סטארט-אפ ישראלי מפתח משקפיים עם עדשות מתכווננות

הקץ לצורך בכמה זוגות משקפיים? חברת סטארט-אפ ישראלית שוקדת בימים אלה על פיתוח חלופה: משקפיים שבהם המיקוד מתכוונן באופן אוטומטי, בהתאם למרחק העצם שעליו מתבוננים

מחוץ לקופסא, משקפי ראיה / צילום: שאטרסטוק
מחוץ לקופסא, משקפי ראיה / צילום: שאטרסטוק

ככל שאנשים מתבגרים, הם נזקקים לעתים קרובות למשקפי ראייה דו־מוקדיים הנקראים ביפוקליים, או לכמה זוגות משקפיים על מנת להיטיב לראות הן עצמים קרובים והן עצמים רחוקים. חברת סטארט אפ ישראלית בשם Deep Optics שוקדת בימים אלה על פיתוח חלופה: משקפיים שבהם המיקוד מתכוונן באופן אוטומטי, בהתאם למרחק העצם שעליו מתבוננים.

קוראים למשקפיים האלו משקפיים "כל־מוקדיים" (אוֹמְני-פוקליים), ומצלמות קטנות של כמה מדגמי הסמארטפונים עושות כבר שימוש בטכנולוגיה הזו, אולם עד כה היא לא יושמה בעדשות גדולות יותר.

אז איך זה עובד? מרכיב המשקפיים מפנה את מבטו לעבר עצם כלשהו. חיישני אינפרה אדום המשולבים במסגרת המשקפיים מודדים את המרחק בין האישונים ושולחים את המידע ליחידת עיבוד, המשובצת אף היא במסגרת, המחשבת את המרחק לעצם הנצפה.

על סמך המרחק המחושב, סוללה נטענת מעבירה זרם חשמלי מסוים דרך העדשות המורכבות משלוש שכבות. שכבת גביש נוזלי בעובי של מיקרונים אחדים ממוקמת בין שתי שכבות של זכוכית מצופה בתחמוצת בדיל־אינדיום שהיא חומר מוליך שקוף.

שינוי המתח החשמלי על שכבת הגביש הנוזלי משנה את המִכְוון ואת הפיזור של הגבישים הנוזליים, מה שמשנה גם את נתיב קרני האור העוברות דרך העדשות. עקב כך, משתנה מקדם השבירה של עדשות המשקפיים.

פעולת הכוונון הזו אורכת בין 100 ל-300 אלפיות השנייה, פרק זמן דומה לזה הדרוש למיקוד העין. לפי התכנון, בתוך כשנתיים תשלים החברה פיתוח של אב־טיפוס בגודל מלא, מוכן לבדיקה ולהדגמה. לדברי יריב חדד, מנכ"ל החברה, יהיה אפשר ליישם את הטכנולוגיה גם בהתקני מציאות רבודה ומציאות מדומה, שכיום מציגים עצמים ממרחק יחיד ולכן עלולים לגרום לטשטוש מבלבל.