות. ב-2009 הנפיק סטרנליכט, בן 55, חלק מפעילותה של סטארווד, סטארווד פרופרטי, בבורסה של ניו-יורק. החברה הציבורית מתמחה בהשקעות בנדל"ן במצוקה.

כיום מנהלת סטארווד קפיטל נכסים בהיקף של כ-51 מיליארד דולר. לחברה 10 סניפים בארה"ב, באירופה ובמזרח הרחוק, והיא מעסיקה כ-2,200 עובדים. הקרן עוסקת במתן הלוואות בתחום הנדל"ן, ומאתרת הזדמנויות להשקעה במתחמי מולטי פמילי, משרדים, קניונים, מלונות ונכסי נדל"ן שנמצאים בהליכי מכירה מאולצים (נדל"ן במצוקה).

ברבעון השני השנה הציגה סטארווד פרופרטי רווח נקי של 111.5 מיליון דולר, 47 סנט למניה, לעומת 116 מיליון דולר, או 49 סנט למניה, ברבעון המקביל אשתקד. הכנסות סטארווד פרופרטי הסתכמו ברבעון ב-200 מיליון דולר, לעומת 178.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. מניית החברה רשמה עלייה של 5.5% בשנה האחרונה, ושווי השוק של החברה עומד על כ-5.3 מיליארד דולר. תשואת הדיבידנד שלה גבוהה מאוד, ועומדת על 8.5%.

זו לא הפעם הראשונה שסטרנליכט מנסה לגייס כספים בישראל. ב-2009 הוא ביקר כאן, ונפגש עם אנשי עסקים בכירים במשק, כמו גם עם משקיעים מוסדיים. מי שהשקיע אז בנדל"ן בארה"ב (בימים של תחילת ההתאוששות לאחר המשבר הגדול), עם סטרנליכט או בלעדיו, ראה תשואה שנתית גבוהה על ההשקעה שלו. היום המצב שונה בתכלית, והרבה יותר קשה למצוא השקעות אטרקטיביות, בעיקר אם מדובר בסכומים גבוהים.