ירידה של 9% במעו"ף בתשע"ו; ביצועי חסר לסקטור הפארמה

חברות הפארמה הגדולות הובילו את המגמה השלילית, מדד הנפט והגז המשיך לרדת, ומי שהחזיק במדד היתר-50 חגג עם תשואה נאה ■ הבורסה ממשיכה להתייבש - מחזור המסחר השנתי ירד ב-7%

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

רגע לפני השנה החדשה, נתוני הבורסה לתשע"ו מעידים על שנה לא מוצלחת במיוחד, שבסיכומה הניב מדד המעו"ף למשקיעים תשואה שלילית של 9%, אחרי קפיצה של 10% שרשם בסיכומה של השנה העברית שקדמה (תשע"ה).

עוד בלט לשלילה בתשע"ו מדד הנפט והגז, שנחלש בשיעור דומה (9%) והמשיך את המגמה השלילית ממנה סבל גם בשנה שעברה, אז ירד ב-16%.

לעומת זאת, מי שהחזיק במדד היתר-50 בשנה החולפת, נהנה מתשואה נאה של 27%, אחרי עלייה מתונה יותר, של 6%, בתשע"ה והרחק אחריו, גם מדדי הנדל"ן והתקשורת מסכמים שנה חיובית עם עליות של 7% ו-5% בהתאמה.

בבורסה מציינים כי המגמה השלילית בתשע"ו נרשמת "לאחר ארבע שנים רצופות של עלייה, וזאת בהשפעת הירידה החדה במניות הפארמה - פריגו (48%-), טבע (20%-) ומיילן (15%-)". לגבי מדד היתר, מציינים שם כי הזינוק החד נרשם "בהשפעת מניות הנדל"ן, שממשיכות ליהנות מהריבית הנמוכה במשק והמניות הדואליות הנסחרות גם בארה"ב".

עוד עולה מנתוני הבורסה כי שוק האג"ח סיכם שנה חיובית, עם עליות של כ-3%-4% באפיקי האג"ח הממשלתיים המרכזיים ועליות בטווח של 4%-6% באפיקי אג"ח החברות הבולטים. מדד התל-בונד תשואות עלה בכ-6% ובבורסה מציינים כי מדד זה "כולל אג"ח צמוד מדד בריבית קבועה בדירוג BBB מינוס עד A והתשואה שלו בולטת לחיוב "כפיצוי על הסיכון הכרוך באיגרות החוב הכלולות בו".

מחזורי המסחר בניה"ע דעכו

עוד עולה בסיכום שנתי כי הבורסה ממשיכה להתייבש, ומחזור המסחר היומי הממוצע בשנה החולפת ירד ב-7% והסתכם ב-1.3 מיליארד שקל.

גם באפיקי האג"ח המסחר דעך. סך המסחר באג"ח ירד ב-15% ל-3.7 מיליארד שקל, כשהממוצע היומי באפיק האג"ח הממשלתיות ירד ב-20% ל-2.7 מיליארד שקל ובאג"ח החברות (כולל תעודות סל) נחלש ב-12% ל-1.05 מיליארד שקל. אלה אוזנו באופן חלקי בעלייה של 6% באג"ח חברות ללא תעודות סל, שעלה ב-6% ל-820 מיליון שקל.

עוד בשנה האחרונה בלט מיעוטן של הנפקות מניות ראשוניות (IPO) ושתי חברות בלבד הצטרפו למסחר - חברת הטכנולוגיה וונטייז שגייסה 16 מיליון שקל אחרי חיתוך אגרסיבי במחיר ההנפקה ובעזרת החתמים שרכשו כשליש מהסחורה; וחברת מגוריט, שהצטרפה למסחר השבוע אחרי שגייסה כ-60 מיליון שקל.

לצד זאת, החברות הקיימות הגדילו ב-45% את היקף גיוסי ההון שביצעו באמצעות הנפקות והקצאות של מניות, שהתקרבו ל-7.2 מיליארד שקל, לעומת כ-5 מיליארד שקל שגייסו בדרך זו בתשע"ה. בבורסה מציינים כי "חברות הנדל"ן ממשיכות לבלוט גם השנה עם גיוס המהווה כ-40% מהסכום שגויס בהנפקות והקצאות פרטיות של מניות, בדומה לשנה הקודמת".

שוק האג"ח המשיך לתסוס ובסיכום שנתי החברות הבורסאיות גייסו סכום של כ-64 מיליארד שקל - המשקף צמיחה של 36% ביחס להיקף גיוסי החוב שבוצעו בתשע"ה והסתכם ב-47 מיליארד שקל.

עוד בסיכום שנתי, בבורסה מציינים כי שבע חברות דואליות חדשות הצטרפו למסחר, שש מהן נסחרות בבורסת נאסד"ק האמריקאית ומטומי מדיה הנסחרת בלונדון ובסך הכול נסחרות כיום 61 מניות דואליות בבורסה המקומית. בנוסף, הוכנסה פעילות חדשה ל-5 שלדים בורסאיים וספקית שירותי הרכב שגריר פוצלה מהחברה הדואלית פוינטר בדרך של חלוקת מניות החברה לבעלי מניות פוינטר בדרך של דיבידנד בעין והחלה להיסחר בתל-אביב.

בתשע"ו גם הונפקו 57 תעודות סל חדשות, 46 מתוכן על מדדי מניות בחו"ל, 10 על מדדי אג"ח ו-1 על מדד הבנקים.

היום: מגמה מעורבת בת"א

יום המסחר הרביעי לשבוע התנהל בשעות הצהריים במגמה מעורבת עם שינויים מתונים במדדים המובילים. החוזים העתידיים בארה"ב הצביעו על מגמה שלילית מתונה הצפויה בפתיחת המסחר בבורסות שם.

עידן אזולאי, מנכ"ל קרנות נאמנות אפסילון, ציין היום כי "לאחר שסאגת הריבית בארה"ב נדחתה לפחות עד סוף השנה, עיני המשקיעים נשואות לעבר שני אירועים. הראשון הוא הבחירות בארה"ב, שעליונותה של הילארי קלינטון בעימות הרגיעה את המשקיעים, לפחות לעת עתה". "הדבר השני שמטריד את המשקיעים", הוסיף אזולאי, "הוא האירועים הסובבים את דויטשה בנק, אחד הבנקים הגדולים באירופה. אני מניח שכל עוד לא יתבררו הפרטים בנושא זה, עננה מסוימת תעיב על השווקים וסביר להניח שמגמת ההיצמדות לנכסים בעלי סיכון נמוך תימשך".

בצד השלילי במעו"ף, בשעות הצהריים מניות טבע והחברה לישראל נחלשו בכ-1% ולעומתן יחידות ההשתתפות של דלק קידוחים ואבנר, ומניית קבוצת דלק, התחזקו בכ-1%-1.5%.

מניית כיטוב פארמה קפצה בכ-8%, אחרי שאתמול בסיום המסחר בתל-אביב דיווחה כי מוצר שפיתחה, עמד בהצלחה בעוד ניסוי שבוצע בו.

במסחר באג"ח הקונצרניות נרשמה היום יציבות ובמסחר באג"ח הממשלתיות נרשמה מגמה שלילית.

נתונים בולטים
 נתונים בולטים