סטארקיסט איימה - ופילטונה אספה מהמדפים את טונה "ריף"

בסטארקיסט טענו כי "אופן שיווק המוצר מטעה וצפוי להטעות את הצרכן הסביר"  ■קובי כהן, בעלי פילטונה: "המותג שלי מנצח, אין לי עניין לחקות אותם"

הטונה של ריף (מימין) ושל סטארקיסט / צילום: תמר מצפי
הטונה של ריף (מימין) ושל סטארקיסט / צילום: תמר מצפי

חברת פילטונה הפסיקה לשווק אריזות של רביעיות טונה שהחלה לשווק תחת המותג "ריף" בעקבות איומים שקיבלה מצד חברת סטארקיסט פודור, יצרנית ומשווקת המותג טונה סטארקיסט. סטארקיסט נמצאת בבעלות משותפת של מיכאל מיטלמן וחברת דיפלומט, המשמשת כמפיצה הבלעדית של מוצרי החברה.

במכתב שנשלח לחברת פילטונה באמצעות עורך דין, נטען כי אריזת המותג "ריף" "דומה באופן מפתיע ומחשיד" לאריזה של טונה סטארקיסט. עוד נטען כי "אופן שיווק המוצר מטעה וצפוי להטעות את הצרכן הסביר לחשוב שהמוצר הנרכש מיוצר על-ידי סטארקיסט, שכידוע יש לה מוניטין רב בשוק מוצרי הטונה".

במכתב דרשה דיפלומט מחברת פילטונה לבצע ריקול למוצרים.

לדברי קובי כהן, בעלי חברת פילטונה, "אנחנו מסונפים בכל הרשתות, כולל רשת רמי לוי שנכנסנו אליה לפני שבוע, וזה אולי חורה לו (לבעלי סטארקיסט, א"ח). אבל אם הוא רוצה לתבוע - שיתבע. לא חיקינו אותו, ואין לנו שום עניין לחקות אותו. עשיתי תווית, והוא אמר לי שהתווית דומה. אמרתי לו 'אני אוריד את זה, אם זה מפריע לך'. זו טונה קטנה, ולדעתי התווית בכלל לא דומה, אבל היות שיש בינינו חברות, הסכמתי. מכרתי 90% מהסחורה לרשת אושר עד, שסטארקיסט בכלל לא מוכר לו סחורה, ומכרתי גם למחסני השוק". 

- בין חברים מוציאים מכתב איום מעורך דין?

"מה אני יכול לעשות? גם אני דיברתי איתו דרך עורך הדין שלי. בתביעה הוא לא יזכה. מה יש לי להתחרות? המותג שלי מנצח את שלו. הייתי מספר אחד בטעימות שעשו 6 שפים במבחן הטעימות של ynet".

- חששת להיכנס למאבק משפטי שיעלה לך כסף?

"מה זה חששתי? אם אפשר לפתור דברים בדרך טובה, למה לעשות בדרך לא טובה? המותג שלי הוא 'ריף'. הקופסה היא של 140 גרם, וכתוב 'נתחי טונה קטנה', שזה סוג אחר, וזה מודגש על הקופסה ועל הקרטונית. צבעתי את האריזה באדום במקום בירוק".

מפעל פילטונה הוקם בשנת 2004 על-ידי קובי כהן באזור התעשייה עמק שרה באר-שבע. לפי הערכות, המפעל, המעסיק 84 עובדים, מגלגל כיום מחזור מכירות של כ-140 מיליון שקל בשנה (ללא מע"מ). בסוף השנה אמורה החברה לחנוך מפעל חדש שהוקם בסמוך, בהשקעה של כ-35 מיליון שקל.

- אתה מצליח ומפריע להם?

"בטח. הם היו שניים שליקקו כאן דבש, ובא אחד ויצר תחרות והביא להם מוצר שכל המדינה אוהבת. כשאני נכנסתי לשוק, רשתות השיווק התחילו להרוויח כסף, כי קודם המתחרים שלי לקחו את כל השמנת. אנחנו לא עומדים בביקושים. בכל מכרז של הצבא אנחנו זוכים, וזה מיליונים של קופסאות. מי זוכה ברשות הפלסטינית? אנחנו. מי עושה יצוא? אנחנו. בשוק המוסדי אני בטח ובטח שולט. אני לפחות נושק לסטארקיסט. אל תשכחי שהוא 25 שנים ואני 10 שנים.

"ברמה כמותית, אני עובר כל אחד. אני רוכש 32 מיליון קופסאות של 160 גרם בשנה, ושידרו לי שהמתחרים שלי, בלי לנקוב בשמות, הם בסביבות 27 מיליון אריזות בשנה. המחירים שלהם גבוהים ב-10%-15% מהמחירים שלנו, אז יכול להיות שבכסף הם יותר גדולים ממני".

כהן החליט לאסוף את המוצרים מהרשתות, והוא שוקל להשמיד או לתרום אותם.

- מה הנזק הכספי שנגרם לך מאיסוף המוצרים?

"ערך כספי של 60 אלף שקל".

- הרבה כסף.

"בשבילנו זה לא הרבה כסף".

בחברת טונה סטארקיסט טענו היום כי "באושר עד לא הצליחו להבין אם המוצר הוא סטארקיסט או לא", ובעקבות פניית הרשת הם החליטו לפעול. בתגובה לשאלתנו האם ברשת אושר עד לא יודעים ממי הם קונים, נמסר: "עובדה".

עוד לדברי חברת סטארקיסט, "מוצרי טונה 'ריף' יצאו בסדרת מוצרים בגרפיקה הדומה מאוד למוצרי טונה סטארקיסט, והדבר גרם להטעיית הצרכנים. נאלצנו להוציא מכתב לשינוי הגרפיקה כדי לא לגרום להטעיית צרכנינו. ואכן, חברת פילטונה הסכימה לבקשתנו והתחייבה להוריד את המוצרים מהמדפים ולשנות את הגרפיקה".

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נתח שוק וצרכנות?
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988