בהתאם לצפי: מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.1% בספטמבר

הדפלציה בישראל נמשכת: קצב ירידת המחירים ב-12 החודשים האחרונים עומד על 0.4% ■ קצב עליית מחירי הדירות עומד ב-12 החודשים האחרונים על 6.8%

מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

מדד המחירים לצרכן רשם ירידה של 0.1% בחודש ספטמבר. כך פרסמה היום (ו') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. נתון המדד היה בהתאם לצפי כלכלני המאקרו.

קצב ירידת המחירים ב-12 החודשים האחרונים עומד על 0.4% . עם זאת, מתחילת השנה לא נרשם שינוי במחירים.

עליות בולטות נרשמו בספטמבר בסעיף ההנעלה - 2%, ובירקות הטריים שעלו ב-1.8%. מנגד, ירידה של 6.7% נרשמה במחירי פירות טריים, ירידה של 1.4% בסעיף תרבות וירידה של 1.3% בהלבשה. 

מדד מחירי הדיור המתפרסם בנפרד רשם בחודשים יולי-אוגוסט עלייה של 0.4%. קצב עליית מחירי הדירות עומד ב-12 החודשים האחרונים על 6.8%. 

יונתן כץ הכלכלן הראשי של לידר שוקי הון, מציין כי "מדד ספטמבר תאם את התחזית המוקדמת שלנו וגם לא היו הפתעות בסעיפים השונים. חשוב לציין שלאחר מספר חודשים של התמתנות בקצב עליית מחירי הדיור (לרכישה), לפי סקר הדיור האחרון חלה תפנית כאשר מחירי הדיור עלו ב-6.8% ב-12 החודשים האחרונים, האצה מ-6.6% לפני חודש. ברמה החודשית מחירי הדיור עלו ב-0.4% בסקר האחרון לאחר 0.5% לפני חודש. עלייה מחודשת במחירי הדיור צפויה להדאיג את בנק ישראל אשר מצפה דווקא לרגיעה בשוק הדיור על רקע העלייה במחירי המשכנתאות".

גיא בית אור, מנהל מחלקת מאקרו במערך מחקר ואסטרטגיה בפסגות, מציין כי "במבט על הקצב השנתי, ניתן לראות כי אט אט המשק יוצא מהדפלציה העמוקה בה הוא נמצא זמן רב כאשר הקצב השנתי של האינפלציה עלה מ-0.7%- ל-0.4%- ואנו מצפים שקצב האינפלציה יתאפס עד תחילת השנה הבאה".

"חשוב לציין את סעיף הדיור במדד אשר עלה ב-0.1% כך שהקצב השנתי שלו נותר על 1.9% אך מדד מחירי הדירות, שאינו נכלל במדד המחירים לצרכן, שב לעלות בקצב שנתי מהיר יותר של 6.8% לעומת 6.6% בחודש שעבר. נזכיר כי במהלך כל התקופה האחרונה נרשמה עלייה דרמטית בריבית למשכנתאות, כזו שצפויה להגביל את קצב עליית המחירים, למרות שהנתונים מצד ההיצע, כלומר התחלות הבנייה, ממשיכים להיות יחסית חלשים ותומכים בהמשך עלייה במחירי הדירות".