כוזהינוף לתושבי גבעת עמל: נעביר פיצוי אחרון עד סוף החודש

לאחר לחץ מכיוונם של המפונים על משפחת כוזהינוף, שכלל הפגנות ושכנוע של בכירים להדיר את רגליהם מטקס הנחת אבן-הפינה - המשפחה הודיעה כי תשלם כ-5 מיליון שקל נוספים עד סוף החודש למשפחות שפונו

משפחת כוזהינוף / צילום: ישראל ברדוגו
משפחת כוזהינוף / צילום: ישראל ברדוגו

עוד לפני שהתחיל פרויקט "מגדל בראשית בבלי" התחילו איתו הצרות, אך נראה שהם מגיעים לפתרונן: משפחת כוזהינוף, בעלת הקרקע בקצה הדרומי של שכונת בבלי, במתחם גבעת עמל מול מגדלי יו, הודיעה כי תשלים את תשלום הפיצויים למפונים עוד החודש.

לדברי כוזהינוף, בערב חג סוכות הודיעו האם נורית והבנים מוטי, יקי ואורן למשפחות שפונו מהשטח בגבעת עמל לפני כשנה כי עד סוף החודש תעביר המשפחה למפונים את התשלום האחרון. לדברי המשפחה מדובר בתשלום שהינו לפנים משורת הדין, שכן לפי הסיכום בין הצדדים מלוא התשלום יתבצע רק לאחר אישור התוכנית לאיחוד המגדלים למגדל אחד שיניב למשפחה זכויות בניה נוספות.

ההיסטוריה של הפרויקט שרק לפני ימים אחדים נחנך בו משרד המכירות ארוכה וידעה סכסוכים רבים. משפחת כוזהינוף רכשה את הבעלות בקרקע מידי המשפחות אברמוביץ וזיתוני בתמורה ל-190 מיליון שקל, זאת לאחר שענבל אור העלתה את המקום לכותרות אך נכשלה בגיבוש קבוצת הרכישה לפרויקט.

קבלת הזכויות לפרויקט מכיוונם של כוזהינוף כללה גם את 7 משפחות (מורכבות מ 2-3 בתי אב) שאותם היא צריכה לפנות. במארס 2015, המשפחות חתמו עם כוזהינוף על הסכם לפיו כוזהינוף יפצו את שבע המשפחות שגרו בשטח, חלקן גם מהדור השני למתיישבים במקום, בכ־20 מיליון שקל בסך הכל. לפי ההסכם, כ־75% מהסכום שולמו מיד עם חתימת ההסכם בעוד תשלום שאר הסכום (5 מיליון שקל) נדחה למועד שבו תאושר התוכנית שכוזהינוף הגישו לוועדה המקומית.

המשפחות ראו בהתנהלות זאת של כוזהינוף כפתיחת מלחמה ואלו הפעילו לחצים על המשפחה לתשלום מיידי של הסכום.

הרקע לעיכוב בתשלום הוא עיכוב תכנוני. משפחת כוזהינוף התכוונה להקים שני בניינים בני 14 ו־22 קומות, אך היא הגישה בקשה, שאושרה בוועדה המקומית במארס אשתקד, לאחד את שני הבניינים למגדל אחד של 41 קומות, שיגדל ב־30 דירות ל־175 דירות סך הכל.

אלא שמה שהיה ברור כל כך ונראה כעניין טכני של שינוי תוכנית הסתבך. התוכנית קיבלה את ברכת הדרך של העירייה, אך זכתה להתנגדות מחברת אלעד שבבעלות יצחק תשובה ובונה ארבעה מגדלים בני 44 קומות שיכללו 700 דירות בסמוך. בינתיים, אלעד מגורים הגישה ערר לוועדה המחוזית ולמרות שטרם ניתנה החלטה - כוזהינוף הודיעו על התחלת עבודות החפירה שיהיו רלבנטיות לשתי התוכניות.

"לאור בקשת העירייה עשינו מאמצים גדולים על מנת שנוכל להקדים את התשלום הנוסף למפונים, וזאת לפנים משורת הדין ולמרות שההסכמים מתנים את התוספת בקבלת האישור הסופי לתכנית", אמרה נורית כוזהינוף. לדבריה, "חשבנו שלא נכון שהתושבים שפונו ייאלצו להמתין עד לתום הליכי הביורוקרטיה של ועדות התכנון. פרויקט מגורי היוקרה 'בראשית בבלי' יצא לדרך, ואני בטוחה שגם משפחות המפונים יתחילו כעת בדרך חדשה וטובה".

מגדל "בראשית בבלי" תוכנן ע"י משרד האדריכלים יסקי-מור-סיון ויתנשא לגובה של 44 קומות, ויכלול 174 יחידות פאר. הבנייה לפי היזמים תתחיל ב-2017 וצפויה להסתיים בראשית 2021.