קרן פימי רוכשת את חברת גלעם תמורת 290 מיליון שקל

הקרן של ישי דוידי רוכשת את יצרנית הרכיבים לתעשיית המזון והמשקאות מקיבוץ מענית וקרן בראשית

משמאל: ישי דוידי, יעקב בכר, עמי בם וד"ר מני וסרמן / צילום: קיבוץ מענית
משמאל: ישי דוידי, יעקב בכר, עמי בם וד"ר מני וסרמן / צילום: קיבוץ מענית

קרן פימי, בראשות ישי דוידי, מבססת את מעמדה כשחקן המרכזי בתחום הרכישות בישראל. קרן הפרייבט אקוויטי הגדולה והמצליחה בשוק המקומי הודיעה היום על השלמת הרכישה של החברה התעשייתית גלעם מבעליה הנוכחיים, קיבוץ מענית (70%) וקרן בראשית (30%). פימי תשלם 290 מיליון שקל עבור מלוא הבעלות בגלעם, וסכום נוסף של כ-10 מיליון שקל ישולם במסגרת העסקה לעובדי ומנהלי החברה.

סכום העסקה עשוי לצמוח בעתיד ל-315 מיליון שקל אם המפעל יימכר לפי שווי שנקבע בין הצדדים. גלעם, שנוסדה בשנות ה-40, עוסקת בתחום חומרי הגלם בעיקר לתעשיית המזון. החברה מייצרת ממתיקים על בסיס פרוקטוז; עמילנים המשמשים הן לתעשיית המזון והן לתעשיות אחרות, כגון נייר; וכן עוסקת במסחר כשהיא מייבאת ומשווקת ללקוחותיה מתעשיית המזון רכיבים נוספים. כ-55% ממכירות החברה הן בישראל והיתר מיועדות לייצוא. היא מעסיקה 260 עובדים, מתוכם 210 בקיבוץ מענית (אך רק 8 מהם חברי קיבוץ) והיתר באתרי הייצור שלה בספרד ובגרמניה.

גלעם מנוהלת על-ידי ליעד כהן, לשעבר מנכ"ל תנובה, שהצטרף לחברה ב-2015 כחלק ממהלכי ההתייעלות וההתרחבות שהובילו בחברה הקיבוץ וקרן בראשית. כהן אמור להישאר בתפקידו גם לאחר שינוי השליטה בחברה.

היקף המכירות של גלעם עומד על כ-450 מיליון שקל לשנה והיא חברה רווחית, עם שולי EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) של כ-10%. גלעם נחשבת לחברה יציבה, אך שבשנים האחרונות לא מציגה צמיחה, כך שפימי תפעל לנסות להשביח את החברה ולפתח את מנועי הצמיחה שלה.

קרן המנוף בראשית, מחזיקת מניות המיעוט בגלעם טרם העסקה, היא קרן השקעות פרטית שהוקמה ביוזמת משרד האוצר לאחר משבר 2008, ביחד עם עוד שתי קרנות השקעה אחרות, והיא נסמכת על כספי מדינה וכספי המוסדיים. הקרן היא בבעלות של מני וסרמן, רן גרודצקי, צורי לביא וגבי פרל, והיא החלה לעבוד ב-2009, לאחר שגייסה כ-2 מיליארד שקל מהמוסדיים ומהמדינה.

קרן בראשית השקיעה בגלעם סכום של 94 מיליון שקל בשנת 2010 לפי שווי גבוה מ-300 מיליון שקל לגלעם. עם זאת, מדובר בעסקה מוצלחת עבור הקרן משום שהעסקה הנוכחית לא כוללת את החזקות גלעם בחברת אנזימוטק הנסחרת בנאסד"ק. כיום שווי ההחזקה נמוך יחסית, כ-33 מיליון דולר (מתוכם כ-10 מיליון דולר שווי ההחזקה של בראשית), אך בעבר היא כבר נהנתה ממימוש חלקי באנזימוטק לפי שווי גבוה בהרבה, כשגלעם מכר ב-2014 מניות תמורת 46 מיליון דולר, לפי מחיר של 28 דולר לאנזימוטק (כמעט פי 4 מהמחיר כיום).

