השר שטייניץ ייפגש באיסטנבול עם מקבילו הטורקי

בפגישה - הראשונה בדרג מיניסטריאלי ישראלי-טורקי מאז החתימה על הסכם הפיוס בין המדינות - צפויים השניים לשוחח "על יצוא הגז הישראלי לטורקיה ושיתופי-פעולה בתחום האנרגיה בין המדינות"

יובל שטייניץ / צילום: תמר מצפי
יובל שטייניץ / צילום: תמר מצפי

שר התשתיות, האנרגיה והמים, יובל שטייניץ, ייפגש ביום חמישי הקרוב בטורקיה עם מקבילו הטורקי, בראט אלבייראק, ביומו האחרון של כנס האנרגיה הבינלאומי המתקיים באיסטנבול החל ממחר (א'). מלשכת השר נמסר, כי זוהי פגישה ראשונה בדרג מיניסטריאלי ישראלי-טורקי מאז החתימה על הסכם הפיוס בין המדינות, וכי השניים "צפויים לשוחח על יצוא הגז הישראלי לטורקיה, ושיתופי-פעולה בתחום האנרגיה בין המדינות". כנס האנרגיה הוא הפקה של "מועצת האנרגיה העולמית", ארגון הכולל נציגים מ-90 מדינות.

בלשכתו של שטייניץ סירבו לומר אם השר הוזמן באופן רשמי להיפגש עם אלבייראק, ואמרו רק כי הפגישה היא תוצאה של מגעים הנמשכים כבר זמן רב. ניסוח ההודעה, כאילו "יצוא הגז הישראל לטורקיה" הוא כמעט עובדה קיימת מוגזם מעט, משום שמדובר בפגישה ראשונה בלבד ומשום שיש ספק בנוגע להיתכנות העסקית של היצוא מלוויתן לטורקיה.

נכון להיום טורקיה רוכשת גז במחירים של 7-5 דולר ליחידת חום, בעוד שהמחיר הממוצע ליחידת חום בישראל שהתפרסם השבוע הוא 5.12 דולרים. הנחת צינור מלוויתן לטורקיה מסובכת מבחינה דיפלומטית, משום שקפריסין מתנגדת להנחת הצינור, ומורכבת מבחינה טכנולוגית, משום שמדובר על צינור ארוך מ-500 ק"מ, שאמור להיות מונח במים עמוקים וככל הנראה על פני שטח סלעיים. הנחת הצינור צפויה לייקר את מחיר הגז המיוצא לטורקיה ב-2 דולרים לפחות ליחידת חום.

בצד החיובי, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן דן לפני כשלושה שבועות עם אנשי עסקים יהודים-אמריקאים בקשרים העסקיים בין טורקיה לישראל, בזמן ששהה בעצרת האו"ם בניו יורק. ארדואן נקט לשון חיובית בפגישה, שבה נכח גם שר האנרגיה הטורקי. כמה ימים לאחר מכן תדרך ארדואן כתבים בארמונו באנקרה בשלל נושאים, ובין השאר סיפר על הפגישה המתוכננת בין שטייניץ לאלבייראק. "הפגישה הזאת נדחתה פעמיים", אמר ארדואן. "אני מאמין שהיא תתקיים, ורק לאחריה נדע אם ואילו צעדים יינקטו בהמשך".

נקודה נוספת המחזקת את הסיכוי שטורקיה תרצה לרכוש גז מישראל היא הביטחון האנרגטי הנמוך יחסית שלה. בתחילת השנה דירג "המכון לאנרגיה במאה ה-21" את הביטחון האנרגטי של 25 מדינות החברות ב-OECD , והציב את טורקיה במקום ה-23 בלבד. טורקיה רוכשת כ-55% מהגז שלה מרוסיה, שיחסיה איתה ידעו משברים, 16% מהגז מאיראן, 13% מאזרבייג'אן ובנוסף היא מייבאת גז נוזלי מאלג'יריה ומניגריה. ב-OECD המליצו לטורקיה לגוון כמה שאפשר את מקורות האנרגיה שלה, לנוכח העובדה ש-35% מייצור החשמל במדינה מסתמך על גז טבעי, ובהתחשב בכך שטורקיה עצמה מפיקה פחות מחצי BCM גז טבעי בשטחה.