האם הילארי קלינטון מאבדת את הבחירות בארה"ב?

שלוש שאלות ושלוש תשובות מפורטות על הסנוקרת שחטפה המועמדת הדמוקרטית ■ 8 ימים לבחירות בארה"ב - ניתוח הזירה הפוליטית

דונלד טראמפ והילארי קלינטון  / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ והילארי קלינטון / צילום: רויטרס

1. האם הנשיאות חומקת להילארי קלינטון מהידיים בעקבות המכתב לקונגרס של ג'יימס קומי, ראש FBI,  שבו הוא הודיע על בדיקת התכתבויות דוא"ל נוספות של המועמדת הדמוקרטית?

לא. רחוק מזה. ברור שבעקבות פרסום המכתב שוב לא תוכל הילארי קלינטון לגלוש בקלילות לבית הלבן רק על גלי הסלידה מדונלד טראמפ והמוניטין שבנתה לעצמה כלוחמת למען נשים, ילדים ומשפחות המעמד הבינוני. היא תצטרך לעמול יותר, למצוא דרכים חדשות לערער את שיווי משקלו של טראמפ.

קלינטון שוב מוצאת את עצמה בעמדת מגננה, אחרי אחת מהתקופות הקשות ביותר בקמפיין שלה: בתחילתה נחשפו, באמצעות וויקיליקס, טובות הנאה שבעלה הפיק לכאורה מקרן הצדקה שקרויה על שמם; אחר-כך הודיע הבית הלבן על עלייה חדה בשנה הבאה בדמי הביטוח הרפואי לחלק מהמבוטחים בתכנית אובמה-קייר, יציר כפיו של ברק אובמה, שקלינטון מוצאת עצמה כפותה אליה בכבלים אסוציאטיביים; ועכשיו המכתב הסנסציוני של ג'יימס קומי, שבכיכול מטיל צל כבד על המועמדת הדמוקרטית.

אבל, עד כמה כבד הצל? למעשה, המכתב הזה חף מעובדות, למעט אחת: הבולשת הפדרלית החליטה לבדוק אי-מיילים חדשים, לכאורה "רלוונטיים" לחקירת קלינטון, שנחשפו בחקירה של פרשייה אחרת, שאינה קשורה בה כלל. כעת אנחנו יודעים, הודות להדלפות ממקורות עלומי שם, שמדובר בחקירה של אנתוני ווינר, בעלה - הפרוד - של הומה עבדין, העוזרת האישית הצמודה של קלינטון, וציר לשעבר בבית-הנבחרים, שחשוד במשלוח מסרונים עם תכנים מיניים לקטינה בת 15. הדוא"לים שנקשרים לקלינטון נמצאו במחשב שלו, שבו השתמשה גם עבדין.

האם יש משהו באימיילים האלה שמעיד על עבירות, או על כוונה לבצע עבירות? משהו שמבדיל אותם מרבבות האימיילים הקודמים של קלינטון, שחוקרי FBI סרקו בקפידה במשך חודשים אך לא מצאו בהם שום דבר מפליל שיצדיק הגשת כתב אישום?

 

קומי אינו יודע. הוא רק מציין שנודע לו על הדוא"לים החדשים ביום ה' וכי הוא "מסכים ש-FBI צריך לנקוט צעדי חקירה מתאימים שיאפשרו לחוקרים לבחון את האימיילים, לקבוע האם הם מכילים מידע מסווג ולהעריך את חשיבותם לחקירה".

קומי אפילו אינו יודע אם האימיילים החדשים "משמעותיים". הזעקה הגדולה שהשמיע טראמפ - "השחיתות של הילארי קלינטון היא בקנה מידה שלא ראינו אף פעם... היא יותר גרועה מווטרגייט" - אינה אלא, במחילה, פתפותי ביצים. הוא אינו יכול לדעת מה שראש FBI מצהיר שאינו יודע.

