לחץ על רוכשי הדירות: ריביות המשכנתא עלו גם באוקטובר

הצמודה הממוצעת עלתה ל-3.53% לעומת 3.3% בספטמבר, השקלית עלתה ל-3.14% בהשוואה ל-2.94% ■ הסיבה העיקרית: הבנקים חדלו להילחם על כל משכנתא

משכנתא / צילום: שאטרסטוק
משכנתא / צילום: שאטרסטוק

ריבית המשכנתא בחודש אוקטובר ממשיכה לזנק - כך עולה מנתוני בנק ישראל. הריבית הצמודה הממוצעת עלתה ל-3.53% לעומת 3.3% בחודש הקודם ולעומת 3.19% ביולי אוגוסט. מדובר בעלייה של 1.5% בשנה וחצי האחרונות.

גם הריבית על משכנתאות לא צמודות התייקרה באוקטובר. הריבית השקלית הממוצעת עלתה ל-3.14% בהשוואה ל-2.94% בחודש ספטמבר ול-2.89% בחודש אוגוסט. בשנה האחרונה עלתה הריבית ב-1%.

הריבית השקלית לכל תקופה מחושבת כממוצע הריבית השקלית המשתנה לריבית השקלית הקבועה. אמנם, מדובר על משכנתאות שונות, אבל בבנק ישראל מפרסמים את המידע המצרפי כאשר בפועל הריבית הקבועה גבוה יותר מהריבית המשתנה.

אז למה רבים שמעדיפים ריבית קבועה? ובכן, מי שלוקחים משכנתא בריבית קבועה אמנם מאבדים את הגמישות, אך "משלמים" יותר תמורת ביטחון: לא יהיו הפתעות והם תמיד ישלמו לפי הריבית שלקחו, גם אם הריבית במשק תעלה. מצד שני, נוטלי הריבית משתנה אמנם נהנים מריבית נמוכה יותר, אבל חשופים לסיכון אם הריבית תעלה, כפי שאכן צופים כלכלנים רבים.

רוב הלווים היום מפזרים את המשכנתא על פני כמה מסלולים: ריבית משתנה פריים, ריבית קבועה, צמודה ועוד, כאשר המרכיב הקבוע בשנה האחרונה הולך וגדל, מחשש שהריבית תעלה.

למה ריבית המשכנתא עלתה ומה יהיה בהמשך?

העלייה בספטמבר מיוחסת לירידה בתחרות בין הבנקים. גם החודש דיווחו יועצי משכנתאות כי בנקים גדולים החליטו לא להילחם על כל משכנתא. לכן, באופן טבעי, הריבית עולה. במקביל, מוכרים הבנקים תיקי משכנתאות לגופים פיננסים וחברות ביטוח במטרה מוצהרת להקטין את החשיפה לשוק הדיור ולהגדיל את החשיפה לשוק הצרכני, שבו הם אמורים להרוויח יותר (ריביות גבוהות יותר). 

המגמות הללו, לצד העלאה צפויה בשנה הבאה בריבית בישראל, צפויות להמשיך ולתמוך בעליית ריבית המשכנתא.

מדריך משכנתא

כל מה שצריך לדעת על ריבית המשכנתא