"העסקה הזאת היא שלב מתקדם בתפיסת הקיבוץ שעליו להיפרד מעסקים פעילים, לממשם ולהעביר את הזכויות אל החברים", אומר היום ל"גלובס" יעקב בכר, יו"ר גלעם וחבר הקיבוץ. "גלעם הוא מפעל ותיק מאוד שנוהל בהקפדה רבה, כל השנים, ללא חובות, ופעילותו מבוססת על עמילנים וסוכרים עם פיתוחים מאוד מעניינים.

"יחד עם קרן בראשית - אנשים נפלאים והגונים - הגענו למסקנה שהגיעה העת להיפרד. לפני כמה חודשים בחנו את דרכנו האסטרטגית וחשבנו על הכנסת שותף בינלאומי, אך בטרם גיבשנו את המסקנות הגיעה ההצעה מפימי, שמטבע הדברים עברה כמה גלגולים מאז".

בכר מדגיש שהמהלך בוצע בגיבוי מלא של חברי הקיבוץ, וכי בקיבוץ הוחלט שכל עובד גלעם יקבל 3 משכורות - "מהשוקל בש.ג. ועד המהנדס הראשי, העובדים ייהנו מפרי עמלם", אומר בכר. "העסקה היא מהלך אבולוציוני פשוט", מוסיף בכר. "המפעל ימשיך לפעול כרגיל, הקיבוץ יקבל שכר דירה על הקרקע וימשיך לספק תשתיות למפעל. החברים, לאחר שנים של השקעה, יזכו לפירות להם ולילדיהם".

לדברי בכר, מעבר לשותפות הנמשכת של הקיבוץ וקרן בראשית בהחזקת המניות באנזימוטק, "אני מעריך שהקיבוץ ילך עם הקרן לעוד מיזמים עסקיים, כי סוס מנצח לא מחליפים". על קרן פימי הוא אומר, "זו חבורה קשוחה אך הגונה. אני מאחל לנו ולהם, היות שאנחנו הולכים להיות שכנים, שנדע להתנהל בצורה משותפת, פתוחה והגונה לטובת שני הצדדים".

קצב העסקאות שעליהן חותמת פימי לאחרונה הוא מסחרר: בשבוע שעבר הודיעה הקרן על השקעה של 100 מיליון שקל בחברת איכות הסביבה דלק סן של סנו ושותפיה, מאיר שני והיזם ערן שלו. לאחרונה הוזכרה הקרן גם כמי שמנהלת מו"מ מתקדם לרכישת חברת שירותי האבטחה G4S ישראל (לשעבר "השמירה") תמורת 350-400 מיליון שקל. זאת, כאשר במקביל דווח שהקרן מקדמת הצעת מכר בבורסה של מניות חברת הללוגיסטיקה אוברסיז קומרס לפי שווי של 400-450 . פימי גם עדכנה על מכירת שליטה (70%) ביצרנית הרכיבים למטוסים ח.ר גבעון תמורת כ-300 מיליון שקל (בעסקה שיצרה לה תשואה של פי שלוש על ההשקעה).

עוד קודם לכן שילמה הקרן קרוב לחצי מיליארד שקל לקונצרן כלל תעשיות בשתי העסקאות בהן רכשה את גרעיני השליטה בחברות התעשייה הוותיקות נייר חדרה ומנועי בית שמש, רכשה ב-110 מיליון שקל מחצית ממניות חברת מוצרי הרובוטיקה והאוטומציה יוניטרוניקס, והשקיעה כ-230 מיליון שקל ברכישת השליטה במפעל פולירם של מושב רם-און, המייצר חומרי גלם לתעשיית הפלסטיקה.

שלל העסקאות הללו מדגימות את המרכזיות של קרן פימי בעולם העסקי המקומי כיום אשר צפויה כנראה להימשך: קרן פימי 6, שיצאה לדרך בתחילת השנה, צפויה להשקיע כ-250 מיליון דולר כל שנה בארבע-חמש חברות ישראליות.