דונלד טראמפ תרם לתובעים כלליים שהשפיעו על עסקיו

המועמד הרפובליקאי לנשיאות, משפחתו ואנשים הקשורים אליו תרמו בייחוד לתובעים כלליים בניו-יורק - מרוברט אברמס בשנות ה-80 ועד לתובע הנוכחי, אריק שניידרמן

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

המועמד הרפובליקאי לנשיאות ארה"ב, דונלד טראמפ, העניק במשך הקריירה שלו תרומות קמפיין לתובעים כלליים במדינות בארה"ב שהיו מעורבים בהחלטות שהשפיעו על עסקיו, לפי בדיקה של רקורד התרומות הפוליטיות שלו. הנושא הזה צף ועלה באחרונה במחלוקת על תרומה שלו מ-2013 למטה הבחירות של התובעת פם בונדי מפלורידה, שבדקה אז חשד להונאה של אוניברסיטת טראמפ.

התיעוד מראה שטראמפ, משפחתו ואנשים הקשורים אליו תרמו בייחוד לתובעים כלליים בניו-יורק, מרוברט אברמס בשנות ה-80 עד לתובע הנוכחי, אריק שניידרמן. הכספים ניתנו במקרים רבים כאשר חברות של טראמפ נדונו בחקירות במשרדי אותם תובעים. התובעים הללו הם אוכפי חוק עם סמכויות פיקוח משמעותיות על נהלים עסקיים במדינות שלהם.

טראמפ צייר עצמו בקמפיין הנוכחי שלו כאאוטסיידר חופשי מאינטרסים מיוחדים, וממה שהוא מכנה מערכת פוליטית "מושחתת". המועמד ועוזריו אומרים שתרומות פוליטיות אינן מכניסות אותו לאותה הקטגוריה של "פוליטיקאים של קריירה", כמו המועמדת הדמוקרטית הילארי קלינטון. "הוא תמיד אמר שהוא תרם לפוליטיקאים לאורך כל הקריירה שלו, ושהוא חושב שהמערכת הזו מקולקלת", אמר אלן גארטן, היועץ המשפטי של טראמפ אוגנייזיישן, חברת האחזקות של נכסי טראמפ. "לחשוב שהמערכת מקולקלת לא מנע ממנו לתרום לפוליטיקאים שמתדפקים על דלתו 365 ימים בשנה".

טראמפ גם היה גלוי לגבי המניעים שלו. "כאיש עסקים וכתורם משמעותי מאוד לאנשים חשובים מאוד, כשאתה נותן הם עושים את כל מה שאתה רוצה שיעשו", הוא אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" ביולי 2015 כשדיבר על התרומות למטה הבחירות של קלינטון ב-2008. "כאיש עסקים, אני זקוק לזה".

בסך-הכול, טראמפ העניק כ-140,000 דולר לתריסר אנשים שהיו תובעי מדינה כלליים או רצו לכהונה הזו בשנים 2001-2014, לפי תיעוד התרומות. חלק מהמקבלים החזירו את התרומות. נתונים עד שנת 2001 לא היו זמינים.

סינתיה דריסון, מגייסת תרומות לשעבר לתובע הכללי של ניו-יורק בעבר, אליוט ספיצר (דמוקרט), אמרה שטראמפ שכנע גם חברים ועמיתים שלו לתרום לספיצר. "הוא גייס תרומות לאליוט", היא אמרה. "הוא שכנע את כל הספקים שלו לכתוב המחאות - כפי שאני נהגתי לבקש מאנשים לגייס 250,000 דולר".

לפני כמה שבועות, טראמפ הודה ששילם לרשויות מס ההכנסה קנס של 2,500 דולר על תרומה לוועדה שתמכה בבחירתה מחדש של בונדי לתובעת של פלורידה. התרומה בסך 25,000 דולר שולמה על ידי קרן הצדקה של טראמפ, וזו עבירה על חוקי המס. גרטן אמר בתגובה שזו הייתה טעות של פקיד או פקידה.

משרדה של בונדי בדק באותה עת תביעה של התובע בניו-יורק, ולפיה אוניברסיטת טראמפ, שהיא מכללה לנדל"ן, הייתה הונאה. דובר של בונדי אמר שהיא החליטה לסגור את התיק נגד האוניברסיטה הזו מפני שהתקבלה רק תלונה אחת נגדה, ומפני שהנושא כבר נחקר על ידי מדינת ניו-יורק.

