שרת המשפטים איילת שקד מקדמת חוק נגד שופטי העליון

שקד מקדמת חוק שיאפשר למנות שופטים גם בניגוד לדעתם של שופטי ביהמ"ש העליון ■ מעוניינת שכל ארבעת השופטים שימונו בקרוב לעליון יהיו על דעתה - ונוקטת צעד חריג

איילת שקד / צילום: איל יצהר
איילת שקד / צילום: איל יצהר

משבר נוסף בין הפוליטיקה למערכת המשפט? שרת המשפטים, איילת שקד, יוצאת נגד נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, ומקדמת חוק שיאפשר למנות שופטים גם בניגוד לדעתם של שופטי בית המשפט העליון.

בשבועות הקרובים אמורים להיבחר לא פחות מ-4  שופטים לבית המשפט העליון, מה שיקבע את פניו של בית המשפט העליון ובג"ץ לשנים רבות, אולי לעשרות השנים הבאות.

שקד מעוניינת שכל ארבעת השופטים החדשים יהיו מטעמה ועל דעתה, ועל כן היא מעוניינת לצמצם את כוחם של נאור ויתר שופטי העליון. מדובר בצעד חריג, שמגיע לאחר משא-ומתן שמתנהל בשבועות האחרונים.

שקד, באמצעות חבר הוועדה למינוי שופטים רוברט אילטוב מישראל ביתנו, הגישה היום (ב') הצעת חוק שאומרת שאין יותר צורך בהסכמת שופטי העליון למינוי השופטים.

במה מדובר? כיום צריך רוב של 7 מתוך 9 חברי הוועדה (בה נמצאים נציגי ציבור, שופטי העליון ונציגי לשכת עורכי הדין) - זאת לאחר תיקון שהעביר השר לשעבר גדעון סער. על-פי המצב הקיים, באופן אפקטיבי לכל צד יש וטו, וביכולתו לבלום מינוי שופטים.

לפי ההצעה החדשה של שקד ואילטוב, יהיה דרוש רוב רגיל ולא רוב מיוחס - ובכך לא שקד תזדקק לתמיכת נאור במינויים. שרת המשפטים מנסה לנצל בכך מצב נדיר בו יש רוב לימין בוועדה לבחירת שופטים, כאשר מצרפים את נציגי הציבור לנציגי לשכת עורכי הדין.

שקד עדכנה את נאור במעשה והבהירה לה כי אם שתיהן לא יגיעו לפתרון, נאור לא תקבל אפילו שני שופטים מתוך הארבעה - ושקד תדאג שארבעת השופטים אותם היא רוצה לקדם ימונו לתפקיד. גם נתניהו עודכן במעשה, ובשלב זה הוא אינו מתנגד. 

רק בשבוע שעבר השמיעה שקד ב"כנס קהלת" אמירות נוספות שקוראת לשינוי סדרים במערכת המשפט: "ליועץ המשפטי לממשלה אין זכות וטו על חוקים". השרה הבהירה כי "הייעוץ המשפטי הוא כמו יחסי עורך דין-לקוח. בסוף, מקבל ההחלטות צריך להיות נבחר ציבור".

עוד גילתה שקד בכנס כי היא פועלת לביטול ועדת האיתור ליועץ המשפטי לממשלה ואמרה: "טובי היועצים המשפטיים, כמו ברק ושמגר, נבחרו ללא ועדת איתור".