בזמן שהאיראנים והסעודים רבים, אופ"ק מאבד מהרלוונטיות שלו

"המחלוקות סביב נושא התפוקות במדינות אופ"ק צפויות להימשך, ואלה מחלישות את כוחו של הארגון", אומר יהונתן שוחט מלידר שוקי הון ■ הירידה במחירי הנפט באה על רקע חוסר ההצלחה של המדינות להגיע להסכמות ביניהם

נפט / צילום: רויטרס
נפט / צילום: רויטרס

"ימים סוערים עוברים על מחירי הנפט. ההתבטאויות הסותרות שנשמעות בימים האחרונים מובילות לתנודות חריפות במחיר הנפט הגולמי. ביום שישי נרשמה הירידה החדה ביותר מאז חודש יולי במחיר הנפט , על רקע התבטאות סעודית בנושא התפוקות". 

כך אומר יהונתן שוחט, אנליסט אנרגיה ואגרוכימיה מלידר שוקי הון בסקירתו על רקע פגישת המדינות החברות באופ"ק ורוסיה שנערכה השבוע באלג'יריה, בפורום האנרגיה הבינלאומי. 

הציפייה להצהרת כוונות רשמית שיפורסמו לאחר הפגישה גרמה לתנודיות חדה במחיר הנפט הגולמי מתחילת החודש, והירידה החדה במחירי הנפט שנרשמה אמש (ג') באה על רקע חוסר ההצלחה של המדינות להגיע להסכמות ביניהם. 

שר הנפט האיראני, ביז'אן נמדר זנגנה, אמר בוועידה שהתקיימה השבוע "אין זה באג'נדה שלנו להגיע להסכם בוועידה הזו. איראן הגיעה לוועידה רק על מנת "להחליף דעות" ולא כדי לקבל החלטות מחייבות". זנגנה הוסיף ואמר כי מדינתו מעוניינת להעלות את תפוקת הנפט שלה ב-4 מיליון חביות ביום, והאולי בפגישה הבאה של אופ"ק שתתקיים ב-30 לנובמבר.

הסעודים עצמם סיפקו במהלך השבוע החולף מסרים סותרים. לאחר שנטען כי הם מוכנים למהלך של הקפאת התפוקות, בעקבות התבטאויותיה של איראן, הצהירו כי לא תתקבל החלטה בנוגע לתפוקות בשבוע הקרוב. הודעה זו שלחה את הנפט לירידות החדות ביותר בחודשיים האחרונים.

"המחלוקות סביב נושא התפוקות במדינות אופ"ק צפויות להימשך", מוסיף שוחט."אנו מעריכים כי אלה מחלישות את כוחו של הארגון וכי ככל שהזמן עובר, המחלוקות בשילוב האינטרסים השונים של המדינות החברות בארגון, הקרטל הולך ומאבד מהרלוונטיות שלו".