יותר מהחלטת הפד: זה האירוע שעשוי לטלטל את השווקים

הפד צפוי להחליט מחרתיים האם להעלות את הריבית ■ במקביל, הבנק המרכזי היפני צפוי לפרסם את החלטת הריבית ובשוק מעריכים שההחלטה תהיה מהותית יותר מזו של הפד מבחינת ההשפעה על השווקים

נגיד הבנק היפני / צילום בלומברג
נגיד הבנק היפני / צילום בלומברג

עיני המשקיעים מופנות לפדרל ריזרב, שמתכנס מחר (ג') לישיבה בת יומיים, בסיומה יחליט האם להעלות את הריבית או להמשיך ו"לשבת על הגדר". במקביל, מתכנס גם הבנק המרכזי של יפן ולפי הערכות בשווקים ההחלטה שהוא ימסור ביום רביעי עשויה להשפיע על השווקים באופן מהותי יותר מההחלטה של הפד.

החוזים העתידיים על ריבית הפד מתמחרים סיכוי של 12% בלבד לכך שהפד יפעל ביום רביעי ובשוק מעריכים שההחלטה שלא לפעול מתומחרת כבר בשווקים. למעשה, לפי הערכות, רק אם הפד יפתיע ויחליט להעלות את הריבית, השווקים עשויים להגיב בתנודות חדות. לעומת זאת, חוסר הוודאות לגבי המדיניות של הבנק המרכזי היפני גבוהה יותר ולכן התנודות בשווקים עשויות להיות חדות יותר.

המשקיעים מנסים עדיין להבין האם נגיד הבנק המרכזי של יפן הרוהיקו קורודה יספק "בזוקה" נוספת לכלכלה המדשדשת של יפן ויפחית את הריבית במקביל להרחבת תוכנית רכישות האג"ח, או שמא יחליט שלא לפעול ולראות לאן מועדות פניו של הפד.

בשבוע שעבר פורסם בתקשורת המקומית ביפן שהבנק המרכזי עשוי להוריד שוב את הריבית, שעומדת כיום ברמה שלילית של 0.1%, לרמה של מינוס 0.3%. במקביל, דווח כי הבנק המרכזי יצמצם את רכישות האג"ח הממשלתיות הארוכות שמועד פרעונן מעל 25 שנה. למעשה, קורודה עצמו רמז בתחילת החודש כי הוא עשוי לפעול וטען כי "יש מקום להורדת ריבית נוספת".

"אנו סבורים שהבנק המרכזי היפני יגדיל את רכישות האג"ח ל-90 טריליון ין (879 מיליארד דולר) לעומת היעד המקורי שעומד על 80 טריליון ין", מציין מאסאקי קאנו, אנליסט בג'יי.פי מורגן. הוא מעריך שהבנק יוריד את הריבית ב-0.2%.