מחכים ל"הפתעת אוקטובר"

האם תהיה הפתעה של הרגע האחרון שתטרוף את הקלפים בבחירות בארה"ב?

הסנטור טים קיין,  והמושל מייק פנס / צילום: רויטרס
הסנטור טים קיין, והמושל מייק פנס / צילום: רויטרס

עימות לא חשוב במיוחד כשלעצמו קיבל אולי משנה חשיבות הבוקר (ד') בגלל מה שקדם לו. שני המועמדים לכהונת סגן הנשיא התנצחו במשך 90 דקות, בשעת-שיא של הצפייה.

רפובליקאים רבים בוודאי הצטערו, שנציגם בוויכוח הזה אינו המועמד לנשיא. מייק פנס (Pence), המושל כסוף השיער של מדינת אינדיאנה, נראה נשיאותי ונשמע נשיאותי. יתר על כן, הוא נשמע אחד משלהם, כאשר קרא לצמצום ממדיה של הממשלה הפדרלית, וכאשר דיבר באריכות נגד הפלות מלאכותיות.

"לא ידענו שיש מועמד רפובליקאי בבחירות האלה", ספק התבדח ספק קונן פעיל רפובליקאי אחד.

יריבו הדמוקרטי, הסנאטור טים קיין ממדינת וירג'יניה, אמנם לא מעד. הוא היטיב להביע כמה מעמדותיו, ותקף ללא רחם את דונלד טראמפ. אבל טבילת האש הארצית הראשונה שלו כמועמד לא עלתה יפה, בייחוד ברבע השעה הקריטית הראשונה. בעוד שפנס הצטייר כבוגר מאוזן ושקול, קיין היה להוט ופזיז והרבה להפריע.

"כלבי תקיפה"

צריך למהר ולהוסיף, שסגני נשיאים מעולם לא התבקשו להיות בוגרים, מאוזנים ושקולים. הם נבחרו בדרך כלל, לפחות מאז מלחמת העולם השנייה, על יסוד הציפייה שהם יסירו את הכפפות, ויהיו "כלבי תקיפה". הפוזה של מדינאי שמורה בדרך כלל למועמד לנשיא. הפעם היוצרות התהפכו, לפחות אצל הרפובליקאים.

עימותים בין המועמדים לסגן הנשיא מעולם לא טרפו את הקלפים. ב-1988, הרפובליקאים הציגו את דן קווייל, סנאטור צעיר מאוד, כמעט נערי. הוא נדרס בעימות עם סנאטור דמוקרטי קשיש ממנו בהרבה, לויד בנטסן, בעל הופעה נשיאותית. כשלונו אמנם נכנס לפנתיאון (http://tinyurl.com/no-jfk), אבל לא השפיע כהוא זה על תוצאות הבחירות. הדמוקרטים נחלו תבוסה ניצחת.

אף על פי כן, נראה שפנס הועיל הבוקר לטראמפ. בוחרים הזקוקים לסיבה כלשהי כדי להתגבר על היסוסיהם, יוכלו להגיד לעצמם שנוכחותו של פנס תעניק לטראמפ בולם-זעזועים. אולי.

"המנהיג הקטן מרוסיה"

העימות בין פנס לקיין לא היה בלתי-מעניין. ענייני חוץ נידונו בו בהרחבה. פנס צידד בהטלת הסגר אוירי על חלב, סוריה, כדי להפסיק את ההפצצות הרוסיות/אסדיות על אותו החלק של חלב הנמצא עדיין בשליטת המורדים.

פנס הקפיד לייחס את העמדה הזו לטראמפ, אף כי המועמד הרפובליקאי לנשיאות מעולם לא הביע אותה. הוא השתמט מדיון במחמאות שטראמפ חלק לפוטין, או בהכרזתו שברית נאט"ו "התיישנה". הוא חזר והשתומם איך "המנהיג הקטן מרוסיה" מצליח לפגוע באינטרסים אמריקאיים אף כי "כלכלת ארה"ב גדולה פי 16 מכלכלת רוסיה".

הדעת נותנת ש"המנהיג הקטן מרוסיה" יתפוס מקום בולט גם בעימות השני בין טרמפ לקלינטון, ביום ב' הבא לפנות בוקר (שעון ישראל).

 

"לכשכש בכלב"

זה 48 שנה שמערכות בחירות לנשיאות עומדות בסימן ציפיה ל'הפתעת אוקטובר', זאת אומרת מאורע של הרגע האחרון, שיטרוף את הקלפים. ב-1968, ריצ'רד ניקסון הרפובליקאי חשש שהממשל הדמוקרטי של לינדון ג'ונסון יודיע על הפסקת אש במלחמת וייטנם ערב הבחירות. ב-1980, רונלד רייגן חשש שהאיראנים ישחררו את הדיפלומטים החטופים בשגרירות ארה"ב ערב הבחירות.

