אושר: עיריית תל אביב תוכל להרוס את בית המכס ביפו

מדובר במבנה שנבנה בשנות ה-30 של המאה הקודמת על ידי הבריטים, ושימש במקור כטרמינל נוסעים בנמל יפו ■ המועצה הארצית להרוס את המבנה הישן וכעת הוועדה לשמירה על הסביבה החופית אישררה את ההחלטה הזו

בית המכס ביפו / צלם: תמר מצפי
בית המכס ביפו / צלם: תמר מצפי

לאחר אי ודאות ארוכה לגבי עתיד בית המכס ביפו, החליטה היום (ד') הוועדה לשמירה על הסביבה החופית (הולחו"ף) לאשרר את החלטת המועצה הארצית להרוס את המבנה הישן הממוקם בקו החוף של יפו. נציין כי ההחלטה, הזוכה להתנגדות גופים שונים הטוענים כי מדובר במבנה בעל ערך היסטורי שאסור להרוס, עדיין צריכה גם את אישור הממשלה מכיוון שמדובר בתיקון לתוכנית מתאר ארצית.

מדובר במבנה שנבנה בשנות ה-30 של המאה הקודמת על ידי הבריטים, ושימש במקור כטרמינל נוסעים בנמל יפו. עם זאת בגילגולו הקודם שימש כבית המכס של השלטון העות'ומני בארץ ישראל ודרכו הגיעו העליות הראשונות לארץ ישראל. בשנים האחרונות משמש המבנה שנמצא בבעלות עיריית תל אביב-יפו את צופי הים.

הריסת המבנה קודמה על ידי עיריית תל-אביב בטענה כי הוא מהווה מפגע בקו החוף ולצורך השלמת הקמת הטיילת בין הרצליה לבת ים.

הבעיה שעמדה בפני עיריית תל-אביב היא שהמבנה נכלל בתוכנית מיתאר ארצית שהוכנה לנמל יפו בתחילת שנות ה-2000, במסגרתה נקבע כי המשנה ישומר. עם זאת, המבנה לא הוכרז כמבנה לשימור כנדרש ולכן נפתחה האפשרות מאוחר יותר לבקש את הריסתו. מכיוון שתוכנית המיתאר הארצית התייחסה אליו כמבנה לשימור, תיקון התוכנית דורש הליך ביורוקרטי ארוך במסגרתו הוועדה המחוזית נדרשת לאשרו, כך גם המועצה הארצית לתכנון ובנייה, ואפילו ממשלת ישראל. בנוסף, משום שמדובר במבנה הממוקם על קו החוף, גם הולחו"ף נדרשה להעניק את אישורה.

עיריית תל אביב הצליחה לקבל את אישור הוועדה המחוזית במחוז תל אביב למהלך אך ועדות מחוזיות אחרות שנתבקשו להגיב למהלך סברו אחרת. עוד נציין כי המועצה לשימור אתרים הייתה בין המתנגדים העיקריים למהלך.

 בישיבה שהתקיימה ביוני האחרון עסקה המועצה הארצית בבקשה של עיריית תל אביב להרוס את המבנה. המועצה הארצית, בראשה יושב אביגדור יצחקי המכהן גם כיו"ר מטה הדיור במשרד האוצר, החליטה לדחות את המלצות הועדות המחוזיות דרום חיפה וצפון שהתנגדו למהלך ולאשר את הוצאת המבנה מרשימת המבנים המיועדים לשימור.

בין הנימוקים להחלטת המועצה הארצית ניתן למצוא את הסיבה המקורית בגינה הוגשה הבקשה - "הרחבת הטיילת וחשיפתה לקו החוף ולנוף העיר". במקביל, נימוקים אחרים שניתנו בישיבת המועצה הארצית קבעו כי: "למבנה הנדון ערכי שימור אדריכליים פחותים, כיוון שמבנה זה חדש באופן יחסי, ושימש כבית המכס רק למשך עשור. המבנה הנוכחי עומד על הריסות מבנה בעל חשיבות היסטורית - בית המכס העות'ומני, אשר דרכו הגיעו העליות הראשונות לארץ ישראל. אין חולק כי המבנה העות'ומני נהרס, וכי האירועים ההיסטוריים ראויים לציון, אך אין יתרון מובהק בשימור המבנה החדש לצורך ציון אותם אירועים, בעיקר שלפי הצעת העירייה ובהתאם לתיק התיעוד, ייחשפו וישמרו המדרגות והרציף שבקומת המסד של המבנה העות'ומני".

עוד בהחלטת המועצה הארצית: "בשנת 2003 סברה המועצה הארצית שיש חשיבות ארצית לסימון האתר כמבנה לשימור בתמ"א. בשנת 2015, לאחר ששקלה לעומק את הנושא החליטה המועצה לבטל את הסימון לשימור מאחר ולא סברה כי ישנה חשיבות ארצית בכך. לצד זה נזכיר כי בית המכס לא הוכרז כאתר לאומי לפי הפרק השישי לחוק שמורות טבע וגנים לאומיים ואתרי הנצחה ולא הועבר לאחריות המועצה לשימור אתרים".