משרד הבריאות: חשש לעגבת בתרומות דם למד"א

תקלה התגלתה בערכת הבדיקה לגילוי מחלת העגבת במנות הדם שנתרמו ■ במשרד הבריאות הרגיעו כי הסיכויים להידבקות במחלה הם נמוכים, אך לא לקחו סיכונים ויבדקו את מנות הדם בערכה חלופית

תרומת דם/ צילום: רויטרס
תרומת דם/ צילום: רויטרס

משרד הבריאות הודיע היום (ד') כי התגלתה תקלה בערכת הבדיקה בזיהוי מחלת העגבת במנות תרומות דם. במשרד מדגישים כי למרות שהסיכויים להידבק במחלה הם מזעריים, מנות הדם שנתרמו בתאריכים הרלוונטיים ייבדקו מחדש על-ידי ערכות חלופיות. 

בערב ראש השנה התקבלה הודעה מהחברה המייצרת את ערכות הבדיקה כי נמצאה ירידה ברגישות הערכה, ובמבחן זיהוי הערכה לא זיהתה שתיים מתוך 3 דגימות שנלקחו מאנשים חולים בשלב מוקדם של המחלה.

בהודעת משרד הבריאות מוסבר כי הסיכויים להדבקה בנגיף הם נמוכים מאוד בגלל רגישותו לקור. עם זאת, קיים סיכום בקרב מקבלי עירויי טסיות דם, שכן המנות הללו נשמרות בטמפרטורת החדר. בנוסף, שכיחות גילוי מקרי העגבת בישראל הוא נמוך מאוד ועומד בערך על 8 מקרים על כל 100 אלף בני אדם.

למרות סיכויי ההדבקה הנמוכים, במשרד הבריאות לא לוקחים סיכונים, ובדיקות העגבת עברו החל מהיום להיבדק בערכה חדשה. כמו כן, מנות דם שנבדקו בעבר בעזרת הערכה הישנה ייבדקו מחדש על-מנת לאשר את תקינותן.