פגישת אובמה-נתניהו: "דאגה אמריקאית" מההתנחלויות

אובמה לנתניהו: פעילות ההתנחלויות תפגע בפתרון שתי מדינות ■ בפגישתו האחרונה עם אובמה כנשיא, אמר נתניהו: לישראל אין ידיד גדול יותר מאשר ארה"ב ■ "ברק, אני רוצה שתדע שתמיד תהיה אורח רצוי בישראל... תוכל לשחק גולף ליד ביתי בקיסריה"

ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג
ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמר הערב (ד') לראש הממשלה, בנימין נתניהו, שהמשך הבניה בשטחים עלול לפגוע בפיתרון של שתי מדינות לשני עמים. כך מסר פקיד אמריקאי בכיר בתום פגישת שני המנהיגים. הפקיד צוטט בדיווח של סוכנות רויטרס. אובמה ונתניהו נפגשו בבית-מלון בניו-יורק, בשולי עצרת או"ם. זו היתה, קרוב לוודאי, פגישתו האחרונה של אובמה כנשיא עם רה"מ.

לדברי הפקיד האמריקאי, הועלו בשיחה, בין נושאים אחרים, "המשך פעילות ההתנחלויות במלאת 50 שנה לכיבוש והדאגה האמריקאית העמוקה מההשפעה המשחיתה של פעילות ההתנחלויות על הסיכוי לשתי מדינות".

אובמה עצמו אמר דברים דומים בפגישה קצרה עם כתבים לפני תחילת השיחה. "הפגישה תאפשר לנו לשוחח על האתגרים שנובעים ממצבים כמו אלה שבסוריה", אמר נשיא ארה"ב. "אני אף מעוניין לשמוע מרה"מ מה הערכתו על המצב בתוך ישראל ובגדה המערבית. כמובן, אנו מצרים על אלה שנפגעו, ישראלים ופלסטינים (נראה שכוונתו לישראלים פגועי הטרור הפלסטיני ופלסטינים שנפגעו בהתנגשויות עם כוחות הביטחון). אנו מוסיפים להיות מודאגים מפעילות ההתנחלויות, ואני מקווה שנוכל להוסיף להיות שותף יעיל לישראל (בשיחות פוטנציאליות עם הפלסטינים".

"כמובן, תקופת נשיאותי תסתיים בתוך שלושה חודשים", הוסיף אובמה. "אני מקווה שבשיחות האלה נוכל לקבל מושג כיצד רואה ישראל את המצב בשנים הבאות, מהן ההזדמנויות ומהם האתגרים, כדי שנוכל לתמוך באפשרות שישראל תהיה מדינה יציבה ובטוחה, שחיה בשלום עם שכנותיה ועם (מדינה) פלסטינית, שעונה על שאיפות תושביה".

"כפי שאומר נתניהו, את הקשר בין שתי המדינות אי אפשר לנתק", אמר עוד נשיא ארה"ב. "זה קשר שמושתת על ערכים משותפים, קשרי משפחה, והכרה בכך שישראל היא אחת מבעלות הברית החשובות ביותר שלנו. לישראל בטוחה יש חשיבות לביטחון הלאומי של ארה"ב".

אובמה שיבח את חבילת הסיוע הצבאי החדשה לישראל ואמר, שהיא תאפשר לישראל ליהנות ממידה של ודאות בתקופה של אי ודאות גדולה באזור. "אלה זמנים קשים מסוכנים וקשים מאוד במזה"ת", הוא אמר.

עוד אמר אובמה, שהוא חושב על הנשיא לשעבר, שמעון פרס, שאותו תיאר כ"ידיד גדול, גיבור וענק בהיסטוריה של ישראל".

נתניהו הודה לנשיא במילים חמות והזמינו לישראל: "ברק, אני רוצה שתדע שתמיד תהיה אורח רצוי בישראל". הוא הזמין את בן שיחו לשחק גולף במתחם הגולף שליד ביתו בקיסריה וציין ששמע שהוא, אובמה, שחקן גולף מצוין. אובמה השיב בחיוך: "נקבע זמן למשחק".

"אני רוצה להודות לך על שת"פ הביטחוני והמודיעיני הרחב בין מדינותינו", אמר עוד נתניהו. "אינני חושב שאנשים מבינים את עומק שיתוף הפעולה הזה, אך אני מבין ואני רוצה להודות לך בשם העם בישראל".

רה"מ אף הודה לאובמה על "הפגישות הרבות שקיימנו ועל ההזדמנות לקדם את עניין השלום... השלום הוא מטרה שאני והעם בישראל לעולם לא נוותר עליה".

"לישראל אין ידידה גדולה יותר מאשר ארה"ב, ולארה"ב אין ידידה גדולה יותר מאשר ישראל", הוןסיף נתניהו. "הברית בינינו צמחה עשור אחר עשור, במהלך כהונתם של נשיא אחר נשיא, ובתמיכת דו-מפלגתית של הקונגרס ושל העם האמריקאי. זה אכן קשר שאי אפשר לנתקו".