מהיום: אל-על מתחילה לגבות תשלום עבור בחירת המושב

חברת התעופה מצטרפת בכך לחברות כמו לופטהנזה, אייר אירופה ואיבריה, שמחפשות דרכים להגדיל את ההכנסות על רקע השחיקה במחירי הטיסות

מחירי הדלק שצנחו יחד עם התחרות העזה מול חברות הלואו קוסט הובילו לשחיקה במחירי כרטיסי הטיסה ברחבי העולם - במגמה שנמשכת ומעמיקה בשנים האחרונות. לפיכך, חברות התעופה נאלצות למצוא דרכים אחרות להגדלת ההכנסות - אחת מהן היא גבייה עבור שירותים שעד כה ניתנו ללא תשלום.

שירות אחד כזה הוא בחירת המושב במטוס מראש באופן עצמאי באתרי החברות או דרך שירות הלקוחות. חברות הלואו קוסט מאז ומתמיד גבו על כך תשלום - וכעת יותר ויותר חברות סדירות עושות זאת גם כן, ומהיום (ג') אל-על מצטרפת אליהן ותחל לגבות 10 דולר להושבה מראש בטיסותיה.

הגבייה מתקיימת זה זמן מה, אולם היא מתייחסת רק לטיסות מנובמבר ואילך. כמובן, היא אינה מתייחסת למקומות מועדפים הכוללים מרווח גדול לרגליים או כיסאות אקזיט, שעלותם 25-100 דולר. אם כרטיס הטיסה יבוטל על-ידי נוסע שכבר שריין לעצמו מושב בתשלום - הוא לא יקבל החזר בגין התשלום עבור השירות.

הרעיון לבצע הושבה מראש תקף לבחירת מושב מועדף, אולם הוא גם מאפשר למשפחות לשריין מקומות סמוכים זה לזה. בחודשים העמוסים הושבה שתיעשה עם ההגעה לדלפקי השירות לא מבטיחה שבני משפחה ואפילו בני זוג יוכלו לשבת יחד, ולרוב המקומות שנותרים במעמד זה נמצאים בחלקו האחורי של המטוס.

כאמור, אל-על לא לבד. מ-3 בנובמבר תחל אייר אירופה לגבות תשלום עבור הושבה בטיסותיה: הנוסעים מתל-אביב למדריד ישלמו 15 דולר עבור השירות, בטיסות בתוך ספרד או אירופה ייגבו 5 דולר, ובטיסות מאירופה לצפון או לדרום אמריקה ייגבה סכום של 25 דולר. נוסעי מחלקת עסקים אינם משלמים עבור השירות.

איבריה גובה סכומים משתנים כתלות ביעד ובעונה, 19-22 דולר לשירות - לאחר שעד לאחרונה גבתה החברה כ-15 דולר עבורו. שירות הושבה בלופטהנזה עולה 11 דולר (למחלקת תיירים), ובסוויס אייר המחיר הוא 29 דולר. עם זאת, בשתי החברות בטווח של 23 שעות לפני הטיסה שירות ההושבה באופן עצמאי הוא חינמי.

הסכומים שגובות חברות התעופה
 הסכומים שגובות חברות התעופה