המפסידים מקריסת אורתם: גינדי, אורי דורי ומחזיקי האג"ח

צחי נחמיאס (בתמונה), בעלי מגה אור ומי שכמעט השתלט על אורתם סהר: "אלוהים שומר עלינו" ■ גינדי הפסידה כ-50 מיליון מקריסת המרפסות - ולא תראה כנראה שקל מאורתם

צחי נחמיאס / צילום: מירי נחמיאס
צחי נחמיאס / צילום: מירי נחמיאס

קריסתה של אורתם סהר, אחת מחברות הביצוע וייזום הנדל"ן הגדולות בשוק, צפויה להותיר אחריה נפגעים רבים, החל מעובדי החברה, דרך בעלי המניות ומחזיקי האג"ח של החברה (להם חייבת החברה כ-300 מיליון שקל) ועד רוכשי הדירות בפרויקטים אותם הקימה.

נפגעת עיקרית מהקריסה, שאינה נופל באחת מהקטגוריות שנמנו לעיל, היא חברת גינדי השקעות, שאורתם סהר הקימה עבורה פרויקט מגורים בחדרה, בו קרסו ב-2013 שתי מרפסות. עד כה היקף ההפסד שרשמה גינדי השקעות כתוצאה מהאירוע מתקרב ל-50 מיליון שקל, והוא אף עשוי לגדול בשנים הבאות. אם קיוו בגינדי כי יוכלו לגבות את סכום ההפסד או את חלקו מאורתם סהר, הרי שהסיכויים לכך אפסו כעת.

בגין הנזקים שנגרמו לה מהתמוטטות המרפסות, הגישה לאחרונה גינדי תביעה בהיקף של 100 מיליון שקל נגד חברת אורתם מליבו, החברה הבת של אורתם סהר. בתביעה נטען כי האירוע נגרם כפועל יוצא של מעשים ומחדלים של אורתם מליבו, שהייתה הקבלן המבצע בפרויקט. התביעה כוללת דרישה לתשלום של 45 מיליון שקל בגין אובדן רווחים, 23 מיליון שקל בגין הוצאות על דיירים ונלוות, 12 מיליון שקל עבור הוצאות יועצים וחוות דעת, 10 מיליון שקל בגין התייקרות עלות האג"ח של גינדי וסכום דומה (10 מיליון שקל) בגין נזקי מוניטין.

בגינדי השקעות הסבירו עם הגשת התביעה כי "אורתם מליבו, שנחשבה באותה העת לאחת מחברות הבנייה הגדולות והמובילות בישראל, בנתה את הפרויקט שלא על פי התוכניות, תוך ביצוע שורה של מעשים ומחדלים רשלניים ותוך הפרת ההתחייבויות כלפי גינדי. האירוע פגע בשמה הטוב ובמוניטין הרב של גינדי שניצבה בחזית הביקורת הציבורית". התביעה הוגשה גם נגד חברות הביטוח הראל וכלל לגביהן טענו בגינדי כי השתיים התנערו מחבותן הביטוחית.

באירוע, שהתרחש בדצמבר 2013, קרסו שתי מרפסות בפרויקט "גינדי פארק חדרה", שברחוב נחל פרת בעיר, הכולל שני בניינים מגורים זהים בני 38 יחידות דיור כל אחד. לאחר הקריסה הוכרזו הבניין וזה שנבנה בסמוך לו בפרויקט כבניינים מסוכנים, והכניסה אליהם נאסרה, זאת מכיוון שלא ניתן היה לשלול את האפשרות שהבעיה שגרמה לקריסת המרפסות בבניין הראשון, קיימת גם בבניין השני.

מהבקשה שהגישה אורתם אתמול לביהמ"ש עולה כי חיזוק המבנים שנדרש בעקבות התמוטטות המרפסות, גרר להוצאות בלתי צפויות בסך של 26 מיליון שקל, וזאת בנוסף לפגיעה במוניטין שלה ושל החברה הבת מול שוק ההון ומול לקוחותיה הקיימים והפוטנציאליים. חברות הביטוח לא הסכימו לכסות את הנזקים ותביעה מולן טרם הוגשה.

ההימור של אורי דורי

מפסיד נוסף מקריסתה של אורתם סהר הוא יו"ר החברה ושותפו של בעל השליטה אמיר נחום, הקבלן הוותיק אורי דורי, המחזיק כיום 15.5% ממניות אורתם סהר, ששווין התאדה ומשקף לו הפסד של מיליוני שקלים. ב-2011 נאלץ דורי לפרוש מניהול חברת הבנייה שהקים (קבוצת א. דורי) אחרי כ-30 שנה, במהלכן הפך לאחד משחקני הנדל"ן המרכזיים בשוק המקומי.

זאת לאחר שחברת גזית גלוב של חיים כצמן החליטה להיענות בחיוב להצעת היפרדות שהגיש לה דורי - על רקע חילוקי דעות בין השותפים - ולרכוש מידיו את חלקו בחברת הנדל"ן. על פי תנאי מנגנון ההיפרדות בין הצדדים, שילמה גזית גלוב לדורי ולשותפו דוד כץ כ-80 מיליון שקל תמורת חלקם (50%) בגרעין השליטה בא. דורי.

כשנה לאחר מכן רכש דורי יחד עם קרן כלירמרק 22% ממניות אורתם סהר מידי בית ההשקעות פסגות תמורת 24 מיליון שקל לפי שווי חברה של 110 מיליון שקל, ובהמשך אף מונה ליו"ר החברה, תפקיד בו הוא מכהן עד היום. זאת מיד לאחר שפסגות רכש מכונס הנכסים של חברת דוראה 42% ממניות אורתם סהר כנגד קיזוז חוב של יותר מ-55 מיליון שקל שקל. בידי פסגות נותרו כיום כ-14% ממניות אורתם סהר.

הלקח של נחמיאס

בצד "המרוויחים" מקריסת אורתם סהר ניתן לציין את חברת הנדל"ן מגה אור, שבשליטת היו"ר צחי נחמיאס. לפני קצת יותר משנה החלה מגה אור במגעים לכניסה לשותפות באורתם סהר באמצעות השקעת 20 מיליון שקל במניות החברה, לפי שווי של 80 מיליון שקל לאורתם סהר (לפני הכסף), אולם מגעים אלה ירדו מהפרק תוך חודשים ספורים.

נחמיאס סיפר היום כי "שקלנו אז להרחיב את הפעילות שלנו גם לתחום המגורים, אבל בסוף דירקטוריון החברה החליט להתמקד בתחום הייזום של נכסים מניבים ולא להיכנס לתחום פעילות חדש. מאז המגעים לא עקבתי אחרי החברה, אבל ממה שאני קורא, אפשר להגיד שאלוהים אוהב אותנו ושומר עלינו, והמסקנה היא לא לחפש הרפתקאות אלא להתמקד במה שאנחנו יודעים לעשות".

בעלי מניות אורתם סהר
 בעלי מניות אורתם סהר

אירועים מרכזיים  באורתם
 אירועים מרכזיים באורתם