"זה קצת טיפשי"

תרומותיו של טראמפ הולכות אחורה עשרות שנים. אחרי פגישת ארוחת בוקר עם התובע הכללי של ניו-יורק דאז, אברמס, ב-1985, טראמפ התחייב לתרום לו 15,000 דולר. באותה עת הגיש טראמפ שלוש הצעות להסבה של דירות, שחייבו אישור של לשכת אברמס. ועדת בדיקה של מדינת ניו-יורק מצאה ב-1989 שהתרומה של טראמפ לא היוותה ניגוד עניינים לפי חוקי המדינה.

לפי המדיניות של אברמס בשעתה, התורמים למטה הבחירות שלו קיבלו מכתבי תודה עם הנחיה להודיע לוועדת הבחירות אם יש להם תוכנית להמרת דירות למעמד של קו-אופ (דירה בבניין שיתופי שבו מחליטים הדיירים אם לקבל דייר חדש), מה שהיה מאפשר את החזרת התרומה, אמר אברמס בראיון שנתן בעת האחרונה. במקרה של טראמפ, לא הגיעה כל הודעה, והתרומה לא הוחזרה.

גרטן, היועץ המשפטי של חברת האחזקות של טראמפ, אמר שהציפייה שהתורמים ידווחו על תרומות בעייתיות בכוח היא "פוליטיקה רגילה". "זה קצת טיפשי להחזיר את הנטל לאדם שתרם", הוא אמר. לדבריו, משרד התובע הכללי יודע אם התורם פנה לקבלת אישורים כלשהם.

ספיצר, שכיהן כתובע הכללי המפורסם של מדינת ניו-יורק (לפני שנבחר למושל והתפטר בשל יחסיו עם יצאנית בוושינגטון) בשנים 1999-2007, החזיר פעמיים תרומות של טראמפ, לפי תיעוד פומבי ועוזרים שלו בעבר. טראמפ שלח לספיצר המחאה על סך 10,000 דולר אחרי בחירתו לתובע הכללי ב-1999. התרומה הוחזרה כי לטראמפ היו תוכניות לאישור במשרדו של ספיצר. ב-2002 וב-2003 תרם טראמפ 21,000 דולר לספיצר כאשר הוא היה בסכסוך עם קוני דירה שדרשו חזרה את הפיקדון שלהם, בסכום של 6 ספרות. ללשכת ספיצר הייתה זכות הכרעה בסכסוך הזה, שטראמפ זכה בו לאחר מכן.

בקליפורניה תרם טראמפ סך של 6,000 דולר ב-2011 וב-2013 לתובעת הכללית קמאלה האריס, דמוקרטית שרצה כעת לסנאט. יריבתה, חברת בית הנבחרים לורטה סנשז, גם היא דמוקרטית, תהתה בפומבי את תרומותיו של טראמפ השפיעו על חקירת המדינה את אוניברסיטת טראמפ. איבונקה טראמפ, אחת מבנותיו, תרמה להאריס 2,000 דולר ב-2014.

נייתן קליק, עוזר קמפיין של האריס, אמר שהיא העבירה בינתיים את 6,000 הדולרים שקיבלה מטראמפ לצדקה, מפני שהיא מתנגדת למדיניות ההגירה של טראמפ. הביקורת על התרומה ההיא מהווה "התקפה פוליטית נואשת", אמר קליק. האריס לא החזירה את התרומה של איבונקה טראמפ.

דובר לשכת התובע הכללי הנוכחי של קליפורניה מסר שהחקירה נגד אוניברסיטת טראמפ במדינה זו נחשפה לציבור באוקטובר 2013, והיא ממשיכה להתנהל. טראמפ הכחיש בעבר האשמות שלפיהן המכללה שלו לא מצדיקה את שכר הלימוד שהיא גבתה מהסטודנטים שלה. צו החקירה הראשון נגד האוניברסיטה הוצא ב-2011 - זמן קצר אחרי אירוע גיוס תמיכה בתובע הכללי בניו-יורק, שניידרמן, שהתקיים בחודש יוני אותה שנה על ידי איבונקה טראמפ ובעלה ג'ארד קושנר, והשתתפו בו חבריהם של בני הזוג. מטה טראמפ לא הגיב לשאלות בנושא זה.

שניידרמן קיבל גם הוא תרומות מאיבונקה ומפרקליטו של טראמפ, מייקל כהן, לפי התיעוד. דונלד טראמפ תרם לו 12,500 דולר בהתמודדותו על כהונת התובע ב-2010. שניידרמן דווקא הפך את השולחן, והגיש תביעה הונאה נגד אוניברסיטת טראמפ ב-2013. טראמפ הגיב בהגשת תלונה לוועדת האתיקה של מדינת ניו-יורק, שהאשימה את התובע בניגוד עניינים של חיזור אחרי תרומות טראמפ ומשפחתו מצד אחד, ומצד שני ניהול החקירה נגד המכללה שלו.

