פי גלילות: תוכנית הבנייה דרום גלילות של רמ"י פוגעת בזכויותינו

החברה פנתה לביהמ"ש בדרישה לעצור את קידום תוכנית "דרום גלילות" במוסדות התכנון ■ מדובר בתוכנית לבניית אלפי יחידות דיור בין רמת-השרון לת"א

דרום גלילות / צילום: צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
דרום גלילות / צילום: צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

חברת פי גלילות הגישה לפני מספר ימים לבית המשפט המחוזי בתל-אביב תביעה נגד רשות מקרקעי ישראל, בדרישה לעצור את קידום תוכנית "דרום גלילות" במוסדות התכנון. מדובר בתוכנית לבניית אלפי יחידות דיור בין רמת-השרון לתל-אביב-יפו.

בכתב התביעה טוענת החברה כי רמ"י "אינה רשאית לקדם את התוכנית הידועה בשם "דרום גלילות - מתאר מפורט" ו/או להגישה למי מוועדות התכנון, לרבות הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז תל-אביב או לוועדה ארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל)... ללא כינוסה של ועדת היגוי בהתאם להסכם מיום 26.12.2002 בין הצדדים, אשר התובעת נמנתה בין חבריה".

בתביעה, שהוגשה בידי עו"ד דן בן-נר ממשרד כהן, בן-נר, דורון ושות', דורשת פי גלילות לכנס לאלתר את ועדת ההיגוי בהתאם להסכם האמור, ולהעביר לידיה "את מלוא המסמכים ששימשו לצורך הכנת התוכנית המפורטת ולצורך שקילתה וכל מסמך הקשור והרלוונטי לתוכניות".

בפי גלילות טוענים כי רמ"י "הפרה את ההסכם הפרה יסודית, משנמנעה ומסרבת לכנס ועדת היגוי או לכלול נציג של פי גלילות בוועדת היגוי, ומשבחרה במתווה לאישור התוכנית אשר יש בו משום ניסיון פסול לעקיפה של ההסכם ולהתנערות מהוראותיו".

החברה דורשת מבית המשפט לעצור את קידום התוכנית ולדאוג כי כל ההחלטות לגבי התוכנית האמורה יתקבלו רק בשיתוף-פעולה עימה, כמתחייב מההסכם שנחתם ב-2002.

התוכנית שאליה מתייחסת החברה בתביעה היא תוכנית מתאר למגורים ותעסוקה שברמ"י החלו לקדם כבר בעשור הקודם, יחד עם הרשויות המקומיות באזור (רמת-השרון ותל-אביב-יפו), שלחברת פי גלילות יש זכויות בקרקע בשיעור כ-10% משטח התוכנית.

בתביעה שהוגשה מפורט כי לאחר משא-ומתן ממושך הגיעה החברה להסכמה מול רמ"י, פינתה את מסוף הדלקים, הסכימה להסיר תוכנית שקידמה במקום ואף מחקה הליך משפטי שהתנהל מול רמ"י. במקביל, רמ"י התחייבה לשמור על הזכויות של החברה בקרקע ולכלול אותה בכל הליך תכנוני עתידי על הקרקע על-ידי הקמת צוות היגוי. בחלוף השנים התברר לחברת פי גלילות כי רמ"י החליטה לקדם תוכנית ללא הקמת ועדת היגוי, ולכן החברה החליטה כעת להגיש את התביעה.

"לאחרונה, ובעקבותיהם - ככל הנראה - של לחצים פוליטיים, השתנתה התמונה", כותבים עורכי דינה של פי גלילות בתביעה. "לאחר שנים מספר של ישיבה בחיבוק-ידיים, ללא קידום כלשהו של התוכנית, התחוור לפי גלילות כי ללא ידיעתה וללא שיתופה בוועדת ההיגוי או בהליך קבלת ההחלטות כולו, בכוונת רמ"י לשנות את המתווה המתוכנן ולקדם תוכנית שונה ומזורזת במתחם המרכזי של התוכנית, במסגרת החוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור. במסגרת התוכנית החדשה נפגעות זכויותיה של החברה במקרקעין באופן ממשי וקשה".

הפגיעה שאליה מתייחסת החברה היא הפחתת מספר יחידות הדיור בתוכנית המקודמת כעת ועתידה לעבור לותמ"ל, מכ-10.8 אלף יח"ד ר לכ-9,000. עוד טוענת החברה כי בתוכנית המקורית זכויותיה היו במוקד התוכנית, ואילו כעת הועברו למתחם צפוני שייהנה מפחות זכויות בנייה ויקודם בשלב מאוחר יותר.

"נראה כי לאחרונה, מאז אוגוסט 2015, בשל לחצים מגורמים ממשלתיים ופוליטיים, המטרה מקדשת את כל האמצעים", אומרים עורכי הדין של פי גלילות על קידום התוכנית החדשה. "הפרת ההסכם השיטתית בולטת לא רק באי-שיתופה של החברה בתהליך קבלת ההחלטות אלא בסירובם התמוה והמתמשך של המשיבים (רמ"י) למסור לחברה העתק מהתוכנית או מתקנון התוכנית, לאחר קבלת ההחלטות, ולו לעיון ולבדיקה בלבד".

מרשות מקרקעי ישראל נמסר בתגובה: "טרם התקבלה תביעה כלשהי של פי גלילות, לכשתתקבל, הרשות תתייחס בהתאם. רמ"י פועלת במרץ לקדם את כל התוכניות המפורטות במתחם פי גלילות, לרבות התוכנית המרכזית שאמורה להניב כ-5,000 יחידות דיור שישווקו במסגרת תוכנית מחיר למשתכן.

"רמ"י נמצאת בקשר רצוף עם חברת פי גלילות וכמובן שלא תפגע בכל זכות שלה או של יזמים פרטיים אחרים, אך לא תאפשר להם להפוך את קידום התכנון ושיווק קרקעות המדינה לבני-ערובה של האינטרסים הכלכליים של השוק הפרטי".