בנק ישראל צריך לדאוג? ב-HSBC מעריכים שהדולר יצנח ב-4.5%

"השקל הוא אחד המטבעות המועדפים עלינו מבין מטבעות ה-CEEMA בתקופה האחרונה. אנחנו מאמינים שהדולר יגיע לטווח של 3.60-3.65 שקל לדולר במהלך 12 החודשים הקרובים"

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר thinkstock
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר thinkstock

"השקל הישראלי הוא אחד המטבעות המועדפים עלינו מבין מטבעות ה-CEEMA (מרכז אירופה, מזרח התיכון ואפריקה) בתקופה האחרונה. אנחנו מאמינים שהדולר-שקל "ישבור" את רמת התמיכה של 3.75 שקל לדולר ויגיע לטווח של 3.60-3.65 שקל לדולר במהלך 12 החודשים הקרובים. התערבויות של בנק ישראל לא יצליחו למנוע את תיסוף השקל", כך כתבו היום (ב') בסקירתם כלכלני מחלקת המטבע של הבנק הבריטי HSBC. 

התערבויות בנק ישראל צפויות ולא יכולות למנוע את התחזקות השקל

כמויות ותדירות רכישות המט"ח שמבצע בנק ישראל ירדו משמעותית לאחרונה, והדבר יכול להצביע על כך שבנק ישראל הפך להיות "סובלני" יותר להתחזקות השקל. בבנק ישראל הסבירו לא פעם את התחזקות השקל על ידי העצמה הכלכלית של המשק הישראלי. ובנוסף, אם האינפלציה מתחילה להרים ראש וצפויה לחזור לטווח היעד הרצוי של 1-3% בשנת 2017, הצורך להחליש את השקל יורד משמעותית. אי לכך כלכלני HSBC סבורים כי בנק ישראל כנראה לא עומד לנקוט בפעולות יוצאות דופן כדי להחליש את השקל.

כלכלני HSBC מציינים גם שבנק ישראל ממשיך להיות פעיל בשוק המט"ח, למרות שכמות הרכישות ירדה משמעותית בחודשים האחרונים. בנק ישראל לא התערב בשוק המט"ח כלל בחודשים יוני ואוגוסט, וביולי רכש 600 מיליון דולר בלבד, מתוכם 300 מיליון נרכשו על פי תכנית הרכישות שנועדה לקזז את השפעת הפקת הגז על שער החליפין, שדווקא במסגרתה בנק ישראל פועל בעקביות מרשימה.