למעשה, נראה שהבולשת הפדרלית מתחילה לרדת מהעץ הגבוה שעליו טיפס קומי בסוף השבוע. פקיד ב"רשות לאכיפת חוק", כנראה בכיר ב-FBI, אמר ל"לוס אנג'לס טיימס" כי האימיילים במחשב של ווינר ועבדין בכלל לא נשלחו מקלינטון ולא נשלחו אליה (כנראה שקלינטון ו/או עבדין היו מכותבות עליהם). יתר על כן, המידע שכלול באימיילים החדשים דומה כנראה למידע שהיה כלול באימיילים שנבדקו בעבר (ושלא נמצא בו בסיס להגשת כתב אישום).

מדוע הוחלט אפוא על חקירה חדשה? רק כדי להיות בטוח, השיב המקור. זו הצהרה מחרידה. איך מרשה לעצמו ראש FBI להתערב באופן גס בתהליך הבחירות לנשיאות, שבו משתתפים מאות מיליוני אזרחים, על סמך בסיס רעוע כל כך? בעקבות קריאות של הדמוקרטים לפרסם מידע מלא על החקירה החדשה, ייתכן שקומי ייאלץ לפרסם הודעת "טיהור", שתפזר את הענן מעל קלינטון כבר בימים הקרובים.

אך אם לא יעשה כן, כיצד יגיבו הבוחרים בעשרת הימים שנותרו עד הבחירות על המכתב של ראש FBI? בואו נבחן אירוע דומה, ב-5 ביולי השנה, כאשר קומי הכריז, בעקבות סיום הבדיקה הראשונה של האימיילים של קלינטון, שאין מקום להגיש נגדה כתב אישום פלילי, אך בה בעת מתח עליה ביקורת נוקבת. הוא האשים אותה אז ברשלנות חמורה בטיפול במסמכים מסווגים, הציג אותה כמי שאינה דוברת אמת והעמיד בספק את כושר השיפוט שלה. למעשה, דבריו נשמעו כהסבר מדוע היה צריך להגיש נגדה כתב אישום. רפובליקאים רבים טענו כך.

הבוחרים לא התרגשו. ב-4 ביולי, יום לפני הצהרת קומי, נהנתה קלינטון מיתרון של 4.1% על טראמפ במודל שקלול הסקרים של "האפינגטון פוסט". ב-17 ביולי, התכווץ היתרון שלה ל-2.5%. במלים אחרות, ה"רווח" נטו של טראמפ מאותה פרשה היה 1.6%. תזוזה דומה הסתמנה במודל שקלול הסקרים של Real Clear Politics: היתרון של קלינטון הצטמצם מ-4.6% ב-4 ביולי ל-3.2% ב-17 ביולי.

נכון ליום א' בבוקר (שעון ישראל), היתרון של קלינטון על טראמפ במודל של "האפינגטון פוסט" היה 7.1%, ובמודל של RCP - רק 5.2%. טראמפ יהיה צריך לנגוס מהיתרונות האלה הרבה יותר מ-2% כדי להגדיל את סיכוייו להיבחר לנשיאות, וסיכוייו מלכתחילה אינם גדולים (9% על פי אתר החיזוי של "ניו-יורק טיימס", 18.9% על פי האתר "538" של הסטטיסטיקאי נט סילוור, 1.8% על פי "האפינגטון פוסט", 13% על פי האתר Predict Wise, ו-3% על פי האתר Princeton Election Consortium).

מעבר לזה, קלינטון נכנסת לבחירות עם יתרון מובנה במספר האלקטורים שלה. על פי החישוב של אתר התחזיות Cook Political Report, מובטחים לקלינטון 293 אלקטורים במדינות "כחולות", כלומר דמוקרטיות או שנוטות להצביע בעד מועמדים דמוקרטים - 23 יותר מהמספר המינימלי של אלקטורים שדרוש לזכייה בנשיאות.

לטראמפ, לעומת זאת, מובטחים 179 אלקטורים בלבד ממדינות "אדומות", כלומר מדינות רפובליקאיות או שנוטות להצביע בעד מועמדים רפובליקאים. למדינות המתנדנדות, שאינן שייכות לשום מחנה, יש רק 66 אלקטורים. גם אם טראמפ יזכה בכל המדינות המתנדנדות, הוא לא יגיע למספר הקסם 270. לא סביר שהמכתב לקונגרס יצליח לשנות את דפוס ההצבעה באחת מהמדינות הדמוקרטיות.

