נשיא צ'יינה גלקסי: "זה הזמן הנכון להשקיע בישראל"

ג'ייסון וונג, נשיא חברת ההשקעות הסינית צ'יינה גלקסי ונשיא ZVCA, ארגון קרנות הון סיכון ופרייבט אקוויטי מהגדולים בסין, קפץ לביקור בארץ כדי "לייצר בסיס כמה שיותר רחב לשיתופי-פעולה ישראלים-סינים"

ג'ייסון וונג / צילום: איל יצהר
ג'ייסון וונג / צילום: איל יצהר

משלחות סיניות לארץ הפכו כבר מזמן לדבר שבשגרה. ההון הפנוי הלא מבוטל של משקיעים סינים מאפשר להם להשקיע כמעט בכל דבר שזז, החל מתעשיות לואו-טק וכלה בהיי-טק. לכן, לא פלא שישראל מהווה אטרקציה עבורם. באחרונה הגיעה לארץ משלחת כזו, אותה ארגנה סימבה-סין, חברה בבעלות משותפת של ישראלים וסינים שמסייעת למשקיעים סינים, פרטיים וממשלתיים כאחד, למצוא את מה שהם מחפשים בשוק ההיי-טק הישראלי.

אחד מחברי המשלחת היה ג'ייסון וונג (Wang Xuejun), נשיא צ'יינה גלקסי השקעות (China Galaxy Investment Management) שמכהן במקביל כנשיא ZVCA, ארגון קרנות הון סיכון ופרייבט אקוויטי מהגדולים בסין. צ'יינה גלקסי הוקמה בשנת 2007, מוגדרת NGO (Non-Governmental Organization), מנהלת הון של 4.5 מיליארד יואן (675 מיליון דולר) ומשקיעה בתחומי הקלינטק, אינטרנט, טכנולוגיות מידע וביומד. המטרה של ZVCA היא לסייע למשקיעים סינים להשקיע מחוץ לסין ולייצר שת"פים בינלאומיים.

"סין היא מרכז ייצור עולמי גדול וכדי לשמר צמיחה של תעשיית הייצור אנחנו זקוקים להרבה חדשנות וישראל ידועה בחדשנות הטכנולוגית שלה", מסביר וונג את אחת מסיבות ביקורו בארץ. "ועדיין, ישראל היא שוק קטן ולכן מטרת הביקור שלי היא גם לסייע לחברות ישראליות להתרחב גלובלית ולעבוד עם חברות סיניות כדי לחדור לשוק הסיני".

וונג טוען כי, בין היתר, הבסיס לשת"פ בין חברות ישראליות לסיניות הוא העובדה שישראל וסין דומות באופן שבו הן מתמקדות בחינוך הדור הבא. "לא מדובר בדמיון בין מערכות החינוך אלא בחשיבות שניתנת לחינוך, בתפקיד שיש לו בקדמה טכנולוגית וכלכלית. כמו כן, הישראלים מאוד ישירים ופרקטיים. כמוני".

אך, מטבע הדברים, החיפוש אחר חדשנות ו/או שווקים חדשים לא מבטל את כל המחסומים שיש בדרך לשיתוף-פעולה כזה או אחר בין ישראל לסין, לפחות לדברי וונג. "בגלל מחסומי שפה ובגלל האופן שבו כל צד עושה עסקים, המידע בין שני הצדדים לא תמיד מועבר נכון, ולא פעם נוצרות אי-הבנות. כמו כן, בגלל שלא מעט עסקים בסין נמצאים בשליטה ממשלתית, לא תמיד הם יכולים להשקיע ישירות בחברות מערביות כמו חברות ישראליות. זו אחת הסיבות שהגעתי לישראל - כדי לייצר בסיס כמה שיותר רחב לשיתופי-פעולה ישראלים-סינים".

- גל ההשקעות הסיני בישראל נמצא בתחילתו או שצפויה האטה, בין היתר בגלל ההאטה בכלכלה הסינית?

"לדעתי זו רק ההתחלה. זה הזמן הנכון להשקיע בישראל אבל צריך את האנשים הנכונים כדי שזה יקרה, והדבר נכון לגבי שני הצדדים. יש הרבה שמדברים על שיתופי-פעולה אך לא עושים, ואז זו סוג של בועה".

- יש כאלו שאומרים כי ישראל מתחילה לאבד את מעמדה כסטארט אפ ניישן. מהי דעתך?

"כדי שישראל תשמר את המובילות הטכנולוגית שלה היא חייבת לתת תשומת לב לאקו סיסטמס של תעשיית הטק, כלומר להקפיד שהממשלה והאקדמיה ימשיכו לתמוך בה ולא רק המגזר הפרטי".

- אז אינך רואה סיבה לדאגה?

"לא צריך לדאוג לגבי החדשנות הטכנולוגית עצמה אלא לאיך ממסחרים אותה. ישראל היא שוק קטן, וכדי להצליח, חברה ישראלית לייצר כמה שיותר שיתופי-פעולה עם שווקים גדולים כמו סין. לפעמים יזמים ישראלים מנסים לייצר שיתוף-פעולה מעמדת הגנה, בעיקר הגנה על הקניין הרוחני (IP) ואז הזהירות שבה הם נוקטים הופכת למחסום. צריך להיות יותר פתוחים".

- הריצה של יזמים ישראלים לאקזיט - במקום לנסות לבנות חברות גדולות - בעייתית?

"לא, היא מתאימה לישראל. בישראל זה לא טבעי להגדיל חברות ולבנות חברות גדולות כמו בארה"ב. לכן, זה לגיטימי שמוכרים חברות בתחילת דרכן ולפעמים זה יתרון. חדשנות באה בעיקר לידי ביטוי בחברות קטנות. חברות גדולות הן הרבה פחות חדשניות, וחדשנות זה משהו שצריך לשמר".