האוצר התקפל: פתיחת השוק ליבוא בשר טרי ללא מכס תידחה ל-2020

תנובה תקבל מכסות ליבוא ללא מכס, למרות התנגדות הממונה על ההגבלים ■ הסיכום הוציא עשרות מגדלי בקר להפגנה מול ביתו של כחלון ■ בכיר בממשלה: "הצו כבר נחתם, והשאלה היא רק כמה פיצוי הם יקבלו. גידול בעלי חיים לא נקרא חקלאות - זה כמו מחסן מכוניות משומשות"

משה כחלון, שר האוצר (צילום: תמר מצפי)
משה כחלון, שר האוצר (צילום: תמר מצפי)

האיומים שנשמעו מצדה של קבוצת תנובה כי תסגור את מפעל הבשר "אדום אדום" בבית-שאן עקב פתיחת השוק ליבוא בשר ללא מכס, נשאו פרי. ל"גלובס" נודע כי משרד האוצר התקפל חלקית מתוכניתו לפתיחת השוק, כאשר המתווה המדורג שעליו סוכם עם ארגון מגדלי הבקר ייפרס לתקופה ארוכה יותר.

לפי הצו המעודכן, שעליו חתם שר האוצר ביום חמישי האחרון, ההגעה למכסת יבוא של 17.5 אלף טונות פטורות ממכס תחול רק בשנת 2020 ולא בשנת 2017. המשמעות היא כי בכל שנה תקוצץ המכסה שתוכננה לרבות, התוספת של 2,500 טונות שתוכננו לשנה הנוכחית.

לדברי מקור בכיר, "היבוא המסיבי שתוכנן לא יהיה, כדי שלא להציף את השוק. לכן הורדת המחירים לצרכן תהיה יותר אטית. פריסת המתווה מאפשרת לצועקים להירגע. אנחנו לא רוצים שוק שיתבסס רק על יבוא, ללא תנובה ודבאח. אנחנו רוצים שהם יהיו יותר קטנים. ב'אדום אדום' הרוויחו בשנה החולפת 600 אלף שקל. תנובה ביקשו זמן להסתגל ולהתייעל, והם קיבלו".

מכסות יבוא לתנובה

כמו כן, סוכם בין הצדדים כי תנובה תקבל מכסות ליבוא בשר ללא מכס, למרות התנגדות הממונה על ההגבלים העסקיים להתיר לתנובה מכסות יבוא.

הסיכום עם תנובה ועם ארגון מגדלי הבקר, שהושג עוד קודם לכן, מותיר מחוץ לתמונה את מאות החקלאים המתפרנסים מפיטום הבקר, קרי, מגידול הבקר עד לשחיטתו. אלה פתחו היום במאבק, ועשרות מהם מפגינים בשעה זו מול ביתו של שר האוצר, משה כחלון, בחיפה. המפגינים נושאים שלטים שבהם נכתב: "כחלון, גם אני רוצה להיות קובי מימון" ו"כחלון גיבור על חקלאים".

לדבריהם, "כחלון מחסל אותנו. בשביל יבוא, כחלון גורם באופן אישי גם לחיסול ענף הבקר הישראלי וגם לאלפי מובטלים המתפרנסים מהענף בכל רחבי הארץ, בעיקר מהפריפריה. האוצר עושה מניפולציה עם כמה מגדלי בקר במרעה, בעודו משלם להם פיצויים על חשבון כלל המגדלים".

בהתאחדות חקלאי ישראל אומרים כי ישנם כ-460 משקים המגדלים כ-140 אלף ראשי בקר בשנה, המקיימים מעגל של גידולי מספוא, מרכזי מזון ומכוני תערובת, ואשר מעבר לשמירה על אדמות המדינה ושטחים ירוקים, מהווים מעגל המפרנס אלפי משפחות. מקור בכיר בממשלה טוען כי ישנם רק 90 "מגדלים אמיתיים", קרי, מפטמים שמגדלים בקר ממשקל קטן עד לשחיטה.

לדבריו, "הצו כבר נחתם, ולכן השאלה עכשיו היא רק כמה פיצוי הם יקבלו. גידול בעלי חיים לא נקרא חקלאות. זה כמו מחסן מכוניות משומשות. יש כבר סגירה מהעבר בין משרדי האוצר והחקלאות על הפיצוי שהמפטמים יקבלו. מדובר על 48 מיליון שקל ל-4 שנים. עם ההפגנות הפיצוי יכול לעלות ל-68 מיליון שקל, אבל זו לא הנקודה. השאלה היא מי מהמפטמים יקבל פיצוי ומי לא. הם יצטרכו להחליט. אם הכסף יתחלק בין כולם, זה כסף קטן; אבל אם הוא יתחלק ל-100 איש, זה משמעותי, זו תמיכה ישירה. הם בכל מקרה ידרשו סכומים לא הגיוניים, ולכן לא תהיה הסכמה". 

לדברי ישראל (טוטי) בלוך, יו"ר מועצת התאחדות מגדלי בקר, "כחלון דואג לחברים שלו הטייקונים על חשבוננו, מגדלי הבקר. לא ייתכן שאנחנו, המספקים את המזון הטרי במדינת ישראל, נמצא עצמנו תחת פגיעה אנושה של סגירת המשקים שלנו. עליו לזכור שמשק שייסגר לא ייפתח מחדש". 

יו"ר ארגון אמפ"י (ארגון מגדלי הבקר), דורון ביידץ, מסר: "לא ייתכן שכחלון דואג ליבואנים ולתנובה על חשבוננו. החקלאות הופקרה. 460 מגדלי בקר מכל רחבי המדינה עומדים לפני כיליון. האוצר הכריז מלחמת חורמה נגד החקלאות בישראל".