אם ננעלו: טרנד הנעליים הגרוטסקיות כובש את ארה"ב

מה משותף לגוצ'י, שאנל, אדידס, אוג וטבע? כולן הוציאו לשוק דגמי נעליים מכוערים עד גיחוך

הדגם החדש של אוג וטבע / צילומי מסך
הדגם החדש של אוג וטבע / צילומי מסך

זארה מוכרת סנדלים משונים עם פסי פרווה, וסניקרס נמתחים שמצופים בשכבה בוהקת; כפכפים מגושמים בשחור-לבן של אדידס מופיעים על כפות רגליהם של מפורסמים ועורכי אופנה; גוצ'י עיצבה מוקסינים מוזרים ושעירים במיוחד, ואפילו שאנל ניסתה למכור ללקוחות נעליים בעלות עקבי שעם מעוקלים. זה נראה כמו תחרות על ייצור הנעל המכוערת ביותר.

בחודש שעבר נכנסו גם אוג וטבע לשוק ההולך ומתרחב של נעליים בלתי נעימות לעין. ככל הנראה, מדובר באסטרטגיה. המותגים, ששניהם נמצאים בבעלות דקרס, חשפו מוצר זוועתי למראה, שנראה כמו הכלאה בין סנדלים למגפיים. הנעליים האלה גרוטסקיות עד כדי כך שמגזיני האופנה הכריזו עליהן כעל הנעליים המכוערות ביותר בכל הזמנים.

אחד הזוגות נראה כמו סנדל, אבל בחלקו העליון מודבקת פיסה של פרוות כבש מגוחכת. הגרסה היוקרתית של קו הנעליים הזה נראית מוזרה עוד יותר: מגף מרופד צמר עם פתחים לא מובנים בחלק התחתון - בדומה למגפיים הרפואיים שצריך לנעול כששוברים את כף הרגל. הם נמכרים תחת הסיסמה: "השעו את הספקות שלכם" (Suspend Your Disbelief).

לא כולם הצליחו לציית להנחיה זו. אתר האופנה Racked כינה את המגפיים האלה "תועבה ללא ספק". הפינגטון פוסט הכריז עליהם כעל "חומר לסיוטים". "גלמור" הפגין מבוכה גמורה: "אנחנו אפילו לא יכולים להתחיל לדמיין תרחיש שהנעליים האלה יתאימו לו. האם הן נועדו לחודשים החמים או הקרים? אם הן אמורות לחמם את הרגליים, אז למה הבהונות חשופות? היכן ניתן בכלל לנעול אותן?".

באופן מוזר ביותר, ייתכן שיש משהו בתופעה הזאת. הצרכנים האמריקאים מוקסמים מנעליים זוועתיות. הם הרי אלה שסייעו בבניית שני מבצרים של נעליים פרקטיות אך אבסורדיות: מגפי אוג וכפכפי קרוקס. אוג גורפת הכנסות של יותר מ-1.5 מיליארד דולר בשנה, וקרוקס 1.1 מיליארד דולר. אף ששתיהן הרחיבו את פעילותן לייצור סוגי נעליים אחרים - החל בנעלי עקב וכלה בנעליים קלות ונוחות - שומרות הנעליים הקלאסיות שלהן על מעמדן כרבות-מכר.

גם אנשים בתוך תעשיית האופנה מוקסמים. עורכים ב"ווג" אינם מסוגלים להסתיר את חיבתם לנעלי פלטפורמה זולות ומוזרות של Yandy ולסנדלי בירקנשטוק. המעצב כריסטופר קיין הציג נעלי קרוקס מגומי בתצוגת האופנה שלו בשבוע האופנה בלונדון. Preen מאת זוג המעצבים ג'סטין תורנטון ותיאה ברגזי שיתף פעולה עם אוג כדי לייצר נעליים שטוחות.

מה קורה כאן? ג'ניפר באומגרטנר, פסיכולוגית קלינית ומחברת "מה שאתה לובש הוא מי שאתה: מה שהבגדים שלך מגלים עליך", טוענת שהקונים מפגינים נכונות רבה יותר לנסות נעליים חדשות ומשונות מכיוון שכיום יש פחות לחץ חברתי בכל הנוגע לכפות הרגליים שלנו. לאנשים יש פחות עניין לנעול נעליים שמחמיאות, מסתירות או מעניקות מראה טוב יותר לכפות הרגליים שלהם. זאת בניגוד לחשש שלנו לגבי הבגדים שאנו לובשים, בגלל הסטיגמה על מבנה וגודל הגוף, בייחוד בעידן שבו אנו מופצצים בצילומים באינטרנט ובאתרי המדיה החברתית.

מנהלי החברה-האם של אוג וטבע טוענים כי הנעליים שהם השיקו לאחרונה הן "ייחודיות ועדכניות מהבחינה האופנתית", ואף "חוגגות את הבעת החופש" ואת "אמנות עיצוב הנעליים".

בשנים האחרונות חדרה האירוניה לתחום האופנה באמצעות סגנונות חתרניים ואנטי-ממסדיים. ייתכן שכולם פשוט רוצים לצחוק על כפות הרגליים שלהם כדי להפיג את החרדה שכולנו חשים לגבי הופעתנו החיצונית. "אחת הדרכים לעשות זאת היא לצחוק על מה שאנחנו נועלים", אומרת באומגרטנר. "אין ספק שזה עלול לנקר עיניים, אבל יש משהו מצחיק בלנעול נעליים זוועתיות במיוחד".