צריך להדגיש, שכל אתרי החיזוי לעיל מסתמכים על סקרים שנערכו לפני המכתב של קומי ביום ו'. רק באמצע השבוע יפורסמו סקרים חדשים שימדדו את השפעת המכתב הזה על הבוחרים. יתר על כן, טראמפ החל לכווץ את הפער בינו לבין קלינטון בימים שקדמו לפרסום המכתב. כך, למשל, הוא הקטין את הפער בינו לבין קלינטון מ-7.1% ל-5.7% על פי מודל שקלול הסקרים של האתר "538". התחזית של אתר זה העלתה את סיכוייו לזכות בנשיאות מ-12% ל-18% עתה.

ובכל זאת, רק רעידת אדמה מסיבית, אולי בדרגה 8 בסולם ריכטר, תוכל למוטט את היתרון העכשווי של קלינטון; המכתב של קומי הוא, אולי, בדרגה 4. בהשאלה, מבנים חלשים יקרסו, כלומר בוחרים שמלכתחילה לא אהבו את קלינטון ולא נתנו בה אמון, אך החליטו להצביע בעדה בגלל סלידתם מטראמפ, עלולים להישאר עתה בבית ולא להצביע.

מנגד, חלק מתומכי טראמפ, שהסקרים האחרונים ריפו את ידיהם וששקלו לא לצאת לקלפיות, שואבים עתה אנרגיה חדשה מהמכתב של קומי ומהרעש שמקים מטה טראמפ סביבו והם דווקא יצאו לבחור בהמוניהם. יחד עם זאת, תומכי קלינטון שהיו שאננים בגלל הסקרים, לא ייקחו סיכון ולא יישארו בבית ביום הבחירות.

כל האמור לעיל אינו מוציא מכלל אפשרות ניצחון של טראמפ. Stranger things have happened, אם לצטט את האמרה בת האלמוות של איליין בנס מ"סיינפלד". כל יום שבו עוסקת המדיה באימיילים של הילארי הוא יום נוסף שהיא אינה עוסקת בדונלד טראמפ, ומבחינתו זו מתנה משמיים. עדיין קיימת אפשרות רחוקה שהחיטוט הקפדני באימיילים החדשים יגלה איזו פצצה. וויקיליקס יוכל להדליף עוד מסמך חושף שחיתויות לכאורה בקרן קלינטון. טראמפ, בניצוץ של גאוניות, יוכל לתת סוף סוף פומבי לדיווחיו השנתיים למס הכנסה, מהלך שבוודאי יוסיף לו מיליוני מצביעים. מוניקה תוכל לתת ראיון חושפני לפוקס ניוז עם גילויים חדשים על הטכניקות של ביל. הכול יכול להיות. בכל אופן, אני מהמר על הילארי. 

כותרות היום
 כותרות היום

2. האם ראש FBI, רפובליקאי, זמם להסיט את קלינטון מדרך המלך לבית הלבן ולהעניק את הנשיאות למפלגתו באמצעות מניפולציה של הלך הרוח הלאומי?

ממש לא. אבל, ג'יימס קומי אינו צדיק, הוא בסך-הכול דאג לעורו כאחרון הביורוקרטים בוושינגטון. האמת היא, שאין לקנא בו. לאחר שהוצגו לפניו האימיילים החדשים שנחשפו במחשב של ווינר, מצא קומי את עצמו לכוד במצב גרוע מזה של האסיר הקלאסי בקורס לתורת הסיכויים: האסיר יושב בתא עם שלוש דלתות - האחת מובילה לביצת תנינים, השניה לגוב אריות והשלישית לסטארבאקס. איך יגיע האסיר לקפה-לאטה שלו?

בתא הווירטואלי של קומי היו שתי דלתות בלבד, ומאחורי כל אחת מהן המתין גורל מר ואכזר. פתיחת הדלת הראשונה חייבה השלכתה של הילארי קלינטון לכלבים, מהלך שהיה חושף את קומי לביקורת קשה של הדמוקרטים, אולי עם פוטנציאל לסיום קריירה.

