עובדי קק"ל נגד המנכ"ל: לא לגעת בדיווחים הכוזבים

הדירקטוריון החליט שתוקם ועדה שתדון במכלול יחסי העבודה בקק"ל - ותהיה לה סמכות להמליץ לזמן את המנכ"ל לשימוע לפני פיטורים אם יתגלו חריגות בתפקודו

מאיר שפיגלר / צילום: שלומי יוסף
מאיר שפיגלר / צילום: שלומי יוסף

היום (ב') אחר-הצהרים התכנס דירקטוריון הקרן הקיימת לישראל, ואחד מסעיפי הדיון עסק לראשונה בשאלה של שחיתות בארגון. תוצאת הדיון הייתה החלטה, לפיה תוקם ועדה בת 7 חברים שתדון במכלול הנסיבות בתחום יחסי העבודה בארגון, והיא תגיש המלצות להנהלה ומשם לדירקטוריון. לוועדה תהיה סמכות להמליץ לזמן את המנכ"ל לשימוע לפני פיטורים אם יתגלו חריגות בתפקודו. 

בקק"ל מסתובבים כבר שנים מידע ותלונות על כך, שיש לא מעט עובדים שמרמים לגבי נוכחותם בעבודה ומקבלים שכר גבוה עבור אפס עבודה.

דוגמאות? בבקשה: זוג עובדים נהג במשך 10 שנים להחתים זה לזו כרטיס נוכחות, אבל רק אחד מבני הזוג באמת הגיע לעבודה בזמן. עובד לא בכיר באחד המרחבים קיבל במשך שנה 140 אלף שקל עבור שעות נוספות שכלל לא ביצע. יש בקק"ל יחידות שבהן כמעט כל העובדים מדווחים על 60 שעות נוספות בחודש.

קק"ל משלמת כל שנה עשרות מיליוני שקלים בגין שעות נוספות שלא בוצעו. בתחום של עובדי השטח, שאינם מגיעים למשרד אלא מדווחים בדיעבד, מתגלות תופעות מופלאות של דיווחים רצופים ועגולים - תחילת עבודה בדיוק ב-07.00 וסיום העבודה בדיוק ב-19.00. בכירים בוועד העובדים מודים שלא לציטוט, שאין בקק"ל אבטלה סמויה אלא אבטלה סופר גלויה.

בלשון משפטית קוראים לזה "גניבה ממעביד". קק"ל ניזון מתרומות של יהדות העולם, כך שמדובר בגניבה מהעם היהודי תוך עצימת עין של ההנהלות לדורותיהם. תוסיפו לכך היעדר ביקורת פנימית אפקטיבית ומלחמת חורמה נגד הכפפה פורמלית של קק"ל למבקר המדינה - וקיבלתם מתכון לשחיתות מוסדרת.

מאיר שפיגלר, מנכ"ל קק"ל, נכנס לתפקידו ביוני 2013 ועד היום הוא מנסה להטמיע תרבות ארגונית של דיווח נוכחות מסודר. היושב ראש החדש של קק"ל, דני עטר, מרבה להתהדר בשקיפות ובתיקונים שהכניס לקק"ל בתחום טוהר המידות, אבל קולו לא נשמע בעניין תרבות הדיווחים הכוזבים. מי רוצה להסתבך עם ועד העובדים?

שפיגלר הורה על שכירת חברת חקירות על מנת לבדוק את החשדות. החוקרים עשו דבר פשוט: ישבו ליד בתיהם של עובדים שנהגו לדווח את אותם דיווחים עגולים, של יציאה מהבית בדיוק ב-07.00 וסיום עבודה בדיוק ב-19.00. נחשו מה בדיוק התגלה בבדיקות הללו.

ועד עובדי הקרן הקיימת, אחד הוועדים החזקים במדינה, דרש לכנס ישיבת דירקטוריון מיוחדת, במטרה להביע אי אמון בשפיגלר ולקבל החלטה על הדחתו מתפקיד המנכ"ל. אבל עם כל הכבוד לוועדות, את קק"ל מזמן היה צריך לפרק ולהטמיע את פעילותה במסגרת משרדי הממשלה. 

ישראל גולדשטיין, יו"ר ועד העובדים קק"ל, מסר בתגובה: "ארגון העובדים בהנהגתי לא יאפשר מצב שבו עובדים פועלים בניגוד למינהל תקין ולהסכמי העבודה. הדירקטוריון של קק"ל קיבל היום החלטה חשובה להקמת ועדת בדיקה להמשך כהונת המנכ"ל, בה יהיו חברים 7 חברי דירקטוריון, ולה תהיה סמכות שימוע. הוועדה היא שתקבע האם מנכ"ל קק"ל, מאיר שפיגלר, נשאר או הולך הביתה. ארגון עובדי קק"ל דורש חד-משמעית: מנכ"ל קק"ל הביתה!".