לפי תלונתו של טראמפ, שניידרמן נפגש עם חבריו והחברים של קושנר (בעלה של איבונקה) "בתקווה לקבל מהם כבוד, ולהבטיח את תמיכתם הכספית". פרקליט אחר של טראמפ, סטפן מייסטר, כתב בתלונה ש"התנהלותו של שניידרמן מייצגת בדיוק את סוג ההתנהגות שמערער את האמון הציבורי בממשל".

ועדת האתיקה של מדינת ניו-יורק החליטה בשנה שעברה להימנע מנקיטת פעולה. כעבור כמה חודשים היא פרסמה חוות-דעת, שלפיה עובדי מדינה שעומדים לבחירות עם כוחות אכיפת חוק לא יוכלו לגייס תרומות מאנשים שכפופים לחקירות נגדם. שניידרמן החזיר את התרומות של איבונקה טראמפ וכהן במהלך החקירה נגד האוניברסיטה של טראמפ, לפי דובר לשכתו. הדובר מסר עוד שהתובע "מוכן ללכת אחרי העובדות, לאן שהן יובילו".

 

טראמפ השתתף בעוד שני סרטים של "פלייבוי"

דונלד טראמפ הופיע בעוד שני קטעי וידאו של "פלייבוי" - לפי העיתון הבריטי "טלגרף" מהבוקר (ה'). זאת, אחרי שהתברר שהמועמד הרפובליקאי לנשיאות ארה"ב, שתומך כעת במסע נגד פורנוגרפיה, הופיע בסרט של פלייבוי ב-1994.

טראמפ מופיע בלבוש מלא בכל שלושת הסרטים, אך בסצנות אחרות מופיעות נשים בעירום מלא ומשפשפות עצמן בספוג. שני הסרטים החדשים, שנחשפו על ידי CNN, מראים את טראמפ מראיין שורה של דוגמניות בלבוש מלא, לרגל יום השנה ה-40 למגזין פלייבוי והחיפוש אחרי נערת אמצע לגיליון החגיגי.

טראמפ נראה שואל את אחת המועמדות מהן האיכויות שיש לה, שיכולות להצדיק את הבחירה בה לצילומי הגיליון החגיגי. "אני מאמינה שזה לא רק יופי, אלא גם גישה", משיבה הדוגמנית. "אני חושבת שזה קשור מאוד לאישיות ולגישה. אני חושבת שפלייבוי באמת מייצג את זה, ואני מאמינה שיש לי את זה, שיש לי את מה שנחוץ כדי לייצג אותם". טראמפ משיב: "גם אני חושב שיש לך את מה שנחוץ. ואני חושב שכל מי שיושב כאן בחדר חושב כך".

בריג'יט מרקס, אחת הדוגמניות שטראמפ ראיין, אמרה בראיון טלפוני עם CNN שהייתה לה חוויה חיובית עם טראמפ באותו יום, וכאשר נפגשה איתו לאחר מכן. "חשבתי שהוא מתחשב. הוא כיבד אותי. נהניתי מאוד", אמרה מרקס, דמוקרטית רשומה שאמרה שתישאר נייטרלית בבחירות הנוכחיות. "הוא זכר את שמי והיה נחמד מאוד אלי ואל משפחתי בכל פעם שראיתי אותו".

ג'ף כהן, עורך צילומים בכיר בפלייבוי שנכח באירוע, אמר שהמגזין ידע שטראמפ ייצור עוד תהודה למהדורתו המיוחדת. "ישבנו והחלטנו 'בואו נשיק את החיפוש בניו-יורק', בירת המדיה. יש לנו הרבה עיתונות, תהיה טלוויזיה ויהיה רדיו. מה הדרך הכי טובה לעשות את זה? נבקש מטראמפ אם הוא מוכן לבוא ולהצטלם, לעשות את מבחני הצילום של הבחורה הראשונה שתיכנס. זה מה שעשינו למעשה", הוא סיפר.

טראמפ הופיע לכמה שניות גם בסרט פלייבוי מ-2001 שמציג את תצוגת האופנה של בטסי ג'ונסון. הוא נראה מאחורי הקלעים, בלוויית שתי שפנפנות פלייבוי ואשתו הנוכחית וחברתו דאז, מלאני קנאוס.

