הערכות: משכנתאות בהיקף עד 5.5 מיליארד שקל בספטמבר

בכיר במערכת הבנקאית: "גם אם מיסוי דירה שלישית תצא אל הפועל, המשקיעים יעמיסו העלויות על השוכרים" ■ בנק ישראל: משכנתא ממוצעת חצתה את רף ה-700 אלף שקל ■ מהי ריבית המשכנתא?

משה כחלון, שר האוצר צילום: תמר מצפי
משה כחלון, שר האוצר צילום: תמר מצפי

נמשכת המגמה החזקה בשוק המשכנתאות. לפי הערכות במערכת הבנקאית, חודש ספטמבר יסתיים עם משכנתאות חדשות ב-5.2-5.5 מיליארד שקל. זאת, לעומת ממוצע של 5.2 מיליארד שקל בשנה האחרונה, ו-5.5 מיליארד שקל בחודשים יולי ואוגוסט.

במערכת הבנקאית מציינים כי לפי שעה לא נראה שישנה השפעה על השוק של כוונת שר האוצר משה כחלון לקדם תוכנית למס על בעלי דירה שלישית ומעלה. "המשקיעים בינתיים לא חוששים מיוזמת כחלון, ומאמינים כי לא תפגע בהם. קיים ספק אם היוזמה אכן תצא אל הפועל, וגם אם כן - המשקיעים מעריכים שיידעו להתמודד איתה באמצעות העמסת העלויות על השוכרים", אומר בכיר במערכת הבנקאית.

בבנקים מציינים כי אמנם ישנה עלייה בהתחלות בנייה, אך היא עדיין לא מדביקה את הקצב של הגידול בביקוש, ולכן נתוני המשכנתאות ממשיכים להיות גבוהים. "כל עוד אין אלטרנטיבה בשוק הפיננסי, ואין הצפה של דירות, במיוחד באזור המרכז, הנתונים הגבוהים בשוק יימשכו", העריך הבכיר.

 

צעד מתבקש

בתוך כך, בנק ישראל מתקן את העיוות בפרסום נתוני המשכנתאות האחרונים, בעקבות פרסום ב"גלובס". הבנק המרכזי פרסם ביום ה' האחרון את נתוני המשכנתאות לחודש אוגוסט, שמהם עולה כי היקף המשכנתאות החדשות הגיע ל-5.5 מיליארד שקל.

בנוסף, בנק ישראל עדכן את נתוני יוני ויולי, והכליל בהם הפעם גם את המשכנתאות שמעניקים הבנקים במשותף עם המוסדיים. נזכיר כי לפני חודש בקירוב פורסם ב"גלובס" כי המשכנתאות בחודש יולי גבוהות בכ-200 מיליון שקל מנתוני בנק ישראל. הסיבה לכך היא שהנתונים לא כללו את חלקה של הראל במיזם המשותף עם בנק לאומי בתחום המשכנתאות, לחלוקה משותפת של הלוואות ב-4 מיליארד שקל בשנתיים הקרובות.

אי-הכללת חלקה של הראל בנתוני בנק ישראל עיוותה את תמונת המצב של השוק. הסיבה לכך היא שהפיקוח על הבנקים מפרסם רק את הנתונים הקשורים לחשיפת הבנקים למשכנתאות. עם זאת, בשיתוף-הפעולה בין לאומי להראל מדובר במשכנתאות בנקאיות רגילות, שבהן הראל מעמידה חלק מהסכום - אך הבנק משווק ומנהל את המשכנתא. בבנק ישראל הבינו ככל הנראה שמדובר בעיוות, ולכן החליטו שמעתה הנתונים יכללו גם הלוואות בנקאיות שניתנו במשותף עם המוסדיים.

וכך, בה בשעה שבמקור נתוני המשכנתאות לחודש יולי עמדו על 5.35 מיליארד שקל, בנתון העדכני מדובר ב-5.59 מיליארד שקל. עדכון הנתונים משפיע על היקף המשכנתא הממוצעת - בחודש אוגוסט פורסם שהמשכנתא הממוצעת היא 665 אלף שקל, היקף דומה לחודשים הקודמים, וכעת מתברר שהיקף המשכנתא הממוצעת נמצא במגמת עלייה, ועמד בחודש יולי על 695 אלף שקל. זאת ועוד, בחודש אוגוסט הגיע נתון זה ל-709 אלף שקל. תמונת המצב המלאה גם חושפת שכבר בחודש יוני חצה נתון המשכנתא הממוצעת את רף 700 אלף שקל, והגיע לכ-718 אלף שקל.

עדכון חישוב הנתונים של בנק ישראל היה צעד מתבקש. אמנם הפיקוח על הבנקים מפקח רק על הבנקים, ואחראי על חשיפתם לתחום. עם זאת, לא ניתן להתעלם ממגמת שיתופי-הפעולה בין הבנקים למוסדיים בתחום המשכנתאות, המתבטא בעיקר במכירת נתח מתיק המשכנתאות למוסדיים. באשר למתן משכנתאות חדשות, אמנם לאומי והראל הם הראשונים להקים מיזם שכזה, ואולם נראה כי שיתופי-פעולה דומים יתרחשו בעתיד, ולא ניתן לקזז אותם כאשר בוחנים את מצב שוק המשכנתאות.

משכנתאות מתחילת השנה
 משכנתאות מתחילת השנה