'הפתעת אוקטובר' העניקה אשראי לסרט 'לכשכש בכלב' (1997), שתיאר נשיא היוצא למלחמת-כזב נגד אלבניה, כדי להסיח את הדעת משערוריית-מין, ולשפר את סיכויי בחירתו. דמוקרטים לא מעטים חשדו, שג'ורג' בוש האב זומם מלחמה כזאת ערב הבחירות של 1992, שבהן הפסיד. חששות דומים ליוו את מערכת הבחירות של 2004, ונגעו לג'ורג' בוש הבן.

מזל"ט לאסאנז'

החששות מפני הנעלמים של חודש אוקטובר מהולים הפעם בתערובת פוטין. שירותי הביון שלו חשודים בהתערבות סמויה, או פחות סמויה, בתהליך הפוליטי בארה"ב. אף כי אין ראיות חד-משמעיות, הבולשת הפדרלית וקהילת הביון בארה"ב מאמינות שהאקרים רוסים הם שפרצו אל שרתי הדואר של המפלגה הדמוקרטית בקיץ, והדליפו משם מידע שהזיק להילרי קלינטון. כמה מזרועות התעמולה הבינלאומיות של ממשלת רוסיה, כמו רשת הטלויזיה RT, או סוכנות הידיעות 'ספוטניק', מפיצות ידיעות, או דעות, בגנות קלינטון.

מייסד 'וויקיליקס', ג'וליאן אסאנז', הודיע אתמול, כי יתחיל בימים הבאים לפרסם "מיליון מסמכים" בעלי תוכן "משמעותי" על הבחירות בארה"ב. בשירותי הביטחון האמריקאיים מקנן זה זמן מה החשד שאסאנז' משתף פעולה עם הביון הרוסי. הוא גם שומר טינה עמוקה להילרי קלינטון, ומאשים אותה שהיא משחירה את פניו.

למרבה העניין, RT הנ"ל פירסמה השבוע ידיעה "בלעדית", שקלינטון הציעה בדיון סגור לחסל את אסאנז' באמצעות מזל"ט. אסאנז' הוא ממשתתפי הרשת הרוסית, שבה הייתה לו זמן מה תוכנית ראיונות. RT מוסיפה לארח עמוד רשת המוקדש לתוכנית הזו, ומשופע בהתקפות על הדמוקרטיה האמריקאית (http://tinyurl.com/RT-assange).

גם קים רוצה

החיפוש אחר 'הפתעת אוקטובר' הסתעף השבוע, כאשר המרכז ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים בוושינגטון (CSIS) העריך שצפון קוריאה תעשה ניסוי גרעיני ערב הבחירות. על פי עורכי המחקר, אפשר שצפון קוריאה תנסה לשגר לוויין אל מסלול סביב כדור הארץ. אקט כזה יפגין בעליל יכולת בליסטית שתאיים במישרים על אדמת ארה"ב.

פרובוקציה צפון קוריאנית תכוון נגד ממשל אובמה, תחשוף חולשה אמריקאית, ותזיק בהכרח להילרי קלינטון, אף כי ספק אם חישוב כזה מעניין את רודנה הצעיר של צפון קוריאה, קים ג'ונג און.

פוטנציאל ההפתעה הגדול ביותר של חודש אוקטובר, או של השבוע הראשון של נובמבר, נובע מן ההידרדרות ביחסים עם רוסיה. כשלון הדיפלומטיה האמריקאית בסוריה התחוור במידה כזאת, שלאחר שבועות של תירוצים ("המשחק היחיד בעיר"), וושינגטון שמה קץ השבוע למראיות העין של שיחות תיאום עם רוסיה על הפסקת אש בסוריה. פוטין גמל מייד בהסתלקות משיתוף פעולה עם ארה"ב באיחסון פלוטוניום.

חוסר להיטותו של הנשיא אובמה להתערב בסוריה הרי הוא מן המפורסמות. אבל החרפת הטון בוושינגטון כלפי רוסיה בימים האחרונים רומזת שהנשיא שוקל צעדים כלשהם נגד משטר אסד, אולי נגד רוסיה עצמה. אופי הצעדים האלה, והצורה שתלבש תגובתה הבלתי נמנעת של רוסיה, יכולים לשנות את הטון ביחסים הבינלאומיים - וכמובן גם במערכת הבחירות.

ומה אם כל הפתעות אוקטובר, קטנות וגדולות, יתממשו בעת ובעונה אחת? הביון הרוסי ידליף דרך וויקיליקס, צפון קוריאה תנופף מטלית גרעינית אדומה, רוסיה תגמול על מהלך אמריקאי בסוריה בהסלמה בבמזרח אירופה או בקווקז? הכול בשבוע אחד באוקטובר?

הנה אמת צרופה אחת: משחק הבחירות באמריקה עדיין לא הסתיים. 35 יום לפני ההצבעה, עדיין הרבה מאוד יכול לקרות, והרבה מאוד יכול להשתנות. זה כולל גם את הסקרים, בוודאי גם את התוצאות.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com. ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny