האוצר: רק למ"ס תפרסם מדדי דיור; זעם: "כחלון סותם פיות"

שרת המשפטים שקד, שהשמאי הממשלתי הראשי שייך למשרדה, רשאית להתנגד או לערוך שינויים בהחלטה ■ יו"ר לשכת שמאי המקרקעין: "נשיק מדד שלנו למחירי הדיור" ■ מהו מדד הדיור רלבנטי?

משה כחלון, שר האוצר צילום: תמר מצפי
משה כחלון, שר האוצר צילום: תמר מצפי

משרד האוצר מוביל מהלך, לפי הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) תהיה הגוף הרשמי היחידי שיוכל לפרסם מדדים של מחירי דיור -  כך עולה מהצעת החלטה שהונחה אתמול (ב') על שולחן קבינט הדיור.

ההצעה, שטרם אושרה סופית, מציעה לטייב את נתוני הלמ"ס ולהפוך אותם לנגישים לציבור במקביל לביטול סקירות אחרות כמו זו של השמאי הממשלתי הראשי ואף ככל הנראה גם של משרד הבינוי והשיכון.

ההחלטה, יש לציין, כבר מעוררת מהומה במשרדי הממשלה ובענף הנדל"ן כולו - עוד לפני אישורה הסופי. ההחלטה לא הופיעה בסדר היום של קבינט הדיור ואף לא הגיעה לעיון השרים כנדרש. 

להחלטה יש שני חלקים. הראשון מתייחס ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה וקובע כי המועצה הציבורית לסטטיסטיקה, שהיא הגוף האמון על הלמ"ס, תורה לוועדה מייעצת שפועלת בתחום טיוב הנתונים הענף הנדל"ן להשלים תוך פרק זמן קצוב (ככל הנראה 90 יום) את העבודה שהתחילה לעשות בכל הנוגע לטיוב נתוני הדיור, ולהיות מוכנה ליישם את השינויים והמלצות תוך 120 יום נוספים. 

החלק השני קובע שלאחר סיום עבודת המטה האמורה, הלמ"ס יהיה הגוף היחיד שיהיה מוסמך לפרסם נתונים אודות המחירים בענף הנדל"ן למגורים מטעם הממשלה. עוד קובעת ההחלטה כי נתוני הלמ"ס נדרשים לעבור שינוי כך שיהיו פשוטים להבנה לציבור הרחב.  

אם יופסקו פרסומי השמאי הממשלתי על מחירי הדיור בישראל, זה יהיה לאחר 10 שנים רצופות של סקירות. גם משרד הבינוי והשיכון פרסם עד לאחרונה דוחות רבעוניים מפורטים אודות מחירי דירות ממוצעים וחציוניים ביישובים השונים ברחבי הארץ. 

בדיון בקבינט אתמול עלו שני נושאים מהותיים בהקשר להחלטה: ראשית, שרת המשפטים איילת שקד, שהשמאי הממשלתי הראשי שייך למשרדה, רשאית  להתנגד או לערוך שינויים בהחלטה. מעבר לכך, הוצע כי מדדי הדיור השונים יוכלו להתפרסם, אך בתיאום מוקדם ומלא עם הלמ"ס. 

על פי ההחלטה המקורית, האיסור על פרסום נתונים על ידי כל גוף אחר למעט הלמ"ס היה אמור להיכנס לתוקף כמעט באופן מיידי, אולם בישיבת קבינט הדיור עלתה התנגדות נחרצת לכך מצד המשנה ליועץ המשפטי לממשלה שנכח בדיון.

 

גורמים בסביבת השמאי הממשלתי, כמו גם בכירים בענף הנדל"ן, רואים בהחלטה "סתימת פיות". כלומר, ניסיון להפסיק מדד אחד שלא בטוח מעיד על הכיוון הרצוי של הממשלה בכל הנוגע למחירי הדירות.

לאחרונה התעורר ויכוח קשה בין משרד האוצר לבין השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים, לאור נתוני הסקירה הרבעונית האחרונה שפרסם השמאי. המקור לוויכוח היה אי התאימות בין נתוני השמאי, שהעידו על עליית מחירים, לבין נתוני הלמ"ס שהעידו במקביל ועל אותה התקופה, כי מחירי הדירות דווקא ירדו. 

יש גם מי שטוענים שבבסיס ההחלטה עומדת תוכנית הדגל של שר האוצר משה כחלון, מחיר למשתכן, והשתקפות מחירי הדירות המוזלות במדדים השונים. בעוד נתוני הלמ"ס צפויים לכלול נתונים אלה, והם עשויים בהחלט להשפיע על רמות המחירים, במסגרת סקירת השמאי לא אמור להיות ביטוי לעסקאות הללו ועל פי גורמים שונים הוא אמור אף להחריג עסקאות כאלו מהעסקאות הרגילות.

"קיבלנו בצער את הפרסום על הניסיון לבטל את הסקירה הרבעונית של השמאי הממשלתי הראשי", אמר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין בישראל, אוהד דנוס. "לאחרונה, נראה כי שר האוצר עושה כל שלאל ידו על מנת לטפל במגוון נושאים שהקשר בינם לבין ייצוב מחירי הדיור - מקרי בהחלט. כך במס ריבוי נכסים אותו ניסה להעביר רק לאחרונה וכך עם החלטה זו, התואמת יותר את עולם ההיי-טק של יצירת מציאות מדומה או לחלופין, משטרי דיכוי וסתימת פיות אפלים. אין ללשכת השמאים בעיה עקרונית עם קביעת מדד אחד ויחיד שתפרסם ממשלת ישראל. הלשכה בדעה כי היחיד שיכול לערוך אותה בצורה מקצועית ושקופה הוא השמאי הממשלתי הראשי ולא הלמ״ס, שהמדד שלה לא מדויק, לא אחיד, לא שקוף וברור ולמצער, גם לא סופי במועד פרסומו. אנו קוראים לשרת המשפטים שקד לא לאפשר את הפגיעה המבוקשת באמינות ובמקצועיות אגף השומה, המצוי תחת סמכותה". 

דנוס הוסיף והודיע, כי אם אכן תופסק סקירת השמאי הממשלתי הראשי, הלשכה עצמה תגבש מדד משלה על פי אותם הסטנדרטים ותפרסם אותה. "לשכת שמאי המקרקעין בישראל תמשיך בדיוק במקום בו הפסיקו את עבודת אגף השומה שבמשרד המשפטים, ותשיק מדד מחירי דיור חדש, מקצועי ונטול פניות, בדיוק כפי שערך עד כה ובמשך למעלה מ-10 שנים, השמאי הממשלתי הראשי", אמר דנוס.