"כשיש סיכוי של 0.2% שמטאור יפגע בכדור הארץ, אני בפניקה"

היתרון הגדול של קלינטון הולך ומתכווץ, והדמוקרטים נכנסים ללחץ, למרות שטראמפ עדיין הרחק מהאחור ■ אז למה תומכי קלינטון כה מבוהלים? בגלל מה שמונח על כף המאזניים - לא מדובר פה על סיכוי לסגירת מסעדה שכונתית ■ אובמה מסכים: הניצחון של קלינטון לא ודאי

דונלד טראמפ והילארי קלינטון  / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ והילארי קלינטון / צילום: רויטרס

שבוע לפני הבחירות בארה"ב, אין ספק שהיתרון הגדול של הילארי קלינטון על דונלד טראמפ הולך ומתכווץ. ההתכווצות הזו החלה לפני פרץ האמוציות שהפיק הפרק החדש בסאגת הדוא"לים, ולא ברור מתי היא תיבלם, אם בכלל. במירוץ בין הארנבת לצב, הצב מתחיל להדביק, אך בינתיים לא להשיג, את הארנבת. מה שנראה לפני שבוע כניצחון בטוח, נראה עתה קצת פחות ודאי. הדמוקרטים נכנסים ללחץ, למרות שטראמפ נמצא עדיין הרחק מאחור.

אתרי התחזיות הפופולריים משלהבים את מצוקת הדמוקרטים: אתר Upshot של "ניו-יורק טיימס" נותן לקלינטון סיכוי של 88% להגיע לבית הלבן, ולטראמפ - 12%. זה נראה לגמרי לא רע, אך ב-24 באוקטובר היה המרווח 93% לעומת 7%. האתר "538" של הסטטיסטיקאי הידוע נט סילוור מעניק למועמדת הדמוקרטית סיכוי של 71.1%, וליריבה הרפובליקאי - 28.8%. אבל לפני שבוע נתן "538" לקלינטון סיכוי של 86.3%, ולטראמפ סיכוי של 13.7%.

על פי מדד ממוצעי הסקרים של אתר הבחירות הפופולרי Real Clear Politicks שיעור המצביעים לקלינטון הוא 47.5%, ולטראמפ - 45.3%, כלומר יתרון של 2.2%. ב-18 באוקטובר, היה הפער 7.1% (49% לעומת 41.9%).

ברמת הסקרים הבודדים, התמונה פחות ברורה. למעשה, אם בוחנים את יבול הסקרים העדכניים ביותר, מתחילת השבוע, יכול כל אחד לבחור את הסקר שמתאים להשקפותיו הפוליטיות ולישון בשקט בלילה. אוהדי טראמפ יתרפקו על הסקר הארצי של ABC NEWS / "וושינגטון פוסט" שלפיו נהנה טראמפ מיתרון של 1% על קלינטון (46% לעומת 45%) בהשוואה לפער של 12% לטובת קלינטון (50% לעומת 38% ב-23 באוקטובר); או על סקר שמעניק לו יתרון של 7% בקרולינה הצפונית, אחת מהמדינות החשובות ביותר במערכה הנוכחית.

תומכי קלינטון יעדיפו את הסקר הארצי של ראנד קורפוריישן שמעניק למועמדת שלהם יתרון של 9% (43.7% לעומת 34.6%), או את הסקר של Philly.com שמצביע על יתרון של 11% לקלינטון בפנסילווניה, אחת המדינות שיכריעו את גורל הקרב המר (49% מול 38%). (כל הסקרים כוללים גם נתונים על שני המתמודדים ה"קטנים" במירוץ, ראש המפלגה הליברטאריאנית וראשת מפלגת הירוקים, שאינם מובאים פה).

ובעוד שאין ספק שמסתמנת שחיקה מסוימת במעמדה של קלינטון, אפשר לתמוה מדוע שוקע היקום הדמוקרטי בדיכאון עמוק ומוחשי כל כך. עד כמה חזקה רוח הנכאים בקרב הדמוקרטים יעידו שורות הפתיחה ממאמר של בעל הטור הליברלי יוג'ין רובינסון ב"וושינגטון פוסט", שמכוון לקוראיו הדמוקרטים: "תנשמו עמוק. תפלטו. תנשמו עמוק. תפלטו. חזרו על כך שתחלוף התקפת הפניקה. אחר-כך לכו להצביע ובקרוב ייגמר הסיוט הלאומי הזה".

