מה אבא שלך עושה? ואמא?

אם ילדכם הקטן לא יודע לענות לשאלה הזו, הקריירה שלכם בבעיה - וגם ערך השוק

קריירה לבוגרים אקדמאיים / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
קריירה לבוגרים אקדמאיים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

השבוע פגשתי אנליסטית בשוק ההון, עם ניסיון עשיר בבתי השקעות מובילים, שמעוניינת לנטוש את התחום הפיננסי ולעשות הסבה מקצועית, רצוי לעולם ההיי-טק. הבחורה המוכשרת הזו, בעלת השכלה משובחת ורקורד תעסוקתי מרשים, מנסה כבר למעלה משנה למצוא תפקיד שיעניין אותה אבל בהעדר ניסיון מקצועי רלוונטי היא לא מצליחה. פרט לראיון אחד לתפקיד אנליסט שיווקי (תפקיד טכני ונחות משמעותית - מהותית וכלכלית- בהשוואה לתפקידה הנוכחי) אליו הגיעה בזכות קשרים, ועוד שניים וחצי תפקידים אדמיניסטרטיביים, לא קורה כלום.

כשהבינה שהסיכוי שלה למצוא תפקיד מעניין בהיי-טק הוא זעום עד לא קיים (מה גם שמדובר בתעשייה עם בטחון תעסוקתי נמוך) היא שוקלת ברצינות תפקיד עוזרת למנהל בכיר בחברה גדולה, מאמינה בטעות שתפקיד כזה יקדם את הקריירה שלה ויספק לה בטחון תעסוקתי. איפה הטעות?

מקפצה לצעירים, מלכודת לזקנים

- קודם כל והכי חשוב, הרצון שלה בהסבה מקצועית נובע מהסיבות הלא נכונות. היא אוהבת את המקצוע שלה ואף מצליחה בו (אם כי קיימת בעיה נקודתית, פתירה בהחלט, בתפקיד הנוכחי).

- היא מתנדבת לוותר על זהות מקצועית ברורה ומקצוע מובחן (אנליסטית שוק ההון), לטובת תפקיד אדמיניסטרטיבי במהותו ואמורפי (עוזרת מנהל), שבחלק מהמקרים מסתכם בסוג של מזכירה משודרגת.

- היא משליכה את ערך השוק הגבוה שלה ואת הניסיון הרב שצברה בחברות ממותגות, שבתורן ממתגות אותה, ועוד לא אמרנו כלום על העובדה שהיא לא באמת מוכנה לשלם את מחיר ההסבה המקצועית - נסיגה במדרג הארגוני ובשכר.

- הפנטזיה שלה שהתפקיד יהווה מקפצת קריירה לתפקיד משמעותי היא בלתי ריאלית. אמנם תפקיד עוזר למנהל בכיר הוא נחשק ועשוי לשמש מקפצה לתפקיד מפתח, אבל לא במקרה שלה. היא מבוגרת מדי (40) מכדי למנף את התפקיד הזה, המתאים לשלבים הרבה יותר מוקדמים בקריירה, מה גם שהיא כלל לא מתאימה לניהול.

- למרות האפשרויות הרבות יותר שמציע ארגון גדול, במקרה שלה זה כנראה יסתכם בתנועה רוחבית לתפקידים אדמיניסטרטיביים במהותם, כשלמעשה הסיכוי להסבה מקצועית בעלת ערך ולקידום אמיתי הוא קלוש, למרות ההילה של תפקיד העוזר.

- האופק התעסוקתי שלה עתיד להצטמצם אף יותר (עוזר זה לא מקצוע אלא תפקיד מעבר) בהשוואה לאלטרנטיבות התעסוקתיות הצפויות לה בשוק ההון (למרות שהוא נישה עם מיעוט הצעות עבודה).

במילים אחרות, היא זורקת לפח קריירה יפה במקצוע שהיא אוהבת, פלוס ערך מותג גבוה ושכר בהתאם, בגלל בעיה נקודתית במקום העבודה הנוכחי ופנטזיה על תפקיד מקפצה מעניין ומאתגר, ובתמורה היא מקבלת תפקיד לא מוגדר עם ערך שוק נמוך משמעותית ואופק תעסוקתי מאתגר ביותר.

מה אמא שלי עושה? עובדת בפרטנר

הבעיה שההסבר הארוך והמנומק הזה לא שכנע את האנליסטית, שהתקשתה להבין לעומק את הקונספט של מקצוע ברור לעומת אמורפי. כדי לחדד את הסוגיה שאלתי אותה "הבן שלך יודע לענות לשאלה מה ההורים שלו עושים?". "בטח", ענתה, "אבא אדריכל ואמא כלכלנית". ומה הוא יגיד אחרי שתתמני לתפקיד עוזרת מנהל חטיבה בפרטנר למשל? המקסימום שהוא יצליח להגיד (גם בגיל 15) "אמא שלי עובדת בפרטנר".

האסימון נפל. בעזרת השאלה הפשוטה הזו היא סופסוף קלטה את ההבדל בין מישהו שיש לו מקצוע ברור (עם ערך שוק מוגדר וטווח שכר ידוע) לבין עב"מ - עובד בלתי מזוהה ששוק העבודה לא יודע לאיזה משבצת לדחוף. שאם המקצוע שלך ברור אפילו ילד בן 5 יצליח לענות לשאלה "במה אבא/ אמא עובד/ת?", גם כשמדובר במקצועות טכנולוגיים מורכבים.

אולי הוא לא יצליח להסביר שאמא שלו מתכנתת Real Time במערכת משובצות מחשב, אנדוקרינולוגית מומחית לבלוטת התריס, ליטיגטורית, או מעצבת תעשייתית אבל הוא ידע להגיד: אמא שלי מתכנתת, רופאה, עורכת דין, מעצבת, מורה, מזכירה, שופטת, גננת וכן הלאה.

ואם הילד שלכם לא יודע? כנראה שהקריירה שלכם בבעיה לא פשוטה, כולל ערך השוק והאופק התעסוקתי, וסביר שתתקשו למצוא תפקיד איכותי, כפי שהרחבתי בטור 'איך הופכים לעב"מ בשוק העבודה וכמה זה עולה'.

מה יותר חזק, משאית או מקלחון?

ואנקדוטה משעשעת בנושא: בערב החג האחרון התווכחו שני קטנטנים (4.5 ו-5) אבא של מי מהם יותר חזק, ומשלא הצליחו ליישב את המחלוקת רץ אלי הקטן (שלאביו עסק למקלחונים) ושאל אותי בבכי "מה יותר חזק נהג משאית או מקלחון?". חג שמח.

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה. לתגובות: orna@rudi-cm.com