קלינטון וטראמפ מאמצים את מדיניות נתניהו על המזה"ת

רה"מ נתניהו נפגש עם שני המועמדים בניו-יורק ■ טראמפ: הסיוע לישראל השקעה מצוינת לארה"ב ■ קלינטון יוצאת נגד החלטות אנטי-ישראליות של האו"ם

דונלד טראמפ והילארי קלינטון, בחירות ארה"ב / צילום: וידאו
דונלד טראמפ והילארי קלינטון, בחירות ארה"ב / צילום: וידאו

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, חוזר היום (ב') לישראל לאחר שהצליח לקטוף משני המועמדים לנשיאות ארה"ב הצהרות תמיכה במדיניות ממשלתו כלפי הפלסטינים. אם רק חלק מההבטחות האלה יתממשו, תחול התחממות ניכרת ביחסים הטעונים בין הבית הלבן לבין לשכת רה"מ ב-4 השנים הבאות.

נתניהו נפגש אתמול עם דונלד טראמפ במעונו בטראמפ טאואר, בשדירה החמישית, וכעבור כמה שעות עם הילארי קלינטון בבית-מלון בניו-יורק. שני המועמדים יצאו מגדרם להדגיש את תמיכתם במדיניות הנוכחית של ישראל בהודעות פומביות שפורסמו כתום השיחות. שניהם מנסים ללקט קולות של מצביעים יהודיים, במיוחד במדינות מפתח שדפוסי ההצבעה בהן עשויים להכריע את תוצאות הבחירות: פלורידה, פנסילווניה ואוהאיו. שיעור היהודים בכמה מחוזות בחירה במדינות אלה גבוה יותר משיעורם בכלל האוכלוסיה במדינה.

וכך, אחרי פגישתה עם נתניהו, אמר דובר מטעם המועמדת הדמוקרטית, שהיא "מתנגדת לכל מאמץ של צדדים שאינם חלק בסכסוך הישראלי-פלסטיני לאכוף פתרון לסכסוך, לרבות מועצת הביטחון של או"ם". הצהרה זו משמחת כמובן את נתניהו, אך היא מציבה את קלינטון במסלול של התנגשות פוטנציאלית עם ממשל אובמה, שבוחן אפשרות ליזום הצעת החלטה במועצת הביטחון שתשמש תוואי לפתרון הסכסוך לפי העקרונות שאימץ הממשל זה מכבר, לרבות חזרה לגבולות 67 עם תיקונים קלים מוסכמים הדדית, באמצעות חילופי שטחים הדדיים, והכרה פלסטינית בישראל כמדינה יהודית.

בהודעה מטעם מטה קלינטון נאמר, כי המועמדת הדמוקרטית "מוסיפה להיות מחויבת לקידום פתרון של שתי מדינות לשני עמים ולמו"מ ישיר בין הצדדים, שיבטיח את קיום ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית עם גבולות בטוחים ומוכרים, ובה בעת יבטיח לפלסטינים עצמאות, ריבונות וכבוד".

ההודעה מדגישה עוד, כי ישראל "חזקה ובטוחה" חיונית לארה"ב מפני ששתיהן חולקות אינטרסים אסטרטגיים וערכים משותפים - דמוקרטיה, שוויון, סובלנות ופלוראליזם. לכן, לקלינטון יש "מחויבות איתנה" ליחסים בין שתי המדינות והיא תשאף להעלות אותם מדרגה בתקופת ממשלה. על רקע זה, הטעימה קלינטון את תמיכתה במזכר ההבנה החדש שמסדיר את חבילת הסיוע הצבאי האמריקאי לישראל ל-10 השנים שיחלו ב-1 באוקטובר 2018 והתחייבה לקיים את עקרון העליונות האיכותית של צה"ל.

המועמדת הדמוקרטית אף הבטיחה כי ממשלה יוסיף לשתף פעולה עם ישראל במאמץ לאכוף את יישום ההסכם הגרעיני עם איראן ולפעול להדברת הטרור שיוזמת איראן, ונגד ארגוני טרור כחיזבאללה, חמאס ודאעש.

