אגודת מיישרי הבננות

ריענון אלמנטים אתיים יפתור את התופעה המגונה של הערכות שווי מוטות?

הערכות שווי הפכו בחסות התקינה החשבונאית IFRS למרכיב קריטי בדוחות הכספיים ככלי להצדקת עסקאות ולצורך ביסוס שוויים בדוחות. הערכת השווי ההזויה שנעשתה לאחרונה לצורך הנפקתה הכושלת של חברת "שלנו גרופ" בבורסה בת"א, היוותה תזכורת לבעייתיות הקיימת בהערכות שווי יצירתיות. ואולם, לא מדובר במקרה יחיד ומיוחד, אלא בתופעה מוכרת ופסולה בענף הערכות השווי, הפוגעת קשות באמינות הדיווחים הכספיים בשוק ההון.

לאחרונה נודע על הקמתה של אגודת מעריכי השווי. מדובר בחברה לתועלת הציבור ששמה לה למטרה לקבוע תקנים מקצועיים בתחום הערכות השווי בישראל, ליישם אמות מידה וכללים מקצועיים ואתיים, לבצע פיקוח ובקרה מקצועית ולהעניק הסמכה והכשרה מקצועית בתחום.

המהפכה לא בפתח

האגודה אינה רשאית לחלק רווחים או טובות הנאה לחבריה. במסגרת פעילותה, האגודה החדשה תהיה בקשר רציף עם גורמים רגולטורים, חקיקתיים, המערכת השיפוטית, רשות ניירות ערך, הפיקוח על הבנקים ושוק ההון.

רשימת החברים המרכיבים את דירקטוריון האגודה מונה אנשי מקצוע מן השורה הראשונה. אולם, הסיכוי שגוף שכזה, מקצועי ככל שיהיה, יבצע מהפכה בענף הערכות השווי ויביא לקיטון דרמטי בהערכות השווי המנופחות, הוא קלוש. הלכה למעשה, מדובר בהקמת גילדה מודרנית, אשר עשויה בעתיד לדרוש מחבריה ביצוע התמחות בשכר נמוך, לעבור קורסים והשתלמויות בתשלום ואף תשלום עבור רישיון.

במרבית המקרים הפער המובנה בין השווי הכלכלי הממוצע בהערכות השווי הנכללות בדוחות הכספיים לשווי השוק של מרבית הנכסים הנבחנים, אינו פועל יוצא של מקצועיות לקויה של מעריכי השווי, אלא תוצאה הנגזרת מן האינטרס של מזמין הערכת השווי.

איננו טוענים כי מעריכי השווי בישראל הם מקצוענים מושלמים ואין מקום להשביחם מקצועית. אולם לא חסרות מסגרות מקצועיות להשבחה שכזו עבור מעריך השווי האוטודידקט, ולפיכך התועלת של הקמת גוף ייעודי לנושא מוגבלת.

ככל שמעריך השווי יהיה מקצוען מלומד יותר, כך יגדל כושר התמרון המקצועי שלו בניווט התוצאה הסופית של הערכת השווי, כך שההכשרה המקצועית אינה פתרון קסם לשיקוף טוב יותר של המציאות הכלכלית בנושא הערכת השווי.

נציין כי מעריך השווי יכול להיות אזרח זר, אשר לא יפעל תחת האגודה החדשה ואינו מחויב לסולידריות ישראלית באם קיימת חיה כזו ולפיכך אין מנוס משדרוג האכיפה והפיקוח על הערכות השווי וכל השאר הוא בעיקר גימיק.

הערכת שווי רחוקה מלהיות מתמטיקה

בעולם אידיאלי, חידוד וריענון האלמנטים האתיים הכרוכים בהטיה מכוונת של תוצאות הערכות השווי, היה תורם תרומה מהותית לטיפול בתופעה המגונה של הערכות שווי מוטות. אולם על בסיס לוגיקה דומה, ניתן לוותר על משטרת ישראל ולהרחיב את מערך ההכשרות בקורסי נהיגה מונעת.

הערכת שווי כלכלית היא מלאכה מורכבת, המושתתת על תחזיות והערכות סובייקטיביות והיא רחוקה כמרחק מזרח ממערב מעבודה מדעית המבוססת על מתמטיקה. לפיכך, שיקול הדעת של מעריך השווי הוא עצום ויכול לבוא לידי ביטוי בכל מספר ומספר במודל הערכת השווי.

מעריך השווי מבין היטב מהם הפרמטרים המרכזיים המשפיעים על התוצר הסופי של הערכת השווי ולפיכך הוא יכול להקריב חיילים שוליים במודל הערכת השווי על מנת לייצר מראית עין של שמרנות ולהפגין חוסר שמרנות בפרמטרים המרכזיים של הערכת השווי.

מנגד, חשוב לזכור כי הרוב המכריע של מעריכי השווי הם אנשי מקצוע ישרים, אשר אינם משתייכים לכנופיה מתוחכמת של גנבים המופעלים כמריונטות על-ידי בעלי הון. חזאות, כידוע, היא עיסוק קשה במיוחד ולפיכך טעויות בחיזוי ההתפתחות העסקית של פירמות אינה הוכחה לחוסר מקצועיות או רשלנות מקצועית.

במציאות החשבונאית הקיימת, תפקידם של מעריכי השווי הוא קריטי ויוסיף להיות כזה. לפיכך, מטרת העל של כולנו חייבת להיות לייצר עבור מעריכי השווי סביבת עבודה סטרילית ככל שניתן באמצעות ביאור הגורמים השליליים בענף.

במציאות זו אין מנוס מהפתרון של הגברת אכיפה על הערכות השווי ומעריכי השווי. יש להגדיל דרמטית את כמות הערכות השווי אשר נבדקות במסרק ברזל על-ידי רשות ניירות ערך וגופים מקצועיים מטעמה שיפעלו כקבלני משנה ולייצר הרתעה אפקטיבית כלפי מעריכי השווי ומזמיני ההערכות הללו.

■ הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון.