טראמפ: "הקונספירציה נגד העם האמריקאי מתממשת לנגד עינינו"

באחד מהנאומים הפרועים ביותר במסע הבחירות, יצא טראמפ נגד התקשורת ובעיקר נגד "ניו-יורק טיימס" ■ תורמים גדולים למפלגה הרפובליקאית: נתקו את הקשר עמו ■ מישל אובמה: "התבטאויות טראמפ על נשים – בלתי נסבלות"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

באחד מהנאומים הפרועים ביותר במסע הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016, יצא אמש (ה') דונלד טראמפ, המועמד הרפובליקאי, בהתקפות חריפות על התקשורת האמריקאית, על "הפושעים הפליליים" ביל והילארי קלינטון, ואפילו על הקשרים בין הילארי ל"בנקים בינלאומיים", מונח טעון עם קונוטציות אנטישמיות, שמרמז - ביחוד אם היא נופל על אזניים אמונות - על קונספירציות של יהודים עשירים להשתלט על תבל ומלואה באמצעות הבנקים הפרטיים שלהם.

בנאום בווסט פאלם ביץ', פלורידה, לאחר מבול טענות של נשים שתיארו כיצד טראמפ כפה עצמו עליהן לפני שנים רבות, נראה המיליארד נרעש ורותח מזעם. הוא כיוון את מהלומותיו המילוליות לארבע מטרות עיקריות: התקשורת, ובמיוחד "ניו-יורק טיימס"; הנשים שטפלו עליו "עלילות שווא"; בני הזוג קלינטון; וה"ממסד" שמנסה לגזול ממנו ומבוחריו את הניצחון בבחירות.

נאום טראמפ שיקף את אסטרטגיית "האדמה החרוכה" שאימץ הקמפיין שלו בשבוע שחלף, לאחר שנעשה ברור כי סיכוייו לגבור על הילארי קלינטון הולכים ומתכווצים. עכשיו הוא מציג את עצמו כקדוש מעונה, מארטיר פוליטי, ישו אם תרצו, שמוכן להקריב עצמו למען בוחריו, למען ה"תנועה" שהוא טוען שהקים.

"אני אספוג את כל החיצים והאבנים בשמחה, למענכם", אמר טראמפ. "אני סופג אותם למען התנועה שלנו, כדי שנוכל להחזיר לידינו את ארצנו. הציוויליזציה הגדולה שלנו כאן, באמריקה, וברחבי העולם המתורבת, הגיעה לרגע של הכרעה".

"הקונספירציה נגדכם, נגד העם האמריקאי, מתממשת לנגד עינינו", הוסיף המיליארדר. לדבריו, שותפים לקונספירציה הזו מטה הבחירות של קלינטון, העיתונים וערוצי החדשות, הממסד הרפובליקאי וגורמים אחרים שמנסים להשחיר פני אלה שאינם שותפים לדעותיהם. "הממסד והשכנים שלו, חברי המדיה, שולטים על האומה הזו באמצעים ידועים היטב", אמר טראמפ בקול מבשר רעות. "כל מי שקורא תיגר על שליטתם מוגדר מיד כסקסיסטי, גזען, כסנופוב ופגום מבחינה מוסרית. הם ינסו להשמיד כל דבר שקשור בך, לרבות המוניטין שלך. הם ישקרו, ישקרו, ישקרו ואז הם יעשו דברים גרועים הרבה יותר. הם יעשו כל מה שצריך".

הוא אמר, כי הילארי קלינטון "נפגשה בחשאי עם הבנקים הבינלאומיים כדי לרקום מזימה להשמדת הריבונות האמריקאית במאמץ להעשיר את מרכזי העוצמה הפיננסית האלה, את ידידיה בעלי האינטרסים המיוחדים ואת אלה שתורמים לה".

ג'ונתן גרינבלאט, ראש הליגה נגד השמצה, אחד מהארגונים החשובים ביותר למאבק באנטישמיות, הגיב בציוץ הבא, שזכה בהבלטה רבה בתקשורת בארה"ב: "הצוות של טראמפ חייב להימנע משימוש ברטוריקה ובמילים טעונות קונוטציות אנטישימיות, שבמהלך ההיסטוריה נעשה בהן שימוש נגד יהודים והן עדיין מציתות אנטישמיות. הבה נוציא את המשטמה מתוך מערכת הבחירות". דובר מטעם טראמפ טען אחר-כך, כי אין דבר מגוחך יותר מאשר לטפול אנטישמיות על טראמפ, אב לבת יהודיה ונכדים יהודיים.

 

לאחר ש"ניו-יורק טיימס", "פאלם ביץ' פוסט", "פיפל מגזין" ואתר החדשות "באזפיד" חשפו בימים שחלפו תלונות של נשים שטראמפ מישש אותן, נגע באבריהן המוצנעים או נישק אותן נגד רצונן, השתלח טראמפ בנאומו נגד התקשורת המושחתת, אך בעיקר נגד ה"טיימס" והודיע כי יגיש תביעה על הוצאת דיבה נגד העיתון. העיתון הביא שלשום עדויות של שתי נשים שתיארו כיצד טראמפ כפה עצמו עליהן.

