כמצ'יינה מתעניינת ברכישת השליטה בכלל ביטוח

ההתעניינות של כמצ'יינה ברכישת מניות השליטה בכלל ביטוח נלווית להתעניינות מצד גוף סיני אחר - צ'יינה מינשנג, באמצעות חברת סיריוס ■ מנכ"ל כלל ביטוח איזי כהן נפגש עם יו"ר כמצ'יינה והציג בפניו את החברה

איזי כהן / צילום: תמר מצפי
איזי כהן / צילום: תמר מצפי

ענקית האגרוכימיה הסינית כמצ'יינה, שרכשה את חברת אדמה (לשעבר מכתשים אגן) מידי אי.די.בי מצטרפת לשורה ארוכה של גופים מסין שהתעניינו ברכישת השליטה בכלל ביטוח מידי אותה אי.די.בי.

לאחרונה נפגש מנכ"ל כלל ביטוח איזי כהן עם יו"ר כמצ'יינה רן ג'יאנשין והציג בפניו את החברה. לכמצ'יינה אין פעילות פיננסית והיא בוחנת בימים אלה כניסה לתחום זה. מדובר בפגישה ראשונה ועתה ממתינים באי.די.בי ובכלל ביטוח למענה מהסינים. בפגישה נוצרה באמצעות בנק ההשקעות האמריקני ג'יי פי מורגן, שנשכר על ידי אי.די.בי לטובת קידום מכירת השליטה בכלל ביטוח. מדובר לפי שעה בהתעניינות בלבד מצד כמצ'יינה, שנלווית להתעניינות מצד גוף סיני אחר - צ'יינה מינשנג, הבוחן רכישה של מניות כלל ביטוח באמצעות החברה האמריקנית סיריוס שבבעלותו.

השלמת עסקה להעברת שליטה בקבוצת ביטוח דורשת קבלת אישור מהפיקוח על הביטוח בישראל, שבשנים האחרונות הקשה על גופים זרים, בדגש על גופים סיניים עסקיים, לקבל את האישור הנכסף. על פי הערכות סביר שעצם היותר של כמצ'יינה חברה שבבעלות ישירה של הממשל, תקשה עליה במיוחד לקבל את האישור מהפיקוח בישראל. זאת ועוד, בימים אלה מתקוטטים ביניהם אי.די.בי והעומד בראשה אדוארדו אלשטיין, והמפקחת על הביטוח, דורית סלינגר, על מתווה מכירת מניות השליטה בכלל ביטוח.

השליטה בכלל ביטוח נמצאת על מדף המכירות כבר למעלה משלוש שנים, וזאת בשל קריסתו הפיננסית של קונצרן אי.די.בי בעת שהיה תחת הבעלים הקודם, נוחי דנקנר. או אז הוצאו מניות השליטה בכלל ביטוח מידי אי.די.בי והועברו לידי נאמן שמונה על ידי האוצר: משה טרי. מאז נעשו מספר נסיונות למכירת השליטה לגורם אסטרטגי, אך ללא הצלחה. לבסוף, הכריעה המפקחת על הביטוח כי המניות האמורות יימכרו דרך השוק במסגרת מתווה מכירה במנות אותו קבעה עם החברה בעת מינוי הנאמן. אגב, אי.די.בי מחויבת למכור את כלל ביטוח גם משום הוראות חוק הריכוזיות.

מימוש מתווה המפקחת עורר התנגדות עזה באי.די.בי שנאבקת במהלך, משום חששה שהמניות יימכרו ללא פרמיית שליטה ובמחיר זול מאוד. לאחרונה נדון הנושא בביהמ"ש המחוזי בת"א, אצל השופטת רות רונן, ללא הכרעה, לאחר שבא כוחה של סלינגר דחה את הצעת הפשרה של השופטת. הנושא צפוי לשוב לכותלי ביהמ"ש לאחר החגים, כאשר הנאמן טרי, הדגיש כי ללא הכרעה הוא לא יתחיל בביצוע המתווה.

כמצ'יינה הינה חברה בבעלות ממשלת סין והיא חברת ענק בינלאומית, ששווייה עומד על עשרות רבות מאוד של מיליארדי דולרים. ב-2011 היא רכשה את יצרנית מוצרי ההדברה הישראלית מכתשים-אגן, ששינתה את שמה לאדמה, כשלפני כחודשיים היא רכשה את יתרת מניות אי.די.בי באדמה - 40% - בתמורה לכ-230 מיליון דולר ומחיקת ההלוואה של 1.1 מיליארד דולר. לכמצ'יינה אין כל בעיה להרים עסקה של מאות מיליוני דולרים לרכישת כלל ביטוח, לאחר שביצעה ברחבי העולם עסקאות בשיעורים דו ספרתיים של מיליארדי דולרים.