הטייקון שהרוויח מהמאבק

קובי מימון הוא בין בעלי ההון שהרוויחו מהקמפיין ההיסטרי שנוהל נגד מתווה הגז

משה כחלון קובי מימון באירוע משותף/צילום פרטי
משה כחלון קובי מימון באירוע משותף/צילום פרטי

ההישג האחרון של שמעון פרס לא יוזכר מחר בהלווייתו ולא יונצח בערך האינסופי שנכתב עליו בוויקיפדיה. הוא לא שייך לתחום המדיני, הכלכלי או הביטחוני ולא יקנה לפרס עוד פרס בינלאומי ועוד קמצוץ של תהילת עולם.

ההישג האחרון של פרס נותר בדל"ת אמות של חיק המשפחה. פרס, על פי הרופא שטיפל בו בשיבא, חתם על טופס הוראות רפואיות מקדימות של עמותת ליל"ך, שבו ביקש שלא יחובר למכונת הנשמה אם גופו יגיע לנקודה שאין ממנה דרך חזרה.

בכך חסך מבני משפחתו החלטה מרה: האם לחבר ולהאריך את חייו בעוד כמה שעות או ימים רוויי סבל וחסרי טעם - או לא לחבר ולאפשר לו למות בדרך המחדל. מי שהיה שם, ליד ערש הדווי של הורה או אח, יכול להבין איזה חסד אחרון עשה פרס עם קרוביו-אוהביו.

במהלך הדיונים שקדמו לתוכנית הייצוב של המשק ב-1985 הציעו לפרס באוצר להטיל מס על הבורסה. פרס שקל, היסס וויתר. יצחק רבין ניסה להטיל מס על הבורסה ב-1994 וחזר בו, בלחץ כמה מחבריו. אומרים שרק ממשלת ימין יכולה לעשות שלום - וזה נכון כנראה לגבי המיסוי על ההון: השמאל אוהב לדבר על שוויון וצמצום פערים אבל חושש לפעול.

דווקא הימין הקפיטליסטי עושה בשביל השמאל את העבודה. המס על הבורסה הוטל בסופו של דבר ב-2003 על ידי ממשלת נתניהו. ממשלה אחרת של נתניהו העלתה ב-2012 את מס רווחי ההון מ-20% ל-25%. ממשלת נתניהו-כחלון מציעה עכשיו להטיל מס על דירה שלישית ומעלה. האם תצליח? חברי הכנסת של הליכוד שמחזיקים בעמדות המפתח בדרך לאישור המס הכריזו השבוע על התנגדותם.

יו"ר ועדת הכנסת יואב קיש ויו"ר הקואליציה דוד ביטן הודיעו שלא יתנו לחוק לעבור. ביטן העלה הצעת פשרה: המס יוטל רק על מי ששווי דירותיו עולה על 20 מיליון שקל. כחלון לא השיב אבל אמר לבכירים באוצר שאין מה לדבר על פשרה. מה מניע את שר האוצר להתעקש על מהלך כל כך לא-פופולרי? כחלון משוכנע שהמס יצליח להוריד את מחירי הדירות (כפי שצופה, אגב, גם הנגידה). את הכסף סופרים במדרגות, הוא אומר. אם בעוד שנה מחירי הדירות יירדו - המס יבוטל ויישכח.

"בניגוד עניינים"

"יש לי דירה שלישית, ואני בניגוד עניינים", אמר השבוע נתניהו לאודי סגל מערוץ 2. לנתניהו אין ניגוד עניינים משפטי, אבל יש לו בהחלט עניין פוליטי: לצבור נקודות במפלגתו ולסגור חשבון עם כחלון על ניגוד העניינים שהאחרון תקע לו במתווה הגז.

כחלון וחיים כץ סירבו להצביע בכנסת בעד המתווה בגלל קשרים עם קובי מימון, השולט בעקיפין על 28.75% מהזכויות במאגר תמר. היועץ המשפטי של הכנסת איל ינון דווקא חשב שהם יכולים להצביע, אבל טענת ניגוד העניינים חרגה מזמן מהתחום המשפטי והפכה ידידתו הטובה ביותר של הפוליטיקאי הציניקן.

דווקא הימנעותם של כחלון וכץ בטענת ניגוד עניינים עשתה שירות גדול למימון כיוון שעיכבה את אישור המתווה ודחתה את פיתוח מאגר לוויתן - המתחרה הגדול של תמר. ינון לא מוותר. השבוע הוא הודיע שחברי כנסת שמחזיקים בשלוש דירות ויותר לא יוכלו להימנע מהצבעה בטענת ניגוד עניינים ויסתפקו בגילוי נאות. נחכה ונראה.

קובי מימון הוא בין בעלי ההון שהרוויחו מהקמפיין ההיסטרי שנוהל נגד מתווה הגז. חלקים נרחבים בתקשורת שהציגו את הסיפור הזה בשחור לבן - העדיפו להסתיר את מימון, כי הוא הפריע לקידום האג'נדה. השבוע נחתמה עסקת הגז עם ירדן בעיכוב של כמעט שנתיים. הירדנים הסכימו לשלם עבור הגז מחיר גבוה יותר מזה שמשלמת חברת החשמל והפריכו בדרך כמה טענות של מתנגדי המתווה שקיבלו במה מרכזית בעת המאבק: הטענה שלייצוא הגז אין שום ערך מדיני.

הטענה שיזמי לוויתן לא יפתחו את המאגר כי מחירי הגז נמוכים מדי. הטענה שהצרכן ישראלי משלם מחיר מופקע תמורת הגז. אז הם אמרו. חוץ משטייניץ, אף אחד לא בא חשבון עם מתנגדי המתווה על חצאי האמיתות, הבדיות והספינים שהפיצו. מאגר לוויתן יפותח עד 2019 והגז יזרום לחוף בצינור שני למרות שלי יחימוביץ' וחבריה ולא בזכותם. שנה טובה.

amiram-b@globes.co.il