בשל החגים: שני גיוסי אג"ח בלבד באוקטובר בכ-800 מיליון ש'

נתוני חברת מידרוג: נכסים ובניין גייסה כ-600 מיליון שקל ואמות גייסה כ-235 מיליון שקל

ערן היימר / צילום: תמר מצפי
ערן היימר / צילום: תמר מצפי

אחרי תקופה ארוכה של פעילות אינטנסיבית בשוק גיוסי האג"ח הקונצרניות המקומי, גררו חופשות החגים ומיעוט ימי העבודה באוקטובר להאטה ניכרת בפעילות.

מנתוני חברת מידרוג עולה, כי בסיכום חודשי הספיקו שתי חברות בלבד לבצע גיוסי חוב, שתיהן מתחום הנדל"ן - נכסים ובניין שגייסה כ-600 מיליון שקל ואמות שגייסה כ-235 מיליון שקל.

במידרוג מעריכים, כי "בחודשים הקרובים נראה חזרה לרמות גיוס נורמליות", בהיקפים שנצפו פה בתקופה האחרונה, שכללו כמה מיליארדי שקלים בכל חודש, אולם סבורים כי סכום השיא שגויס בבורסה המקומית בספטמבר, והגיע לכ-16.5 מיליארד שקל, לא יחזור בקרוב.

פעילות השיא בספטמבר נרשמה בשל שילוב נסיבות שכלל את מועד החגים יחד עם החשש מפני עליית ריבית והשפעות הבחירות בארה"ב, וזאת לאחר סיום חופשות הקיץ ופרסום הדוחות הכספיים לרבעון השני טרם לכך (באוגוסט).

היקף הגיוסים הנרחב בספטמבר הושפע גם מכמה גיוסי ענק שבוצעו במהלכו, בראשות חברת חשמל ובנק מזרחי-טפחות, שגייסו 3-3.3 מיליארד שקל כל אחד, וקרוב ל-2 מיליארד שקל שגייסה בי קומיוניקיישנס, בעלת השליטה בבזק.

בסך הכול, מתחילת השנה ועד כה היקף החוב המצטבר שגייסו בשוק האג"ח הקונצרני מצטבר לסכום של כ-60 מיליארד שקל - המשקף צמיחה של יותר מ-20%, לעומת קרוב ל-50 מיליארד שקל שגויסו בתקופה המקבילה ב-2015.

מתחילת השנה בולטים ענפי הפיננסים והנדל"ן, שהיו אחראים על קרוב ל-65% מסך הגיוסים (כ-38 מיליארד שקל יחד), וערן היימר, מנכ"ל מידרוג, אומר כי כעת "רואים ב-Pipeline הציבורי בעיקר חברות קורפורייט וחברות נדל"ן. לקראת סוף השנה, המגזר הפיננסי יבחן את צרכיו ויחליט על צעדיו להמשך".

היימר התייחס גם לצפי להעלאת ריבית בארה"ב, ואמר כי "העלאת הריבית שם כבר מגולמת בשווקים, והשוק כבר מחכה לה כדי לקבל מידה של ודאות".

היימר לא סבור כי התשואות בשוק האג"ח הקונצרני המקומי משקפות מצב של בועה, אבל יחד עם זאת, ציין כי "תמחור חסר של סיכון יש כאן בוודאות".