חדשנות בדרום: התלמידים של עוטף עזה חולמים על הסטארט-אפ הבא

בית הספר האזורי "שער הנגב" הצטרף ל-South-Up, החממה הטכנולוגית הראשונה בעוטף עזה, שמטרתה לבנות קהילה יזמית בתחום ההיי-טק

דוח משרד הכלכלה והתעשייה שפורסם ביוני האחרון מציין כי בעשור הקרוב תעשיית החדשנות הישראלית תסבול ממחסור של יותר מ-10,000 מהנדסים ומתכנתים, דבר שיביא להיחלשותה של תעשיית ההיי-טק הישראלית ביחס לעולם. ההערכה הגוברת היא שגם אם יתבצעו שינויים מיידיים להגדלת מספר הסטודנטים בתחומי הטכנולוגיה - השפעתם תורגש רק בעוד כעשור. מאידך, החינוך לקדמה טכנולוגית למען החברה עולה כיתה, ומוכיח כי לדור הצעיר יש לא מעט המצאות טכנולוגיות שעתידות לשנות את פני המחר של החברה הישראלית - ואפילו להשפיע על ביטחון המדינה.

"משנה לשנה אנחנו נדרשים לחולל שינוי תודעתי רב יותר בקרב התלמידים בבית הספר, ולעורר בהם את הרצון ליצור משהו חדשני וטכנולוגי יותר ויותר", מספר אהר'לה רוטשטיין, מנהל בית הספר האזורי שער הנגב (חטיבת ביניים ותיכון), שהכניס לתוכנית הלימודים פרויקטים לפיתוחים טכנולוגיים. הראשון היה לאחר מבצע "צוק איתן", כשביקש מהתלמידים למצוא פתרונות טכנולוגיים יצירתיים להתמודדות עם מנהרות הטרור ברצועת עזה.

"כ-100 תלמידים התייצבו למשימה, ובסיומו של הפרויקט היו כ-10 הצעות לפתרונות טכנולוגיים. אבל אז קיבלתי טלפון מגורם שקשור לכור הגרעיני, שביקש שלא נפרסם את הרעיונות של התלמידים כי יש בהם כאלה שחופפים לפרויקטים של התעשייה הביטחונית", הוא מספר.

אותו הפרויקט היווה את חותמת האיכות עבור רוטשטיין לכך שהתלמידים בבית הספר יכולים לצאת לפרויקטים נוספים. מאז בית הספר הרחיב את הפעילות הטכנולוגית שבין כתליו והוא הצטרף ל-South-Up, החממה הטכנולוגית הראשונה בעוטף עזה, שמטרתה לבנות קהילה יזמית בתחום ההיי-טק, להקים מסלולי התמחות וייעוץ לעסקים וליצור שיתופי-פעולה בין חברות ההיי-טק לקיבוצים שבאזור על בסיס ידע וטכנולוגיה קהילתיים.

"אנחנו רוצים לחשוף את התלמידים ליזמות, חדשנות ולאקוסיסטם של הסטארט-אפים, דרך היזמות והכלים שמשתמשים בהם. חברות הסטארט-אפ בחממה יעבדו עם קבוצות של תלמידים כדי להכיר להם את העולם הזה", מסביר אלעד יאורי, מנכ"ל South-Up.

דוגמה טובה לשיתוף-הפעולה של התעשייה עם חממת South-Up, היא הדוגמה של חברת Tevatronic שאנשי הטכנולוגיה שלה מגיעים מדי שבועיים לבית הספר האזורי שער הנגב ומעבירים לתלמידים שיעורים בנושאי טכנולוגיה ויזמות, ובנוסף עורכים מפגשי מנטורינג עם קבוצות קטנות של 5 תלמידים. שיתוף-הפעולה הביא את התלמידים לרצות ללמוד עוד על עולם הטכנולוגיות, והם קיבלו כפרויקט ניסיוני לגייס מימון לסטארט-אפים קיימים של החברה, כמו מערכת למימון גידול חקלאי בדרך חדשנית, מערכת להחלפת חלקים אלקטרוניים בעודפים בין חברות שונות ועוד. מספר תלמידים אף הצליחו לגייס הון עבור מימון הפרויקטים.

לא רק טכנולוגי - גם ערכים חברתיים

עידוד התלמידים בבית הספר האזורי שער הנגב לקחת חלק במיזמים טכנולוגיים מתבסס על מסע חינוכי לערכים חברתיים, והשאיפה היא שהפיתוחים הטכנולוגיים יתנו מענה לפערים בסביבה המקומית, כמו גם לחקלאים בסביבה ולקהילה החברתית בקיבוצים. "אנחנו רוצים לקחת כל קושי שקיים בסביבה שלנו ולהפוך אותו לאתגר טכנולוגי בר פתרון", מסביר אהר'לה רוטשטיין, ומציין כי בעקבות שיתוף-הפעולה עם SouthUp תלמידי בית הספר מפתחים בימים אלו נאנו-לווין עם יכולות צילום שיאפשרו קבלת תמונת מצב של שדות חקלאיים במועצה האזורית, ואפיון תגובות של השקיה וריסוס לטובת החקלאים באזור.

קידום החינוך הטכנולוגי בבית הספר ושיתוף-הפעולה עם חממת South-Up נועד להביא את התלמידים לפעול במישור החברתי, להשתמש ולפתח סטארט-אפים וטכנולוגיות שיש בהם תרומה לחברה ולקהילה, "אפשר לחיות בחברה יותר צודקת ובית הספר הוא המקום הראשון שצריך לחנך לזה. אני רוצה לחנך את התלמידים לעולם טכנולוגי בתוך מערכת של צדק חברתי ולמען החברה הקולקטיבית, ובמקום הזה להכניס את הטכנולוגיות", מציין רוטשטיין ומאמין כי "זו מבחינתנו הדרך ליצור אנשי היי-טק מוכשרים ויצירתיים שיהוו את חוד החנית הטכנולוגית של מדינת ישראל בעשור הקרוב".