בכיר בהסתדרות מרגיע: לא צפויה שביתה באגד ביום חמישי הקרוב

עובדי אגד מאיימים להשבית את החברה בעקבות מחלוקת עם האוצר על סובסידיות שאמורה החברה לקבל מהמדינה בסך של 70 מיליון שקל בחודש

בכיר בהסתדרות מרגיע: לא צפויה שביתה באגד כבר ביום חמישי הקרוב, אף שזהו היום שבו יחלפו שבועיים מהכרזת סכסוך העבודה על ידי ההסתדרות. "החלטה על שביתה מלאה תתקבל על ידי יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, ועל ידי אבי אדרי (יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, נ"י) רק אחרי החגים. לא נרצה לפגוע בשלב זה בציבור הנוסעים", אמר הבכיר. הדברים מנוגדים לדיווחים בתקשורת מהיממה האחרונה, לפיהם צפוי כאוס תחבורתי כבר מיום חמישי הקרוב.

אמש פירסמה אגד הודעה, לפיה "על הציבור להתכונן לפקקי ענק אחרי החג, כאלה שטרם הכרנו. ראשי משרדי האוצר והתחבורה יהיו אחראים לכאוס התחבורתי הגדול ביותר ב-20 השנים האחרונות, שעלול להיווצר אם האיומים של ההסתדרות הכללית וועד העובדים הארצי של אגד יבשילו בקרוב לשביתה". לדברי דובר אגד, רון רטנר, "אינני רוצה לחשוב מה יתרחש במדינה כאשר 1.2 מיליון איש, עובדים, סטודנטים, חיילים וקשישים, לא יוכלו להגיע ליעדיהם והאחריות כולה תרבוץ על כתפיהם של ראשי האוצר והתחבורה".

המקור לסכסוך העבודה שהכריזה ההסתדרות הוא חוסר היכולת של אגד ומשרדי האוצר והתחבורה להגיע להסכמה על הסכם סובסידיה חדש, לאחר שההסכם הקודם פג בסוף 2015. באגד טוענים כי בעקבות חוסר ההסכמה, משרד האוצר לא העביר מתחילת השנה את הסובסידיה, בגובה של יותר מ-70 מיליון שקל בחודש, מה שאילץ את אגד ללוות כספים ומאיים על יכולתה לשלם משכורות החל בחודש דצמבר.

39 שקל בשעה

באגד אומרים כי המו"מ עם האוצר תקוע, מכיוון שבאוצר מוכנים לסבסד את אגד לפי השכר של עובדי החברות הפרטיות, הנמוך בכמחצית מהשכר הממוצע של חברי אגד ועובדי דור א' המאוגדים בהסתדרות. שכר העובדים בחברות האוטובוסים הפרטיים עומד על 39 שקלים לשעה, ולאחר תוספות שונות יכולים להגיע לכ-10,000 שקל בחודש. באגד, מצד שני, שכר החברים ועובדי דור א' יכול להגיע גם לכפול מכך. לדברי בכיר באגד, משרד האוצר מבקש לגרוע מהחברה 160 מיליון שקל כבר ב-2016, ו-60 מיליון שקל נוספים בכל אחת מהשנים הבאות.

במשרד האוצר מספרים סיפור שונה לגמרי: בניגוד לדן, שניצלה את העשור האחרון להתייעלות, באגד לא הלכו אפילו צעד אחד בכיוון הנכון. "הם גוף שפועל בעלות עודפת של יותר מחצי מיליארד שקל בשנה", אומר גורם באוצר. "הם טוענים שאין להם עוד דרך להתייעל, ודורשים 600 מיליון שקל בשנה למשך 18 שנים כדי לממן את פרישת החברים ועובדי דור א'".

באוצר טוענים כי נעשו בשנה האחרונה ניסיונות רבים להגיע להסכמות עם אגד, תוך המשך העברת כספים, גם אם מופחתים, אך בחברת האוטובוסים סמכו על כוחם הפוליטי ועל תמיכת שר התחבורה שלא הגיעה. "ההסתדרות היא האפשרות האחרונה שלהם", אומר הגורם מהאוצר. "יש כאן חבירה של אינטרסים. ניסנקורן קפץ על ההזדמנות כי גם הוא בשנת בחירות".

תחרות על הקווים

לדברי איש האוצר, "כל מה שביקשנו מאגד הוא להתייעל בעשור הקרוב ב-2% בשנה, אבל הם לא מוכנים. זה לא הגיוני, הרי אם מסייעים לחברי אגד לפרוש, למי תהיה שייכת החברה בעוד חמש ועשר שנים? התוכנית שלהם היא למכור אז את החברה ולהרוויח פעמיים, ואנחנו אומרים להם משהו אחר: בואו נוציא קווים לתחרות, אתם תתייעלו, וכך תוכלו להביא קונים לחברה, שיממנו את פרישת החברים ועובדי דור א'".

ומה באשר לאפשרות לכאוס תחבורתי לאחר סוכות? באוצר מאמינים שכישלון אגד להגיע להישגים עד כה תחייב את החברה להתגמש ולוותר על ההשבתה.