האם הפעם יש לפד את מה שנדרש להעלאת הריבית בדצמבר?

"ביזנס אינסיידר": "לפד יש את כל הנדרש על מנת להעלות את הריבית" ■ בבנק BNP מזהירים: "העלאת הריבית בדצמבר אינה מובטחת" ■ בשוק הריביות מתמחרים הסתברות של 66% להעלאת הריבית

ג'נט ילן / צילום: בלומברג
ג'נט ילן / צילום: בלומברג

דוח התעסוקה האמריקאי לחודש אוקטובר התפרסם היום (ו'), וכצפוי כלכלנים רבים עוסקים בשאלה: האם הפעם יש לפד את מה שנדרש להעלאת הריבית בישיבה הקרובה שתתקיים ב-14 בדצמבר. בישיבת הריבית האחרונה שהתקיימה ביום רביעי השבוע, ציין הבנק הפדרלי כי ירצה "לראות כמה שיפורים כדי להחליט האם להעלות את הריבית", ובהתאם לכך הותיר אותה על כנה, כפי שצפו האנליסטים.  

האם הדוח האחרון מהווה "שיפור" כלשהו כפי שבכירי הבנק הפדרלי רצו לראות? 

תלוי את מי שואלים. לפי הסקירה שהתפרסמה היום בפורטל הפיננסי "ביזנס אינסיידר", התשובה היא כן. "לפד יש את כל הנדרש על מנת להעלות את הריבית בדצמבר". השכר הממוצע לשעה רשם עלייה והשלים צמיחה של 2.8% ב-12 החודשים האחרונים. "הזינוק במשכורות מהווה מוכיח שהאינפלציה מתחילה להרים ראש, כאשר לצרכנים יש יותר כסף לבזבז, הביקוש למוצרים עולה". 

נוסף על כך, נרשמה ירידה של 0.1% בשיעור האבטלה ל-4.9% בעוד ההשתתפות בשוק העבודה נשארה ללא כמעט ללא שינוי. כמו כן, מדד האינפלציה האהוב על הפד - מדד המחירים PCE המתייחס לצריכה הפרטית עלה ל-1.7% בספטמבר האחרון (הקריאה האחרונה של נתון זה). 

 

אז מה באמת צפוי בדצמבר? ניכר שבפד מנסים למשוך זמן עד אחרי הבחירות. הנתונים שהתפרסמו היום, תואמים את הסביבה הכלכלית שהבנק הפדרלי חפץ בה כבסיס להעלאת הריבית, על אף שהנתון המרכזי - 161 אלף משרות שנוספו לעומת הצפי ל-174 אלף,  היה מאכזב על פניו ופספס במעט את התחזיות. נציין גם שביום שישי האחרון התפרסם נתון משמעותי נוסף שיכול להצדיק את העלאת הריבית עוד חודש וחצי: הכלכלה האמריקאית צמחה ברבעון השלישי בקצב שנתי של 2.9% - שיעור הצמיחה הגבוה ביותר בשנתיים האחרונות. 

עם זאת, כלכני הבנק BNP מציעים לשמור על זהירות: "העלאת הריבית בדצמבר היא לא מעשה עשוי, המפתח המרכזי למה שיקרה בדצמבר היא הבחירות בשבוע הבא ותגובת השווקים שתבוא אחרי".

כך או כך, בשוק הריביות מתמחרים כעת הסתברות של 66% להעלאת הריבית בדצמבר, ירידה מ-71% ערב פרסום דוח התעסוקה.