פתיחת הדלת האחרת הייתה מניחה את קלינטון לנפשה, אך הג'נטלמניות הזו הייתה הופכת את קומי מטרה להתקפות קשות של הרפובליקאים, בהנחה שהם היו לומדים על המחווה שלו בסופו של דבר. אחרי הכול, הרפובליקאים לא שכחו את החלטתו להימנע מהגשת כתב אישום נגד קלינטון בקיץ. גם לעימות הזה היה פוטנציאל לסיום קריירה. קומי בחר בדלת הראשונה ועתה הוא סופג את ברד הנאצות של הדמוקרטים, ולמרבה הפתעתו גם של רפובליקאים ("למה אתה מגלה לנו זאת רק עכשיו"?)

לא מן הנמנע שקומי הונע על-ידי פחד, כתב בסוף השבוע "אטלנטיק מגזין". הקונגרס צלה את קומי על אש קטנה בשימוע בספטמבר, שבו נדרש להסביר מדוע החליט לא להגיש כתב אישום נגד קלינטון חודשיים קודם לכן. אם משהו היה מתגלה באימיילים החדשים, הקונגרס היה מאשים אותו בהסתרת מידע חיוני מהציבור.

בה בעת, הוא פעל בניגוד למסורת רבת שנים, שלפיה נמנע FBI בדבקות מהתערבות במהלך הבחירות. שרת המשפטים, לורטה לינץ', יעצה לו לא לשלוח את המכתב לקונגרס. קומי רצה לצאת צדיק והקדיח את תבשילו. בוושינגטון כבר החלו ניחושים מתי יגיש את התפטרותו.

3. האם הנשיאה קלינטון - כאמור, אני מאמין שהיא תיבחר - תצליח ללכד סביבה את העם האמריקאי אחרי מסע בחירות פלגני כל כך?

בהחלט לא. כפי שכתב בעל הטור פרנק ברוני ב"ניו-יורק טיימס", לתומכיו של טראמפ - כ-50 מיליון אמריקאים - צפוי ב-9 בנובמבר הנג-אובר קשה, שיימשך כל חייהם. הם לא ישכחו ולא יסלחו ל"הילארי הנכלולית". ה"תנועה" שלהם, אם להשתמש בביטוי של טראמפ, תיהפך לקהל הצופים הפוטנציאלי של TRUMP TV - כנראה המיזם הבא של המוגול מניו-יורק - שיהיה לה רייטינג מספיק גבוה כדי להוציא אלפים להפגנות רחוב נגד "הילארי המושחתת" על פי ההוראות מהמסך.

על מה שצפוי לה אפשר ללמוד משמונה שנות נשיאותו של ברק אובמה. שני בתי הקונגרס, שניהם בשליטת הרפובליקאים, ניסו להכשיל אותו בכל דרך אפשרית. ראש הסיעה הרפובליקאית בסנט, מיץ' מקונל, אמר בתחילת הכהונה השנייה של אובמה, שהתפקיד העיקרי של הסיעה הוא לא לתת לנשיא להצליח. אמר - ועשה.

כעת, עוד לפני יום הבחירות, אנחנו שומעים על מחוקקים רפובליקאים שכבר מכינים את מסלול המכשולים לנשיאה החדשה. הציר ג'ייסון צ'ייפץ (ולא, הוא לא מבטא את שמו חפץ), ראש הוועדה לניטור פעילויות הממשל, כבר הכריז שהוא מתכנן לחקור את קלינטון במשך כל ארבע שנות כהונתה. "קלינטון היא סיבה עתירת מטרות", הוא אמר. הסנטור טד קרוז הכריז, שהרפובליקאים לא יצביעו בעד שום מועמד של קלינטון לבית-המשפט העליון, למרות שהוא פועל בהרכב חסר.

נראה שנשיאותה של קלינטון תהיה דומה לקמפיין הבחירות שלה: מסע ארוך, מפרך ומתיש עד 2020.