"כל ההאשמות נגדי הן לשון הרע והשמצות... חלק מהתקפה זדונית מתוכננת ומתואמת של מטה קלינטון ושל המדיה", אמר טראמפ. ". כל ההתקפות האלה מגוכחות, אבוסורדיות ונטולות הגיון".

"כל הטענות האלה יוצאות מכלי תקשורת, שדיווחיהם הקודמים נמצאו בלתי נכונים", אמר טראמפ. "אמצעי התקשורת האלה לא טרחו לבדוק את העובדות הבסיסיות ביותר מפני שהבדיקה הפשוטה ביותר היתה מגלה שמדובר בהשמצות כזב". לטענתו, העיתונות נמצאת במיטה אחת עם הילארי קלינטון והיא מוכנה לעשות כל דבר כדי להכניס את קלינטון לבית הלבן. "התקשורת היא כלי הנשק בעל העוצמה הגדולה ביותר שעומד לרשות מחנה קלינטון", אמר טראמפ.

"האג'נדה (של התקשורת) היא לבחור בהילארי הנוכלת בכל מחיר, ולא חשוב כמה חיי אדם ייהרסו אגב כך", טען המיליארדר. "מבחינתם זו מלחמה".

"ה'טיימס' יצא נבוך לאחר שדיווח קודם שלו (על יחסו של טראמפ לנשים) קרס תחתיו", הוסיף טראמפ. "אותם כתבים מפוקפקים שכתבו את הדיווח הקודם כתבו עכשיו את הדיווח החדש. ה'טיימס' היה צריך לפטר אותם מפני שהם פרסמו סיפור מפוברק נוסף... נו, טוב, הרי העיתון הזה יסגר בעצמו בעוד כמה שנים".

פרקליטו של טראמפ, מארק קסוביץ, כתב ל"טיימס", כי ברור מעיתוי הדיווח החדש על המיליארדר, שמדובר ב"מאמץ פוליטי" להביס את מועמדותו של טראמפ.

דייוויד מקראו, סגן נשיא בחברת "ניו-יורק טיימס" ועוזר לפרקליט הראשי של העיתון, השיב לקסוביץ, כי "ה'טיימס' עשה מה שהחוק מתיר לו לעשות: פרסמנו מידע חדשותי ראוי על נושא שמטריד מאוד את הציבור... אם מר טראמפ אינו מסכים, אם הוא חושב שלאזרחי ארה"ב אין זכות לשמוע אותן נשים... אנו מקדמים בברכה את ההזדמנות שבית-המשפט יעמיד אותו על מקומו". אנליסטים רבים אמרו אמש, כי אין למעשה סיכוי שהתביעה נגד ה"טיימס" תניב פירות לטראמפ.

כשעה לפני נאום טראמפ, גינתה מישל אובמה, הגברת הראשונה של ארה"ב, את התנהלותו של המועמד הרפובליקאי נגד נשים. נאומה לפני סטודנטים בניו-המפשיר היה כאוב ואישי, והיא הקפידה לא לבטא את שמו של טראמפ אפילו פעם אחת. "אני לא יכולה להפסיק לחשוב על זה; יחסו לנשים זעזע אותי עד עמקי נשמתי", אמר אובמה. "... זה מחפיר, זה מביש ולא משנה כלל לאיזה מפלגה אתה שייך. שום אשה אינה ראויה שיתיחסו אליה בצורה כזו. אף אחד מאיתנו אינו ראוי להיות קרבן להתעללויות כאלה".

ובינתיים, קבוצה של תורמים גדולים למפלגה הרפובליקאית קראה להנהגת המפלגה להתנער ממועמדה לנשיאות לאור הדיווחים החדשים על יחסו לנשים, על פי דיווח של ה"טיימס" הבוקר. אחד מהם, דייוויד האמפריס, איש עסקים ממיזורי שתרם לפוליטיקאים רפובליקאים כ-2.5 מיליון דולר מ-2012 עד עתה, אמר: "בשלב מסוים, אתה חייב להביט במראה ולהכיר בעובדה שאינך יכול להצדיק באזני ילדיך תמיכה בטראמפ, ובמיוחד לא באזני בנותיך".

וברוס קובנר, משקיע מניו-יורק, שתרם, יחד עם אשתו, כ-2.7 מיליון דולר לרפובליקאים באותו פרק זמן, אמר שטראמפ הוא "דמגוג מסוכן, שאינו מתאים לחלוטין לשאת באחריות שמונחת על כתפי נשיא ארה"ב". ה"טיימס" לא כלל את שמו של שלדון אדלסון בקבוצת המסתייגים מטראמפ.