ייצוגית נגד אורכידאה אילת: הצגתו כמלון 5 כוכבים - הטעיית צרכנים

נופשת מאוכזבת טוענת כי מלון אורכידאה שיווק את עצמו כמלון בדרגת 5 כוכבים, גם באופן עצמאי וגם באופן בו הוצג באתרי בוקינג.קום ואשת טורס - בשעה שמעולם לא דורג רשמית ע"י משרד התיירות

מלון אורכידאה / צילום: אתר החברה
מלון אורכידאה / צילום: אתר החברה

בקשה להכרה בתביעה כייצוגית נגד מלון אורכידאה באילת, אתר בוקינג.קום וחברת אשת טורס הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

בתביעה, בהיקף 15 מיליון שקל, נטען כי מלון אורכידאה שיווק את עצמו כמלון המדורג בדרגת 5 כוכבים, גם באופן עצמאי וגם באופן בו הוצג באתרי האינטרנט של בוקינג.קום ושל אשת טורס - בשעה שמעולם לא דורג רשמית על-ידי משרד התיירות.

נזכיר כי תקנות דירוג בתי המלון בישראל (שאושרו ב-2012) נערכות לפי התקן האירופי, על-פי יותר מ-267 קריטריונים. בהתאם לניקוד שמקבלים בתי המלון אשר מבקשים וולונטרית להיכלל בדירוג - נקבע מספר הכוכבים של המלון, ורק אז רשאי בית המלון להציג את עצמו בדירוג. התקנות אף מאפשרות הטלת סנקציות כספיות על בתי מלון שיפרו אותן, כלומר שיציגו את עצמם כמדורגים בשעה שהם לא.

בבקשה נטען כי עצם הצגת המלון כמלון 5 כוכבים, יש בה משום הטעיית צרכנים. אם לא די בכך, נטען כי אילו המלון היה ניגש לדירוג הרשמי - הוא לא היה זוכה לקבל 5 כוכבים, היות ו"מדובר במלון המנוהל ומתוחזק מתחת לכל ביקורת".

התובעת, המיוצגת בידי עורכי הדין חנוך ארליך ודוד בלודז, ביקשה לבחור מלון לנפוש בו באילת, תוך דגש על חופשה במלון 5 כוכבים, מתוך ציפייה לקבל בתמורה חופשה במלון שזו רמתו. לשם כך היא חיפשה מלון המתאים לדרישותיה. את החיפוש היא ערכה באתר בוקינג.קום ובאתר של חברת אשת טורס. 

בשני האתרים התקבלה רשימת של מלונות המדורגים ב-5 כוכבים, בהם גם מלון אורכידאה - בו בחרה התובעת.

לטענת התובעת, באפריל האחרון היא יצאה לחופשה משפחתית, עבורה שילמה סך של 9,600 שקל (ל-4 ימים), כלומר סך של כ-1,200 שקל ללילה - "מחיר נכבד אשר המבקשת סברה כי במלון של 5 כוכבים יש כדי להצדיקו... ייאמר כבר עתה כי מבלי לגרוע מן הפרסום המטעה והאסור של דירוג המלון, התברר כי גודל החדרים, ריהוטם, מתקניהם, הלובי, הבריכה ויתר מאפייני המלון - רחוקים מאוד מהסטנדרטים של מלונות יוקרה. לא זו אף זו - המלון היה מלוכלך, מוזנח ומתוחזק מתחת לכל ביקורת". 

לטענת התובעת, היא הציגה תמונות המתעדות את מצב התחזוקה הירוד לטענתה בפני מנהלי המלון, משום שלטענתה עובדי המלון לא טרחו לבוא ולהיווכח בליקויים במו-עיניהם. בתביעה נכתב כי מנהל המלון הסביר למבקשת כי "קשה כיום למצוא עובדים טובים" ושלח אותה לדרכה. מנהלת הקבלה ושירות הלקוחות הסתפקו ב"פיצוי" בדמות ארוחת ערב במלון. לאחר מכן הוצע לה פיצוי בדמות חופשה עתידית - פיצוי אותו אין בכוונתה לממש.

לטענת התובעת, לאחר האירוח היא פנתה למשרד התיירות. במענה לפנייתה צוין כי "לגבי רמת הכיכוב, הוא אינו בדרגה של 5 כוכבים ואינו יכול להתהדר בכך, וזוהי הפרת תקנה, כאשר לפי החוק יכולים לחול על המלון קנסות בשל פרסום דרגתו שלא כדין".