עד כדי כך? הרי טראמפ עדיין לא נושף בצווארכם, דמוקרטים יקרים. חזרו ל"ניו-יורק טיימס", התנ"ך שלכם, ותראו שלמרות התקדמותו בסקרים, הסיכוי של טראמפ לזכות בבחירות הוא 12% בלבד. או.קיי, כמעט 29% על פי "538". זה עדיין לא סוף העולם.

את התשובה הטובה ביותר לשאלה הזו, שדמוקרטים רבים שואלים את עצמם ואינם מצליחים לה למצוא מענה, סיפק סילוור, המייסד והעורך הראשי של "538". בפודקאסט שבועי שבו הוא מחליף דעות עם חברי המערכת שלו על נושאי בחירות, הוא אמר: "אם יש סיכוי של 95% שחנות הבייגלס השכונתית תיסגר, לא אכנס לפניקה. אבל אם יש סיכוי של 0.2% שיפגע בי מטאור, אני אכנס לפניקה, ועוד איך. סיכוי של 25% או 30% הוא גבוה למדי מלכתחילה, ואם חושבים מה יהיו ההשלכות של בחירת טראמפ מנקודת מבטם של הדמקורטים, הייתי משבץ אותם במקום די גבוה, נאמר 6, בסולם הפניקה שנע בין 1 ל-10".

 

לעליית טראמפ יש כמה סיבות, והודעת ה-FBI על בדיקת דוא"לים חדשים היא רק אחת מהן. רפובליקאים רבים "חוזרים הביתה", לאחר שהלכו לרעות בשדות זרים - המפלגה הדמוקרטית, או שתי המפלגות הקטנות שמשתתפות בבחירות - בגלל סלידתם מטראמפ, אך בהתקרב שעת האפס, הם מרגישים שאינם יכולים לתמוך בהילארי - לא כל כך בגלל פרשת הדוא"לים שלה אלא בגלל חששם שהיא תשנה כליל את המפה החברתית בארה"ב עם מינויים של שופטים עליונים חדשים.

נוסף לכך, קלינטון אינה מצליחה לסחוף את הקהילה השחורה, הרכיב העיקרי של הקואליציה שהניפה את ברק אובמה אל הבית הלבן ב-2008 וב-2012. כמובן, הרוב המכריע של השחורים שיגיעו לקלפיות יצביעו בעד המועמדת הדמוקרטית, אבל רבים לא מתכננים להגיע, למרות מאמצי הכמרים השחורים להביא אותם לקלפיות. גם ה"מיליניאלס" - בני 20 עד 35, שאיכשהו לא נגרפו בקסמי המועמדת הדמוקרטית - אינם רוטטים מצפיה להגיע לתחנות ההצבעה. העובדה שקלינטון אינה יכולה מתמיכה סוחפת של השחורים, ברמה שממנה נהנה אובמה, עלולה לגרום לה קשיים בכמה מדינות מפתח - קרוליינה הצפונית ואוהאיו, ואולי אפילו וויסקונסין ומישיגן, שנחשבו - ועדייין נחשבות - מונחות בכיסה.

אין זה מקרה, שקלינטון החליטה לפתוח את קופת הקמפיין שלה לרווחה ולהשקיע בהפקות ורכישת דקות שידור במדינות במערב התיכון ואפילו בקולורדו, שעד עתה נחשבו דמוקרטיות בטוחות. אין זה גם מקרה שטראמפ החליט להשקיע ממון וזמן במדינות האלה, שעד עתה נראו אבודות מבחינתו.

וכך, אובמה אמר אמש, בעצרת בחירות למען קלינטון את מה שברור מאליו: "הניצחון של הילארי בשבוע הבא אינו מובטח. צאו להצביע".