פרופסור להיסטוריה שחזה במדויק את תוצאות ההצבעה לנשיאות מאז 1984: "טראמפ מועמד שובר-תקדימים באופן מסוכן"

הכוחות המשפיעים על הבחירות לנשיאות בארה"ב פועלים לטובת ניצחונו בקלפיות של מועמד המפלגה הרפובליקאית, דונלד טראמפ - אך אפילו מודלי חיזוי מוכחים ניצבים בפני "הבחירות הקשות ביותר לחיזוי מדויק עד כה". כך טען אתמול (ד') פרשן פוליטי שהצליח לצפות תוצאות בחירות במשך שלושים שנה.

אלן ליכטמן, פרופסור להיסטוריה באמריקן יוניברסיטי בוושינגטון, צפה במדויק את תוצאות ההצבעה לנשיאות ארה"ב בקלפיות מאז שמועמד המפלגה הרפובליקאית רונלד רייגן הביס את יריבו הדמוקרטי וולטר מונדייל ב-1984. למרות שיש חשיבות למספר פתקי ההצבעה שמשלשלים המצביעים לקלפיות בעבור כל מועמד, אין מספר זה קובע בסופו של דבר את זהותו של האדם שייכנס לבית הלבן. בתהליך הידוע כ"חבר האלקטורים", מוכרז כמנצח המועמד שזכה בתמיכת רוב מבין 538 מחברי חבר האלקטורים. לכל אחת מהמדינות בארה"ב, וכן למחוז הפדרלי קולומביה, יש מספר מסוים של קולות בחבר האלקטורים, והמועמדים צריכים לצבור כמה שיותר מהקולות האלה בכל אחת מהמדינות ביום הבחירות.

הניתוח של ליכטמן, "מפתחות לבית הלבן" (Keyes to the White House) צופה ניצחון בקלפיות לטראמפ. מודלים אחרים מעניקים סיכויי ניצחון משמעותיים להילארי קלינטון, יריבתו הדמוקרטית. ליכטמן הצטרף לפורום השווקים העולמיים של רויטרס כדי לדון בפרשנותו למסע הבחירות 2016. להלן קטעים מהשיחה:

- מדוע אתה מחשיב את טראמפ לבעל הסיכויים לנצח?

ליכטמן: "לגבי התחזית שלי, מערכת 'המפתחות' שלי מבוססת על 13 שאלות נכון/לא נכון שבהן תשובת 'נכון' מצביעה על בחירה מחדש של מפלגה שכבר נמצאת בבית הלבן - הדמוקרטים. יש להם בדיוק 6 'מפתחות' 'לא נכון' נגדם - בדיוק המספר המספיק לצפות את תבוסתם. עם זאת, ציינתי גם שטראמפ הוא מועמד שובר-תקדימים באופן כל כך מסוכן, שהוא עלול להפוך על פיו את פסק הדין של ההיסטוריה ולנצח נגד כל הסיכויים. האמיתות העובדתית של הצהרותיהם של שני המועמדים נבדקו באופן חוזר ונשנה בידי מקורות עצמאיים, ומספר השקרים שלו עולה באופן עצום על מספר השקרים שלה".

- עד כמה חשובה סוגיית ההגירה בקביעת תוצאות הבחירות?

"לדעתי, ההגירה היא סוגיה חשובה מאוד. אמריקה היא אומה של מהגרים, ובמשך יותר מ-200 שנה זכו המהגרים ליחס משפיל: הצרפתים, האירים, היהודים, האסיאתים, המקסיקאים ועכשיו המוסלמים. לכל אחד משני המועמדים יש גישה שונה באופן מהותי להתמודדות עם הסוגיה".

- מה ציפייתך לגבי שני העימותים הבאים?

"טראמפ חייב לשכנע את הבוחרים שיש לו את הטמפרמנט, הידע והרקע להיות מנהיג מהימן ויעיל. הוא יכול לנסות לעשות זאת מבלי לאבד את בסיס האוהדים שלו, שלעולם לא ינטוש אותו. העימות הראשון היה בהחלט הזדמנות מוחמצת לטראמפ, וייתכן שיהיה לו קשה לזכות שוב בהזדמנות כזו. אובמה הפסיד בעימות הראשון שלו נגד מיט רומני ב-2012, אך בכל זאת לבוחרים לא היו כל כך הרבה ספקות לגביו כמו שיש להם לגבי טראמפ. במונחי טמפרמנט, הוא יכול ללמוד מסגנו המיועד, פנס, אבל לטראמפ קשה מאוד להתכונן לעימות או לשמור על השליטה העצמית שלו".