קלינטון אף התחייבה בשיחה, על פי ההודעה, לפעול נגד ניסיונות לשלול לגיטימציה מישראל, לרבות מאמצי תנועת BDS להטיל על ישראל חרמיים וסנקציות.

 

טראמפ: סיוע צבאי לישראל הוא "השקעה מצוינת" לארה"ב 

בהודעה שפרסם מטה טראמפ לאחר הפגישה עם רה"מ נאמר, שהשניים דנו על "היחסים המיוחדים" בין ארה"ב לישראל ועל "הקשר שאי אפשר לנתקו" בין שתי המדינות. על פי ההודעה, דנו טראמפ ונתניהו על "סיוע צבאי, ביטחון ויציבות במזה"ת".

ההודעה מציינת, שטראמפ הבטיח להכיר בירושלים כ"בירה הבלתי מחולקת של מדינת ישראל". הכרה זו תהפוך על פיה את המדיניות האמריקאית הקיימת מאז 1948. מאז 1967 עמדת כל הממשלים בוושינגטון הייתה, מעמד ירושלים ייקבע בהסכם שלום בין ישראל לפלסטינים.

טראמפ אמר עוד, לפי הודעת המטה שלו, כי סיוע צבאי לישראל הוא "השקעה מצוינת" לארה"ב. הוא סמך ידו על עמדת נתניהו, שיהיה אפשר להשיג שלום רק לאחר שהפלסטינים יזנחו את המשטמה לישראל ואת האלימות נגדה. בפגישה השתתף גם חתנו, ג'ארד קושנר (בעלה של איוונקה טראמפ), שנחשב יועצו של טראמפ לענייני ישראל ויהודים.

אנליסטים ציינו אמש, כי בהודעת מטה טראמפ על השיחה רה"מ לא הייתה שום התייחסות לאו"ם או למאמצי צדדים שלישיים לתווך בסכסוך, בעוד שסוגיה זו הודגשה בהודעת המטה של קלינטון. לעומת זאת, בהודעה של קלינטון לא נכלל שום איזכור לסוגיית ירושלים המאוחדת, סוגיה שהובלטה בהודעת טראמפ.

לשכת רה"מ פרסמה את ההודעה הבאה אחרי הפגישה עם טראמפ: "ראש הממשלה הציג לפני מר טראמפ את עמדות ישראל בסוגיות אזוריות שקשורות בביטחון ישראל וציין את מאמצי ישראל להביא שלום ויציבות לאזור".

בעבר השמיע טראמפ הצהרות תמיכה בהתנחלויות ומתח ביקורת על המדיניות המזרח-תיכונית של הנשיא הנוכחי, ברק אובמה. בשלבים הראשונים של הקמפיין שלו, הוא הכריז שבדעתו לשמור על "נייטרליות" בסכסוך הישראלי-פלסטיני כדי שיוכל לשמש מתווך הוגן בתקופת נשיאותו. הוא אף אמר, כי חברות נאט"ו ובעלות ברית אחרות של ארה"ב צריכות לשלם לארה"ב על התמיכה בהן וכי הוא יבחן סיוע אמריקאי למדינות אלה על פי אמת מידה זו. הוא לא חזר באחרונה על על הצהרות אלה, אך קשה לדעת אילו הבטחות בדעתו לקיים אם אכן ייבחר לנשיא.

מקור דיפלומטי ישראלי ציין, שטראמפ עדיין לא נשיא, וכמובן לא ברור אם הוא יהיה אי פעם. למעשה, בשלב זה הוא אזרח רגיל ולכן מן הראוי היה שהמיליארדר היה נפגש עם נתניהו במלונו של רה"מ. בעוד שלקלינטון אין מעון משלה בעיר ניו-יורק, נתניהו בא לבית המלון שלה במנהטן. כאשר מתמודדים על הנשיאות ביקרו בישראל, הם נפגשו עם רה"מ בלשכתו, ולא זימנו אותו לסוויטה שלהם במלון בת"א או בירושלים. אגב, זו הפעם הראשונה מאז 2004 שמישראל נשלל הכבוד של ביקור מועמד אחד לפחות לפני הבחירות לנשיאות.